معاون غذا و داروی دانشگاه علوم پزشکی اصفهان:

برخی داروها محدودیت عرضه دارند

معاون غذا و داروی دانشگاه علوم پزشکی اصفهان گفت:برخی داروها محدودیت عرضه دارند اما با کنترل و نظارت در اختیار بیماران قرار می‌گیرد.

محمود اعتباری در نشستی با خبرنگاران که امروز برگزار شد درباره کمبود‌های دارویی در استان اصفهان، گفت: هرچقدر تحریم‌ها علیه مردم ما شدیدتر شود کمبود‌های دارویی نیز مردم را اذیت می‌کند، اما عملکرد صحیح معاونت غذا و دارو می‌تواند کمبود‌ها را مدیریت کند.

او برخی دارو‌ها محدودیت عرضه دارند، اما با کنترل و نظارت در اختیار بیماران قرار می‌گیرد، گفت: سامانه تی تک (رهگیری، ردیابی و کنترل اصالت فراورده‌های سلامت‌محور سازمان غذا و داروی کشور) تضمین می‌کند دارو از کدام شرکت به کدام داروخانه‌ها داده شد و داروخانه‌ها به کدام بیماران داده‌اند، یعنی از تولید تا مصرف بر دارو نظارت داریم.

اعتباری به برنامه کشوری برای توزیع داروپرداخت و گفت: توزیع دارو در استان بر اساس برنامه انجام می‌شود، اما ممکن است دارویی تمام شود و تا محموله بعدی برسد کمبود دارویی را داشته باشیم، اما این کمبود مطلق نیست، ضمن اینکه دارو‌های وارداتی عمدتاً قابل جایگزین با برند‌ها و دوز‌های دیگر هستند.

گاهی در صورت نیاز برند‌های خاص دارویی وارد کشور می‌شود، مثلاً داروی تولید داخل در دسترس نیست، اما به‌طورکلی کمبود‌ها مقطعی است و امیدواریم به صفر برسد، همکاران ما هم شبانه‌روز پیگیری می‌کنند داروی مورد نیاز به دست بیماران برسد.

او می‌گوید:تعداد واحد‌های تولیدی در استان بسیار زیاد است و اصفهان رتبه اول تا سوم کشور را دارد، بیشتر از ۵۰ درصد محصولات صادراتی گلخانه‌ای به روسیه از استان اصفهان است و تضمین سلامت و نظارت بر سلامت محصولات صادراتی در حوزه غذا و دارو است، همچنین نظارت بر محصولات وارد شده به استان نیز توسط معاونت غذا و دارو انجام می‌شود.

تا پیش از تحریم‌ها، بسیاری از تجهیزات پزشکی وارداتی بوداما پس از اعمال تحریم‌های ظالمانه، نیاز‌ها احصا و به تولیدکنندگان منعکس شد که باعث شد اقلام زیادی را تولید کنند و خودکفا شویم.

اعتباریگفت:اطمینان می‌دهیم فرآورده‌هایی که سیب سلامت و شناسه تولید دارد مورد تائید ماست امابا این وجود کسی نمی‌تواند بگوید احتمال تخلف وجود ندارد و وظیفه ما و سیستم‌های نظارتی این است که وضعیت را رصد کنیم و مردم هم اگر شکایتی دارند اعلام کنند تا واحد‌های تولیدی زیر ذره بین قرار گیرند.

معاون غذا و داروی دانشگاه علوم پزشکی اصفهان در مورد تخلفات داروخانه‌ها نیز گفت: مسئولان فنی داروخانه‌ها پروانه و شرح وظایف مشخصی دارند که اگر درست انجام وظیفه نکنند با آن‌ها برخورد خواهیم کرد، ولی باز هم ادعا نمی‌کنیم اشکالاتی وجود ندارد و آماده دریافت گزارش تخلفات و شکایات مردم هستیم.

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.