با برگزاری شب شعر شهدای ایل، نخستین کنگره ملی ۱۱ هراز شهید جامعه عشایری کشور در شهرکردآغاز شد.

 

آقای احمدی سرپرست اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی چهارمحال و بختیاری گفت:  شب شعر شهدای ایل با حضور ۲۰۰ نفر از شعرای نامی کشور در فرهنگسرای شهرکرد در حال برگزاری است.

برای برگزاری این شب شعر ۳۰۰ اثر از شاعران سراسر کشور به دبیرخانه کنگره ملی ۱۱ هزار شهید جامعه عشایری ارسال شده است که ۱۲ شاعر برگزیده در این شب به خوانش اشعار خود می‌پردازند و از شاعران برتر نیز تجلیل خواهد شد.

دومین برنامه این کنگره ملی، برگزاری اولین یادواره ملی شهدای مدافع حرم عشایر است که بیش از ۷۴ شهید در دفاع از حرم اهل بیت (ع) جان خود را فدا کرده اند و این برنامه نیز در فرهنگسرای شهرکرد برگزار می‌شود.


بیشتر بخوانید


به‌مناسبت برگزاری این کنگره، سه برنامه محوری شامل شب شعر با شهدا، شهدای مدافع حرم جامعه عشایری و اجلاسیه کنگره با حضور سخنرانان و میهمانان کشوری و استانی از ۲۹ تا ۳۱ خردادماه ۱۴۰۱ برگزار خواهد شد.

برگزاری نخستین کنگره ملی بزرگداشت ۱۰ هزار شهید جامعه عشایری به عنوان یک رخداد بزرگ فرهنگی از سال ۹۸ در کشور آغاز شد و میزبانی این کنگره ملی به چهارمحال و بختیاری داده شد.

جامعه عشایری ۳۳۲ شهید زن، ۸۵۰ شهید دانش‌آموز، ۱۷۳ شهید فرهنگی و ۵۳ شهید مدافع حرم در سطح کشور را تقدیم نظام اسلامی کرده است.

مردم استان چهارمحال و بختیاری به خود می‌بالند که امروز میزبان کنگره ملی ۱۱ هزار شهید جامعه عشایری هستند

سردار اکبری فرمانده سپاه قمر بنی هاشم(ع) چهارمحال و بختیاری گفت : وصیت‌نامه شهید «فتاح مؤمنی» از اهالی روستای لندی شهرستان اردل، ایده برپایی «نخستین کنگره ملی شهدای جامعه عشایری کشور» در چهارمحال‌وبختیاری شد.

دو سال گذشته در جلسه‌ای که به ریاست رئیس سازمان بسیج عشایری کشور برگزار شد، اجرای کنگره ۱۱ هزار شهید جامعه عشایری زمانی به تصویب رسید که با قرائت وصیت‌نامه شهید فتاح مؤمنی، از سرداران شهید اهل روستای لندی این استان، چراغ برگزاری این کنگره روشن شد و تصمیم بر این شد این کنگره ملی به درخواست فرمانده سپاه حضرت قمر بنی‌هاشم (ع) در زادگاه شهید در استان ما برگزاری شود، لذا محور‌ها و خط مشی تعریف شده برای این کنگره از وصیت‌نامه این شهید گرفته شده است.

در قسمتی از وصیت‌نامه شهید فتاح مؤمنی که توجه مسئولان را جلب و چراغ کنگره ملی شهدای جامعه عشایری کشور در چهارمحال‌وبختیاری را روشن کرد، می‌خوانیم:

«اگر توفیق شهادت در راه خدا پیدا کردم و اگر جسدم به دست شما رسید اگر چه زحمت است برای شما مرا در زادگاهم روستای لندی تشییع نمایید. زیرا من برای لندی مثمر الثمر نبودم، ولی شاید به برکت خون من و دیگر شهدا، اولاً در خود روستا تحرکی ایجاد شود و به انقلاب وفادارتر و ادامه‌دهنده راه شهیدان باشند، ثانیاً موجب می‌شود مسئولین محترم جمهوری اسلامی توجه و عنایت بیشتری نسبت به این روستای محروم داشته باشند.»

همان‌طور که عشایر در آغاز جنگ با اسلحه‌های خود در جنگ حضور یافته و در مقابل دشمن بعثی از کشورمان دفاع کردند، امروز هم حافظ و نگهبان انقلاب اسلامی ایران هستند و مرزداران سرزمین‌مان به شمار می‌روند. ماندگاری فرهنگ ایثار و شهادت در سطح جامعه با توجه به تهاجم گسترده فرهنگی، اعتقادی، اجتماعی دشمن برگزاری یادواره‌های شهدا می‌باشد تا جوانان و نوجوانانی که جنگ و شهادت را تجربه نکرده‌اند، نسبت به این تفکر الهی شناخت پیدا کنند.

این رویداد فرهنگی طی سه روز در روز‌های ۲۹، ۳۰ و ۳۱ خردادماه برگزار خواهد شد که سه برنامه عمده با حضور مقام‌ها و چهره‌های کشوری برگزار خواهد شد که در روز نخست، ۵۰ شاعر برجسته کشور و استان برگزاری شب شعر با شهدا را در دستور کار دارند.

تجلیل از شهدای مدافع حرم عشایری عنوان دومین برنامه در قالب کنگره ۱۰ هزار شهید جامعه عشایری به میزبانی استان چهارمحال و بختیاری است و در روز اصلی کنگره یعنی ۳۱ خردادماه، مصلی بزرگ شهرکرد میزبان اجلاسیه کنگره است که با حضور بسیاری از مسئولان ارشد استان‌ها و مسئولان کشوری برگزار خواهد شد.

مردم استان چهارمحال و بختیاری به خود می‌بالند که امروز میزبان کنگره ملی ۱۱ هزار شهید جامعه عشایری هستند.

 
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار