۲۰ درصد دانش آموزان مدارس دولتی شامل طرح جبران افت تحصیلی می‌شوند

معاون آموزش متوسطه وزارت آموزش و پرورش گفت: جبران کاستی‌­های یادگیری و ضعف علمی دانش آموزان نیازمند برنامه ریزی جامع در همه ابعاد آموزشی و تربیتی است.

مهدی کاظمی گفت: در راستای توسعه عدالت آموزشی و تربیتی و با هدف بهبود و تکمیل فرایند آموزش، جبران نارسایی­‌ها و کاستی‌­های آموزشی و تعمیق یادگیری دانش آموزان، "طرح تعمیق و تثبیت یادگیری و جبران افت تحصیلی دانش آموزان" دوره ­های ابتدایی، اول متوسطه و دوم متوسطه (نظری، فنی و حرفه‌­ای و کاردانش) را در تابستان ۱۴۰۱ اجرا خواهیم کرد.

به گفته وی کاستی‌­های آموزش در فضای مجازی و نگرانی از کفایت دسترسی‌­ها به ابزار‌های کارآمد در تحقق اهداف این الگوی آموزشی، خصوصا در مناطق کمتر برخوردار، فاصله آموزشی و افت تحصیلی را ایجاد کرده اند.

او گفت: بیست درصد (۲۰%) از دانش‌آموزان مدارس دولتی به تفکیک دوره‌های اول و دوم متوسطه (نظری، فنی­ وحرفه‌ای و کاردانش) تحت پوشش این طرح قرار خواهند گرفت.

معاون آموزش متوسطه گفت: هرچند با حمایت دولت و برنامه ریزی وزارت آموزش و پرورش و همکاری و همراهی پرسنل زحمتکش آموزش و پرورش، از ۱۴ فرودین ۱۴۰۱ کلاس‌های حضوری در تمامی مدارس کشور برگزار شدند؛ اما جبران کاستی‌­های یادگیری و ضعف علمی دانش آموزان نیازمند برنامه ریزی جامع در همه ابعاد آموزشی و تربیتی است که باید مد نظر تمامی برنامه ریزان نظام تعلیم و تربیت قرار گیرد.

او گفت: اولویت اجرای طرح به تشخیص کارگروه تخصصی آموزشی و پرورشی استان، مدارس مناطق کمتر برخوردار، مرزی و حاشیه شهر‌ها و مدارس روستایی، عشایری و شبانه‌روزی است و این طرح دو گروه از دانش‌آموزان را تحت پوشش آموزش‌های جبرانی و تقویتی قرار می‌دهد.

گروه اول: دانش‌آموزانی که بر اساس ضوابط موجود در آیین‌نامه‌های آموزشی و ارزشیابی، نتوانسته‌اند نصاب قبولی را در خرداد ۱۴۰۱ کسب کنند.

گروه دوم: دانش‌آموزانی که علی رغم کسب نصاب قبولی در دروس، بر اساس تحلیل نتایج ارزشیابی پایانی (خرداد۱۴۰۱) توسط شورای مدرسه، نیازمند شرکت در کلاس­ های جبرانی و تقویتی تشخیص داده شده‌اند.

به گفته عضو شورای معاونین وزارت آموزش و پرورش ادارات آموزش و پرورش شهرستان­ ها، مناطق و نواحی پس از دریافت شیوه‌نامه، ضمن برگزاری جلسه با مدیران مدارس دولتی و دریافت نظرات آنان باید برای انتخاب پایگاه (متناسب با تعداد مشمولین) و عناوین دروس (حداکثر چهار عنوان درسی) در سطح منطقه اقدام کنند.

او گفت: در تعیین پایگاه­ های مجری طرح باید به­ گونه‌­ای برنامه­‌ریزی شود که سهولت دسترسی حداکثری دانش ­آموزان، امکانات آموزشی و تجهیزات سرمایشی و ... مورد توجه قرار گیرند.

کاظمی ضمن تاکید به برگزاری کلاس‌ها در ماه‌های تیر و مرداد ۱۴۰۱ گفت: آموزش دروس منحصراً به شیوه حضوری است و مدارس می­‌توانند با بهره‌گیری از سامانه شاد و محتوا‌های بارگذاری شده در این سامانه نسبت به ارائه آموزش ­های مکمل به دانش‌­آموزان (خارج از زمان برنامه هفتگی و برگزاری آموزش ­های حضوری) اقدام کنند.

او در خصوص نحوه ارزشیابی از آموزش‌های ارائه شده به دانش آموزان گفت: پس از پایان فرآیند آموزش، ارزشیابی دانش ­آموزان در شهریور ۱۴۰۱ مطابق با برنامه تنظیم شده توسط مدارس/پایگاه‌ها انجام می‌­شود. با تائید شورای عالی آموزش و پرورش در صورتی که نمرات ارزشیابی دانش ­آموزانِ گروه دوم در شهریور، بیشتر از نمرات خرداد باشد، این نمرات، جایگزین نمرات خرداد خواهند شد.

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۱
در انتظار بررسی: ۰
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۰:۵۷ ۳۱ خرداد ۱۴۰۱
چرا در بین رتبه های برتر کنکور، حتی یه نفر هم وجود نداره که تو مدرسه عادی درس خونده باشه؟ اون عدالت آموزشی که در قانون اساسی ذکر شده، کجاست؟