ریچارد بنت، گزارشگر ویژه‌ حقوق بشر سازمان ملل برای افغانستان می‌‌گوید که دلایل طالبان درباره‌ عدم بازگشایی مکاتب به‌روی دختران بالاتر از صنف ششم مبهم است.

نزدیک به یک سال می‌شود که مکاتب متوسطه و لیسه به‌روی دختران به‌دستور طالبان بسته شده است. ریچارد بنت این کار را غم‌انگیز خوانده است.

قرار بود مکاتب دخترانه به تاریخ سوم حمل سال جاری به‌ روی تمامی دختران باز شوند، اما طالبان اعلام کردند که تا زمان تهیه‌ طرح حجاب در مکاتب، دختران بالاتر از صنف ششم نمی‌توانند مکتب بروند.

گزارشگر ویژه‌ حقوق بشر سازمان ملل دلایل طالبان را مبهم خوانده و گفته است: آن‌ها گفتند که دلایل تکنیکی در این راستا وجود دارد و یک کمیته در این رابطه گزارش خواهد داد.

آقای بنت که به‌تازگی به افغانستان سفر کرده، گفته است در گفت‌وگو با مقام‌های طالبان پافشاری کرده که چه زمانی مکاتب بازگشایی خواهد شد، اما پاسخ روشنی دریافت نکرده است.

او گفته‌ است که بسته ماندن مکاتب به‌روی دختران بر تعامل جهان با افغانستان تأثیر منفی خواهد گذاشت.

طالبان در دوره حکومت پیشین خود در دهه‌ ۹۰ هم اجازه‌ آموزش و تحصیل به دختران و زنان را نداده بودند. آن زمان هم مقام‌های این گروه وعده داده بودند که مکاتب‌ به‌روی‌ دختران باز خواهند شد.

این گروه بر اشتغال زنان نیز محدودیت وضع کرده‌ است. در حال حاضر اکثریت زنان کارمند در ادارات دولتی خانه‌نشین شده‌اند.

میشل باشله، کمیسر عالی حقوق بشر سازمان ملل در نشست شورای حقوق بشر گفته است آنچه امروز در افغانستان شاهد آن هستیم، ستم نهادینه‌شده و سیستماتیک بر زنان است.

دیبرا لاینز، نماینده‌ ویژه‌ سازمان ملل در افغانستان هم همزمان با پایان مأموریت خود در افغانستان گفته است که قلب او برای میلیون‌ها دختر که از حق تحصیل محروم شده‌اند و بسیاری از زنان افغان که خانه‌نشین هستند، می‌شکند.

خانم لاینز در بیانیه‌ای‌ که امروز (پنج‌شنبه، ۲۶ جوزا) منتشر شده، گفته است که باعث افتخار بود که به‌عنوان یک زن به‌ حیث نماینده‌ خاص دبیرکل سازمان ملل برای افغانستان در مارچ ۲۰۲۰ انتخاب شد.

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار