محققان دانشگاه صنعتی دانمارک (DTU) برای اولین بار در جهان از یک کامپیوتر کوانتومی برای انجام محاسبات شبکه برق استفاده کردند.

محققان دانشگاه DTU دانمارک، با کمک یک رایانه کوانتومی توانستند مشکل جریان بار که به نحوه توزیع آن در شبکه برق مشبک مربوط می‌شود را حل کنند. همچنین مشکل جریان بار مبنای حجم زیادی از محاسبات پیشرفته در شبکه برق است که با ابررایانه‌های امروزی قابل انجام نیست.

به گزارش indiaeducationdiary.in، محققان اکنون بررسی خواهند کرد که چگونه رایانه‌های کوانتومی می‌توانند تجزیه و تحلیل‌های بلادرنگی یک شبکه برق مبتنی بر ۱۰۰٪ انرژی تجدیدپذیر را ارائه دهند. همچنین از آنجایی که انرژی مورد نیاز از تعداد زیادی توربین بادی و سیستم‌های فتوولتائیک تامین می‌شود، محاسبه پایداری شبکه برق پیچیده‌تر می‌شود.

کامپیوتر کوانتومی

الگوریتم‌های جدید در پشت محاسبات 

محققان دانشگاه DTU تصمیم گرفتند از رایانه‌های کوانتومی شبیه‌سازی شده برای جریان برق استفاده کنند که تا به حال از این روش استفاده نشده بود. آن‌ها برررسی کردند که چگونه می‌توان از یک رایانه کوانتومی می‌توان استفاده کرد؛ بنابراین یک آزمایش کوچک را برنامه ریزی کردند. آن‌ها از رایانه‌های کوانتومی نسبتا کوچک با پنج کیوبیت (یک سامانه کوانتومی) برای آزمایش خود استفاده کردند.

بنابراین، محققان در سال‌های آینده قصد دارند، بررسی کنند که رایانه‌های کوانتومی برای چه محاسباتی قابل استفاده هستند. آن‌ها تصور می‌کنند این رایانه‌ها مقادیر بسیار زیادی از محاسبات را انجام خواهند داد. همچنین رایانه‌های کووانتومی توانایی انجام کارهایی را دارند که رایانه‌های معمولی قادر به انجام آن‌ها نیستند.


بیشتر بخوانید


 

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۱
در انتظار بررسی: ۰
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۹:۴۷ ۳۱ خرداد ۱۴۰۱
هنوز نتونستن یه کامپیوتر در حد مغز مگس بسازن
آخرین اخبار