مدیرعامل شرکت توسعه نیشکر و صنایع جانبی گفت:برای نخستین بار سال زراعی جاری، یک هزار هکتار دانه روغنی آفتابگردان به صورت مکانیزه در مجتمع‌های وابسته به این شرکت کشت شد.

عبدعلی ناصری گفت: کشت دانه روغنی آفتابگردان در کشت‌وصنعت‌های دعبل خراعی، حکیم فارابی، امام خمینی (ره)، سلمان فارسی، میرزاکوچک خان و امیرکبیر با هدف تناوب کشت، بهبود کیفیت خاک و گام برداشتن در مسیر خوداتکایی کشور در تولید روغن خوراکی انجام شده است.

به گفته او، محصول تولیدی به صورت تضمینی توسط شرکت کشت و صنعت ماهیدشت کرمانشاه خریداری خواهد شد.

مدیرعامل شرکت توسعه نیشکر و صنایع جانبی گفت: امیدواریم با بهبود وضعیت آب و خروج از تنش آبی، سطح زیرکشت دانه روغنی آفتابگردان در شرکت‌های زیرمجموعه افزایش یابد.

شرکت توسعه نیشکر و صنایع جانبی در سال زراعی جاری با کشت هفت هزار و ۵۸۳ هکتار گندم در زمین‌های آیشی این شرکت، ۳۱هزار و ۳۰۰ تن محصول تولید کرد.

مدیر زراعت شرکت کشت و صنعت ماهیدشت کرمانشاه گفت: کشت دانه روغنی آفتابگردان به صورت کشت قراردادی بین شرکت متبوع با شرکت توسعه نیشکر و صنایع جانبی با تامین بذر، نظارت کشت تا برداشت و برداشت کمباین با "هد" مخصوص برای نخستین بار در خوزستان عملیاتی شد.

کیوان فرهنگ آسا  می‌گوید: حمل دانه روغنی آفتابگردان که ضریب استحصال روغن از آن ۴۵درصد خواهد بود توسط شرکت کشت و صنعت ماهیدشت انجام خواهد شد.

به گفته او، برداشت دانه روغنی آفتابگردان در شرکت توسعه نیشکر و صنایع جانبی در اواخر تیر به صورت مکانیزه انجام خواهد شد.

این مقام مسئول ادامه داد: سال آینده زراعی برنامه این شرکت عقد قرارداد در سطح سه هزار هکتار آفتابگردان با استفاده از بذرهیبرید | (تولید داخلی) در کشت وصنعت‌های وابسته به شرکت توسعه نیشکر و صنایع جانبی را عملیاتی خواهد کرد.

آقای فرهنگ آسا پیش بینی کرد از سطح زمین‌های زیرکشت آفتابگردان، یک هزار و ۸۰۰تن محصول برداشت شود که از این میزان ۸۱۰ تن روغن با کیفیت تولید و در بازار‌های داخلی عرضه شود.

مدیرعامل شرکت توسعه نیشکر و صنایع جانبی قیمت تضمینی هرکیلوگرم دانه روغنی آفتابگردان را ۱۳۰ هزار ریال بیان کرد.

کشت و برداشت دانه روغنی آفتابگردان در خوزستان به ۲ صورت انجام می‌شود. روش اول بهمن کشت، و برداشت تیر انجام می‌شود و در روش دوم بذر آفتابگردان انتهای تیر کشت و بهمن برداشت می‌شود، ولی بر اساس تحقیقات انجام شده کشت در ماه بهمن در خوزستان با توجه به خنکی هوا، مناسب‌تر و عملکرد بهتری دارد.

کشت دانه روغنی کنجد در خوزستان سابقه طولانی دارد، ولی در سال‌های اخیر به دلیل افزایش هزینه‌های داشت و برداشت و قیمت بالای نهاده‌ها رو به کاهش بوده است.

سال زراعی گذشته سطح زیرکشت کنجد در خوزستان حدود ۱۵ هزار هکتار بوده است.

استان خوزستان با ۱۷.۵میلیون تن، به تنهایی معادل ۱۴درصد کل محصولات کشاورزی را تولید می‌کند.

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار