دادستان عمومی و انقلاب مرکز استان چهارمحال و بختیاری گفت: دستگاه قضایی و شورای حفظ حقوق بیت المال استان، پارسال با ۳۷ مصوبه را اجرایی کرد.

عبدالرضا علیمحمدی در نشست خبری با اصحاب رسانه و خبرنگاران استان چهارمحال و بختیاری گفت: با اجرای این مصوبات ۴۹‌هکتار از اراضی رفع تصرف و به بیت المال برگشت؛ ۳۵ هکتار از اراضی که تصرفاتی صورت گرفته بود هم به وضع سابق بازگشت و ۱۸۰‌هزار‌مترمربع از سواحل رودخانه‌ها در سطح استان آزادسازی شد.

علیمحمدی می‌گوید: چهارمحال و بختیاری کمترین میزان چاه‌های غیرمجاز آب را دارد؛ پارسال تنها ۳حلقه چاه غیرمجاز از چرخه استفاده خارج شدند.


بیشتر بخوانید


به گفته دادستان دادستان عمومی و انقلاب مرکز استان چهارمحال و بختیاری، در راستای اقتصاد مقاومتی، پارسال در ۱۲ دستور جلسه، بررسی‌های لازم برای رفع مشکل ۱۹‌شرکت انجام شد و طی این بازرسی‌ها ۹‌شرکت تولیدی و اقتصادی به مرحله احیا رسیدند و از ۱۰ واحد تولیدی و اقتصادی بازدید شد.

فراهم شدن زمینه اشتغال هزار و ۱۹۴ زندانی

مدیر کل زندان‌های چهارمحال و بختیاری گفت:پارسال برای هزار و ۱۹۴ زندانی شرایط ایجاد اشتغال فراهم شده است.

حمیدرضا حیدری گفت: کمیسیون عفو، ۱۹۸ زندانی در استان را مورد عفو قرار داد ۱۱۶ زندانی به روش مشروط و ۲۴۷ نفر نیز از طریق سازش از زندان آزاد شده اند.

پارسال شش هزار و ۴۴ نفر وارد زندان‌های چهارمحال و بختیاری شدند، در این مدت پنج هزار و ۹۳۹ نفر از زندانی‌ها به مرخصی رفته اند و در سال ۱۴۰۰ حدود ۶۸۷ زندانی از مرخصی منجر به آزادی استفاده کرده اند.

برخی از محکومان با استفاده از پابند الکترونیکی محکومیت خود را سپری می‌کنند در این روش متهم از محدوده‌ای خاص نمی‌تواند خارج شود.

آموزش سوادآموزی ویژه زندانیان زیر ۶۰ سال الزامی است؛ ۱۰۱ نفر از زندانیان طی سال ۱۴۰۰ دوره سواد آموزی را سپری کرده اند و ۸ نفر نیز در دوره‌های تکمیلی شرکت کرده اند.

با آموزش‌های انجام گرفته ۴۷ نفر از زندانی‌ها حافظ قرآن شده اند؛ هزار و ۵۷۵ زندانی با گذراندن دوره‌های فنی و حرفه ای، گواهی مهارت دریافت کردند.

۴۷ درصد از پست‌های دستگاه قضایی چهارمحال و بختیاری خالی است

معاون قضایی دادگستری کل چهارمحال و بختیاری گفت: ۳۲۶ پست مصوب در چارت سازمان قضایی وجود دارد که ۴۱ درصد از این پست‌ها و همچنین ۴۷ درصد از ۱۴۰۰ پست مصوب اداری دستگاه‌های قضایی خالی است.

کامران میرحاجی گفت: ۳۲۶ پست مصوب در چارت سازمان قضایی وجود دارد که تنها ۱۹۳ قاضی مشغول فعالیت هستند و ۱۳۳ پست یعنی ۴۱ درصد از پست‌ها بلاتصدی است.

هزار و ۴۰۰ پست مصوب اداری در دستگاه‌های قضایی وجود دارند که تنها ۷۴۳ کارمند شاغل و ۶۵۷ پست یعنی ۴۷ درصد بلاتصدی هستند.

۱۷۰ شعبه در دادگاه و دادسرا‌ها وجود دارد، ۲۷۵ کمیسیون نهاد شبه قضایی با ۱۵۳ قاضی مشغول فعالیت هستند که این کمیسیون‌ها بیشتر خارج از وقت اداری برگزار می‌شود.

در سال ۱۴۰۰، ۵۱ هزار و ۵۴۴ پرونده در کمیسیون‌ها بررسی شده و برای بیش از ۵۱ هزار فقره رای صادر شده است؛ پارسال ۲۴۸ هزار و ۷۴۸ پرونده ورودی و ۲۴۳ هزار و ۷۲۶ پرونده خروجی دادگستری بوده است همچنین در شورای حل اختلاف ۳۱۹ هزار و ۳۵۸ پرونده وارد و ۳۱۴ هزار و ۴۸۹ فقره مختومه اعلام شد.

افزایش ۳ درصدی استفاده از ابلاغ الکترونیکی

معاون قضایی دادگستری استان ادامه داد: در سال ۱۳۹۹ ابلاغ الکترونیکی، ۸۵ درصد و پارسال ۸۸ درصد است که استفاده از این ابلاغ سه درصد افزایش یافته است.

تنها ۲۰۰ پرونده معوقه وجود دارد که فقط یک رای برایشان صادر شده و پرونده معوقه محسوب می‌شود.

پارسال ۱۷ هزار و ۵۹۱ پرونده جزو پرونده‌های معوق بودند که امسال به ۲ هزار و ۱۳ فقره کاهش پیدا کردند.

میرحاجی گفت: ۱۶ هزار و ۲۳۶ پرونده در شورای حل اختلاف بررسی و ۳۶ درصد پرونده‌ها به سازش ختم شد؛ پارسال ۹ پرونده قتل و در ۳ ماهه اول امسال نیز ۶ فقره پرونده قتل در شورای حل اختلاف به سازش ختم شد که ۷۰ هیئت صلح در شهرستان شهرکرد با ۸۰۰ نفر از معتمدین، روحانیون و ریش‌سفیدان به عنوان سفیر صلح ابلاغ گرفتند.

درخواست اعمال ماده ۴۷۷ یا درخواست خلاف شرع بین بودن احکام یکی از درخواست‌های زیاد مردم است؛ پارسال یک هزار و ۵۶۵ درخواست در این موضوع داشتیم که هزار و ۵۱۱ درخواست بررسی و هزار و ۴۳۵ فقره رد شد؛ تنها ۷۶ پرونده خلاف شرع بین در کمیسیون تهران مشخص و از این تعداد نیز کمتر از ۲۰ فقره پذیرش شد.

کمبود فضای فیزیکی یکی از مشکلات عدیده دادگاه‌ها است که برای رفع این مشکل ساختمان دادسرا در میدان دفاع مقدس شهرکرد با ۱۵ درصد پیشرفت در حال ساخت است، ساختمان لردگان نیز ۶۸ درصد پیشرفت فیزیکی دارد و ساختمان بروجن به زودی راه‌اندازی می‌شود.

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار