کارشناس مسکن گفت: بازار مسکن درگیر تقاضا‌های سوداگرانه است و سردمداران این تقاضا‌ها نیز بانک‌ها به ویژه بانک‌های خصوصی هستند.

میز اقتصادی خبر نیمروزی با حضور آقای پروین پور کارشناس مسکن، آقای محمودزاده معاون مسکن و ساختمان وزیر راه و شهرسازی، آقای رضایی کوچی رئیس کمیسیون عمران مجلس شورای اسلامی به بررسی موضوع اجاره بهای مسکن پرداخت.

وضعیت اجاره بها به چه صورت است و چرا رشد ۲۵ درصدی اتفاق نمی‌افتد؟

پروین پور کارشناس مسکن: وضعیت بحرانی است. قیمت ملک به میزانی که اجاره بها افزایش پیدا کرده، بالا نرفته است؛ به این دلیل که با افزایش قیمت ملک، برخی از افراد از حضور در بازار ملک محروم شده و فشار از بازار خرید و فروش به بازار اجاره منتقل می‌شود. بنابراین، فشار تقاضا باعث بالارفتن غیر منطقی نرخ اجاره می‌شود. حاکمیت نیز دنباله روی بازار است و تاکنون (از ۴۰ سال پیش تاکنون) سیاستگذاری جدی در این خصوص اتخاذ نکرده است. شاخص تراکم خانوار بر واحد مسکونی در سال ۱۳۵۵، برابر با ۱.۱۶ بوده، اما در سال ۱۳۹۵، برابر با ۱.۰۶ بوده است. اصلی‌ترین مشکل در حوزه مسکن، ناعادلانه بودن توزیع مسکن است و نه کمبود تولید.  

چرا سقف ۲۵ درصدی اجاره بها اتفاق نمی‌افتد؟

محمودزاده معاون مسکن و ساختمان وزیر راه و شهرسازی: براساس آمار ۳۰ ساله (از سال ۱۳۷۰) همواره قیمت اجاره مسکن از یک شیب متعادل با تورم جامعه تبعیت کرده و بین حدود ۱۰ تا ۱۵ درصد کمتر از تورم عمومی، این شیب در حال کنترل بوده است. از سال ۱۳۹۸، مداخله حاکمیت در این بازار مورد توجه قرار گرفت و برای اولین بار در سال ۹۹، با مصوبه ستاد ملی کرونا کنترل اجاره در دستور کار قرار گرفت.  

طبق اعلام مرکز آمار ایران، در پایان سال ۱۳۹۹، میزان افزایش اجاره بها ۳۲ درصد بود که در سال ۱۴۰۰، به ۳۴ درصد رسید. در سال ۹۹ که زمان اجرای این طرح بود، ۶۴ درصد کاهش جابه جایی مستاجران را داشتیم. اینکه اکنون دولت و مجلس برای کنترل این بازار وارد شده اند، به این دلیل است که نرخ های کنونی هم مورد تائید آن ها نیست. 

دستور ویژه رئیس جمهور برای ورود به بازار اجاره بها به چه شکل است و چه اقداماتی در راستای آن انجام می‌شود؟

محمودزاده معاون مسکن و ساختمان وزیر راه و شهرسازی: بسته‌ای که تحت عنوان مدیریت بازار اجاره مطرح شده، سه بخش دارد. بخش اول، کمک یا تشدید عرضه واحد‌های خالی به بازار است. در همین راستا سامانه املاک و اسکان دی ۱۴۰۰، برای اولین بار بیش از ۵۶۰ هزار واحد خالی را شناسایی و به سازمان امور مالیاتی معرفی کرد. هفته قبل نیز، ۱۲۰ هزار واحد خالی جدید معرفی شد. بخش دوم، افزایش تولید است. در قالب پروژه‌های حمایتی بیش از ۵۶۷ هزار واحد در حوزه مسکن شهری، ۱۵۸ هزار واحد در مسکن روستایی و  ۱۹۳ هزار واحد نیز در حوزه خود مالکان در حال ساخت است. در مجموع، ۹۱۸ هزار واحد تاکنون در حال ساخت است و وزارت راه و شهرسازی تلاش می‌کند تا قبل از پایان سال به دو میلیون واحد افزایش پیدا کند.

بخش سوم که در راستای مصوبات دولت است، کنترل بازار است. این مصوبات دو بخش است. بخشی از آن با مصوبات دولت انجام شدنی است  و یکشنبه هفته آینده در دولت مطرح شده و بعد از تصویب دولت، اطلاع رسانی می‌شود. بخشی دیگر از کنترل بازار به قانون نیاز دارد که روز شنبه در جلسه سران مطرح و مصوبات آن برای کوتاه مدت اخذ خواهد شد.  

مجلس چه برنامه ای برای کنترل بازار مسکن دارد؟

رضایی کوچی رئیس کمیسیون عمران مجلس: علی رغم اینکه قانون جهش و تولید مسکن بیش از هفت ماه است که به دولت ابلاغ شده، هنوز از برنامه عقب هستیم. برخی از بانک‌ها همکاری لازم را نداشته اند. به زودی جلسه‌ای غیرعلنی در این خصوص برگزار می‌شود. درخصوص اجاره بها یک طرح دو فوریتی از سوی نمایندگان مجلس وجود دارد که با کمک مرکز پژوهش‌های مجلس، قوه قضائیه و وزارت راه و شهرسازی روز یکشنبه بحث‌های نهایی آن در کمیسیون نهایی می‌شود و روز سه شنبه در صحن بررسی می‌شود.  

این طرح با طرح ارائه شده از سوی دولت منافاتی ندارد؟

رضایی کوچی رئیس کمیسیون عمران مجلس: بخشی از موضوعات مشترک است. موضوعی که قرار است در جلسه سران بررسی شود، مبتنی بر این است که مداخله دولت در نرخگذاری صورت بگیرد. اما در طرح مجلس نگاه ما این است که دولت باید به قیمتگذاری ورود کند یا خیر. در همین راستا نظر مجلس این است که دولت باید نظارت خود را در این بازار بیشتر کند. در واقع، مداخله دولت به گونه‌ای باشد که قیمت اجاره را با تورم جامعه در نظر بگیرد تا ریسک اجاره دادن برای صاحبان املاک نیز افزایش پیدا نکند.  

با وجود این طرح های مختلف چرا مردم از عواید آن تاکنون بهره مند نشده اند؟

پروین پور کارشناس مسکن: به عنوان مثال، سامانه املاک و اسکان هنوز به طور کامل راه اندازی نشده و اطلاعات داده شده به سازمان امور مالیاتی نیز اطلاعات صحیح و کاملی نیست. بنابراین، دولت هنوز در بازار مسکن اشراف اطلاعاتی ندارد. نکته دوم این است که بازار درگیر تقاضا‌های سوداگرانه است. سردمداران این تقاضا‌ها نیز بانک‌ها به خصوص بانک‌های خصوصی اند. این‌ها هستند که با وارد کردن هزاران میلیارد پول به بازار مسکن باعث آشفتگی و به هم ریختگی بازار می‌شوند. هیچ صحبتی در دولت و مجلس در خصوص عملکرد بانک‌ها نمی‌شود.  

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۵۰
در انتظار بررسی: ۱
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۴:۴۷ ۲۷ خرداد ۱۴۰۱
اقای قوه قضائیه چرا عباس اخوندی را محاکمه نمی کنی ، عامل وبانی قیمتهای سرطانی مسکن عباس اخوندی است که ساخت مسکن برای مردم را مزخرف می دانست ، عباس اخوندی مجرم است وباید توسط قوه قضائیه محاکمه شود وگرنه خود قوه قضائیه به خاطر ترک فعل محاکمه عباس اخوندی مجرم است .
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۳:۰۲ ۲۷ خرداد ۱۴۰۱
لعنت خدا بر پدر مادره بانکها
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۲:۰۲ ۲۷ خرداد ۱۴۰۱
هم بانک‌ها هستن
هم مشاورین املاک
هم دلالان
هم افزایش قیمت مصالح
هم قیمت دلار
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۱:۲۸ ۲۷ خرداد ۱۴۰۱
چه اجباریه طرف تو بهترین محله خونه اجاره کنه بره منطقه پایین تر ،شهرداری کلی زمین داره رایگان بده مردم بسازن میده ؟؟؟؟
Iran (Islamic Republic of)
برسیسا عابد
۱۰:۴۲ ۲۷ خرداد ۱۴۰۱
رهن یک واحد در اندیشه سال 99 بود 160 م و سال 1400 شده 350 م... ایشون چطوری محاسبه کرده که میگه 34 درصد افزایش داشتیم... عده ای بی سواد زمام امور را در دست گرفته اند که همه شون مستحق گرفتن جایزه داروین اَواردdarvin award هستند اجاره همون واحد الان شده 450 تا 500... اینها خوابن یا خودشون رو زدن به خواب... مسولین ما مردم رو گروه محکومینی می‌بینند که ناچارند هر چه و هر جور برای اقتصاد مریض ایران نسخه می‌پیچند تبعیت کنیم و دم نزنیم و ازشون تشکر هم بکنیم به خاطر زحمات زیادی که در آباد کردن همه تپه ها کشیده اند...
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۹:۳۴ ۲۷ خرداد ۱۴۰۱
تنها را پایین امدن مسکن بردن پا یتخت ازتهران وکا هش قیمت مصا لح سا ختما نی وگرفتن مالیا ت سنگین ازاحتکارگران مسکن وزمین وبردن فرودگاه مهرآباد وسازمان ها وشرکتهای هواپیما یی به فرودگا ه امام وهیلکپوتر سا زی این باعث می‌شود که جمعیت هم ازتهران کوچ کرده ودولت خا نه ها ی سازمانی درکنار محل کار احداث کند
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۹:۳۰ ۲۷ خرداد ۱۴۰۱
دولت و مجلس خیلی ناراحتن مالیات خونه خالی ها رو زیاد کنن تا صاحب خونه ها مجبور بشن ارزونتر بدهن
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۸:۳۷ ۲۷ خرداد ۱۴۰۱
بجاي اينكه مقصر مشخص كنيد راه حل پيدا كنيد و فوري اين مشكل حل شود .
نظام اسلامي دنيال مقصر نمي گرده با مصوبين برخورد كنيد
Germany
ناشناس
۰۸:۲۶ ۲۷ خرداد ۱۴۰۱
همتون دروغگویید
Iran (Islamic Republic of)
ایرانی
۰۸:۲۰ ۲۷ خرداد ۱۴۰۱
صاحب خونه ها دولت را حساب نمیکنن که راضی باشند یا نباشند . گند زدید به زندگی مردم ما که بیش از یک قرن در این شهر زندگی میکردیم حالا باید از کاشانه خودمون کوچ کنیم پیگیری مهاجر هم از شهرستانهای غربی و شرقی کشور وهم از افغانستان جای مارا بگیرن
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۸:۱۳ ۲۷ خرداد ۱۴۰۱
بخدا سوگند تنها راه نجات ایران از این نکبت که هرروز بیشتر میشه بمب اتم است
دوتا بمب ایران را ویران و ملیون ها نفر را ازاد میکنه
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۷:۴۳ ۲۷ خرداد ۱۴۰۱
هم بانک‌ها مقصرم و هم ثروتمندان مرفه بی درد، چون از بس پول دارن نمیدونن چیکار کنن فقط خونه و زمین و مسکوکات می‌خرن
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۷:۴۲ ۲۷ خرداد ۱۴۰۱
اگر حاکمیت در دست مافیا نبود میشد تمام واحد های خالی را به افراد فاقد مسکن دادتا واحد مسکونی راسی سال خالی نگه ندا ند
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۶:۴۷ ۲۷ خرداد ۱۴۰۱
همین دیگه تاگرونی میشه سریع تقصیر دیگران بندازین لطفافرافکنی نکنین شفاف بگیدعرضه نداریم
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۳:۳۳ ۲۷ خرداد ۱۴۰۱
سلام. چه ظلمی به مردم میکنن. چرا نظرارتی نیست. فقط حرف.. عمل کنن. قشر ضعیف جامعه از پس کدوم بر بیاد گرانی یا اجاره بهای نجومی... حرف زیاد است و...
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۲:۲۹ ۲۷ خرداد ۱۴۰۱
مجلس فقطو فقط باید قیمت مسکنو بیاره پایین تمام مالکان دارن با دمبشون گردو میشکنند
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۲:۲۳ ۲۷ خرداد ۱۴۰۱
چرا کسی بفکر مستاجرها نیست خسته شدیم انقدر دنبال خونه گشتیم ب املاکی ها مراجعه میکنیم میگم 60میلیون رهن دارم مسخرم میکنن چه اتفاقی افتاده چرا اینجوری شده امسال کسی به کسی رحم نمیکنه صاحب خونه ها خودشون نرخ تعیین میکنن میگم یکم پایینتر میگن خونمه میخوای بخواه نمیخوای نخوا چرا واقعا چرا همه بی رحم شدن .ب کدوم سازمان مربوطه ب کجا شکایت کنیم چرا هرکی به هرکی شده
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۲:۲۰ ۲۷ خرداد ۱۴۰۱
دولت که عرضه کنترل مسکن رو نداره شاید هم دست خودشون تو کاره .
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۱:۴۶ ۲۷ خرداد ۱۴۰۱
تورم و حذف یارانه ها و افزایش هزینه های زندگی مردم باعث گرانی اجاره بها نشده بانک ها باعث شدند
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۱:۳۷ ۲۷ خرداد ۱۴۰۱
یکی از سرنخ های سیلابی بودن بازار زمین ومسکن وسیمان وفولاد مدیریت بانکداری اعم از دولتی وخصوصی می باشد وام های کارمندان بانک های دولتی حتی بانک ملی چگونه یک کارمند می تواند زمین بخرد وساختمانوچند طبقه با تمام لوازم وتجهیزات روز بسازد
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۱:۲۶ ۲۷ خرداد ۱۴۰۱
قیمت سیمان و کاشی و میلگرد و ... هم احتمالا همنا میبرند بالا اگر میخاد وضع درست بشه بیش از سی سال هست نفوذی ها در حال تملک داراییهای دولت با دزدی و هزاران شیوه که شیطان پیش اینا درس میگیره تمام
Iran (Islamic Republic of)
احمد
۰۱:۰۴ ۲۷ خرداد ۱۴۰۱
بانک های خصوصی عامل اصلی نابودی اقتصاد ایران هستند به دلیل خلق پول بی ضابطه و بدون پشتوانه که همین عامل اصلی بی ارزش شدن ریال در مقابل دلار است. اگر می خواهید جراحی اقتصادی کنید این غده های بد خیم سرطانی اقتصاد کشور(بانک های خصوصی) را باید به طور کامل تعطیل کرد و دیگر چیزی به نام بانک خصوصی وجود نداشته باشد و با ایجاد قوانین سخت جلوی خلق پول بدون پشتوانه توسط بانک های دولتی هم گرفته شود اگر غده های سرطانی کامل نابود نشوند هر کاری که برای درست شدن اقتصاد کشور انجام دهیم انگار هیچ کاری انجام نداده ایم انگار آب در هاون کوبیدن است.
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۱:۰۰ ۲۷ خرداد ۱۴۰۱
راهکارش اینه که مثلا در تهران دولت یک جدول بر اساس مناطق شهرداری مثلا از منطقه یک تا بیست اعلام کند نرخ اجاره اپارتمان ۵۰ متری N تومن
۶۰ متری N
تومن و هر ده متر اینقدر اضافه شود
حالا این نرخ نرخی است که مالک اگر به این میزان قرار داد ببندد از مالیات معاف و در ضمن تسهیلات با بازپراخت هر چند سال که ملک را با همان نرخ + تورم سالنه اجاره بده مدت باز پرداخت وامش باشه
و اگر کسی بالاتر اجاره بده باید به نسبت اون مبلغ بالاتر دوبرابر و باز اگر بالاتر باشه چند برابر مالیات از مالک بگیرد
فقط همین میتواند جلوی طمع این مالکان که وقت مرگ میفهمند که خودشون هم مستاجر بودند و چند صباحی به عنوان مالک اون بنا تحت اختیار اون مسافر کوچولو بوده
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۰:۵۶ ۲۷ خرداد ۱۴۰۱
خیلی چیزها هست که مورد تایید مجلس و دولت نیست ولی دارد انجام می شود. اگر مجلس به عنوان نماینده اراده ملت و دولت به عنوان نهاد حاکمیت بخواهند صرفا نظاره گر باشند پس تکلیف حکمرانی چه میشود؟ امید مردم برای مقابله با این قانون شکنی ها به که باشد؟
Iran (Islamic Republic of)
حسن
۰۰:۴۰ ۲۷ خرداد ۱۴۰۱
Yjc
لطفا پیگیری سود ۱۸ درصد وام مسکن
در نهضت ملی و اقدام ملی باشین و گزارشی تهیه کنین
ماهه ۷ میلیون قسط و سود حدود ۹۰۰ میلیونی برای ۴۰۰ میلیون وام
هیچ کسی توان بازپرداخت رو نداره
هزاران نفر بدبخت خواهند شد
ما در قم واحدهامون درشرف تحویل هستش
چند صد نفر شدیدا اعتراض دارند و توان بازپرداخت ندارند
۸ میلیون حقوق و ۷ میلیون قسط
همین الانم داریم اقساط وام هایی که برای آورده ی ۳۰۰ میلیونی دادیم رو داریم میپردازیم
هزینه زندگی هم هست
عملا شیرینی خانه دار شدن داره تلخ میشه
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۰:۱۵ ۲۷ خرداد ۱۴۰۱
سلام خدا پدر مادر مرد بزرگ را بیامرزد که معلوم نیست الان کجا هست خوش به حالش که یک روزی میرسد وهمه این
عامل فساد این بانک ها هستند چه دولتی چه خصوصی هردو باید جمع شود وبه صورت انلاین کارها دنبال شود هر باجه درهر شعبه یک شهر را به سوی فساد میکشاند تعطیل شوند ملت روز به روز غنی تر میشوند تورا خدا این شعبه های فساد را مرد بزرگ جمع کند. تا ببیند چه کارستانی کرده درحق این ملت. ...............
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۰:۱۲ ۲۷ خرداد ۱۴۰۱
قیمت روغن و مرغ ماست پنیر ...... و آهن و سیمان... مورد تایید دولت و مجلس هست وقتی دهک بندی میکنید و یارانه نمیدید از جیب مستاجر در میاد
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۰:۰۱ ۲۷ خرداد ۱۴۰۱
خب تا شما جلسه برگزار کنید و خودتون رو جمع کنید مستاجرا چادر میزنن. سپاس مسئول مدیر مدبر
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۳:۵۵ ۲۶ خرداد ۱۴۰۱
تو ژاپن بعد چهل سال تورم صفر چند قلم کالا مثلا از هزار تومان شده هزارو دویست تومان بعد بجای اضافه کردن حقوق گفتند تلاش میکنند قیمتها رو برگردونن به گذشته حالا تو ایران چهل و سه ساله تورم هزاران هزار درصد داشتیم ونزوالا هم همین طور غنی ترین و ثروتمند مند ترین کشورها افتاده دست کیا تمام دنیا فقر هست اما فقر میلت ایران حاکمیتی چون ما ششمین کشور سرمایه دار هستیم کشورهای عربی چهل و سه سال پیش کجا بودن ما کجا الان انها کجا هستند ما کجا
Iran (Islamic Republic of)
مصطفی
۲۳:۳۸ ۲۷ خرداد ۱۴۰۱
اینا اصلا نمیدونن چی میگن. و چکار میخوان بکنن.
اولا قیمت مصالح تو بازار که هر روز یه قیمت جدید داره رو نمیبینن! اگه یه خونه متوسط و معمولی رو الان قیمت گذاری کنی و بفروشی دو باره مثل اون نمی تونی بسازی.
با افزایش قیمت پروانه و نقشه و مصالح و آب برق و. . . گرونتر میشه. لازم به ذکر که تا اتمام ساخت مصالح گرانتر میشن.
یعنی قیمت مسکن با این قیمتهای جدید هنوز ارزونتر از ساخت میشه. من خودم خونه ندارم ولی توکار ساخت وساز هستم.
خودشون تمام قیمتهارو میبرن بالا بعد توقع دارن یارو خونشو مفد بده .یا با این سرمایه که عمرش پاش گذاشته و رقمش تو بازار کمم نیست کم اجاره بگیره. قیمت تمام شده یک خونه با اجارش مقایسه کنید.
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۳:۵۰ ۲۶ خرداد ۱۴۰۱
بانک های دولتی چطور؟!
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۳:۳۳ ۲۶ خرداد ۱۴۰۱
اگر تونستین یک حرکتی کنین
Iran (Islamic Republic of)
محمد
۲۳:۰۸ ۲۶ خرداد ۱۴۰۱
قیمت اجاره مسکن از همه چی ارزونتره، روغن سرطان زا چند روز پیش از ۹۰ تومن به ۴۰۰تومن رسید الان زمزمه ۷۰۰هزار تومن برای روغن است
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۳:۰۱ ۲۶ خرداد ۱۴۰۱
هه هه هه
Iran (Islamic Republic of)
امیر
۲۱:۵۲ ۲۶ خرداد ۱۴۰۱
نرخ‌های کنونی اجاره مورد تایید دولت و مجلس نیست ، آیا نرخ دلار مورد تایید است قیمت مواد لبنی و غذایی چطور ؟
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۱:۳۰ ۲۶ خرداد ۱۴۰۱
بانک ها از تحریم کنندگان جهانی بیشتر برای ملت و صنعت مضر بوده اند و در کشوری که هیچ نظارت و حاکمیتی نباشد فقط مستمندان نابود و سرمایداران یا کسانی که به منابع سرمایه به شیوه های نا متعارف دست رسی دارند هر روز غنی تر و فربه تر می شوند و هزاران خلاف را سبب هستند که هزاران جان را هم غیر مستقیم می گیرند و صنایع را هم نابود می کنند . خدانابودشان کند که تنها هنرشان نابودی رشد و توسعه کشور است.
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۱:۲۳ ۲۶ خرداد ۱۴۰۱
کافیه از خودمون بپرسیم سود کدوم سرمایه گذاری،کدوم بخش تولید و اقتصاد در ایران می تونه پاسخگوی ریخت و پاش و پاداشهای آنچنانی و امتیازات مدیران و موسسان بانک ها با این تشکیلات عریض و طویل باشه در حالی که حدود بیست درصد سود هم به سپرده گذاران پرداخت شود؟ همه واقفیم که تنها صنعت سود ده فعلا نه به خاطر تقاضا و داشتن بازار بلکه به خاطر تبدیل شدن به یک کالای سرمایه ای بخش مسکن هست و کافیه این وسط به واسطه داشتن امکانات و مجوز جذب سرمایه های سرگردان مردم و از طرفی قدرت رسانه ای جهت ایجاد تلاطم در بازار را داشته باشی همین کافیه تا بتونی هر سه الی چهار سال قیمت رو چند برابر کنی و از ناحیه این افزایش هم سود سپرده گذاران رو بدی هم خرج ریخت و پاش هات در بیاد،بانکها ایران عامل فساد،تورم ونابودی تولید در این کشورند.
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۴:۱۸ ۲۷ خرداد ۱۴۰۱
بهترین نظر. آفرین به شما
Iran (Islamic Republic of)
علی
۲۱:۲۰ ۲۶ خرداد ۱۴۰۱
دولت و مجلس خیلی زرنگ هستند جلو ی تورم و گرانی را بگیرند که پدر مردم در امده اینها کنترل شود اجاره بها هم پایین می اید
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۰:۵۱ ۲۶ خرداد ۱۴۰۱
متاسفانه این دولت عرضه هیچ کاری نداره و کلا کشور رو به حال خودش رها کرده آخر و عاقبتم ن با این دولت چی میشه هیچکی نمیدونه
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۰:۲۸ ۲۶ خرداد ۱۴۰۱
سلام یکی نیست بگه آقای محمود اده مگه شمادر ولت قبل هم معاون و ی نبودی چراکاری نکردی این همه برج خالی توغرب تهران است برین سراغ آنها البته اگه راست میگین کاظمی ازتهران
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۰:۰۱ ۲۶ خرداد ۱۴۰۱
تا میتونید گران کنید .مالیات فقط کارمند بگیرید.
بنگاه داره هم بخوره فحش شما بده .
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۹:۴۸ ۲۶ خرداد ۱۴۰۱
هزار بار دارم هشدار میدم نزارید صاحب خونه ها و دلال ها با این نرخها امنیت نظام را سر قیمت مسکن به خطر بندازن.
Iran (Islamic Republic of)
مصطفی
۲۳:۵۲ ۲۷ خرداد ۱۴۰۱
امنیت نظام به گرونی مایهتاج مردم به خطر می افته.
الان که سه ماه از سال گذشته و دولت همه چیز گرون کرده کدوم صاحب خانه قیمت اجاره زیاد کرده!!!؟
مردم به درد هم آگاه هستن . قیمت مصالح خبر داری؟
امنیت نظام مساوی امنیت شما هاست .
دولت از بیمه کارگری هم نگذشت و همین ماه دوبرابرش کرد.
این دولت حامی مستضعفان کدوم سرزمینه؟
سیمان تو این چهار ماه دوبرابر شده کدوم مسکن که دست مردم هست دوبرابر شده. حالا بگین جنگ اکراین. سیمان که همه چیزش داخلی هست وبه وفور یافت میشه.
نکنه جلوی قاچاق گرفتین؟ شما که قبلا با صادرات افتخار میکردین و دم از ارز آوری میکردین.! ببخشید حالا فهمیدین مفت میدادین!
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۹:۳۰ ۲۶ خرداد ۱۴۰۱
نه بااین طور درست نمیشه
از اول باید جلو صادرات آهن گرفت
دوم این که شما باید چهار سال صرف خود را به کار گیری براه مسکن
نه با مسکنی که شما ازش درآمد کنید بیا وام مسکن بدهید وکارخانه قیمت را بالا ببرد برای شما کار کند
تا همه صاحب خانه باشند کشور مشکل از مسکن است که ازدواج کم شده وفرزند آوردی کم شده شماها میدانید اما شماها به دل‌تان نیست فقط جلوی راه مردم می‌بندی خودتان خوب میدانید یه کمی دل سوز کنید تا خدا خوش بیا
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۹:۲۲ ۲۶ خرداد ۱۴۰۱
با هر کسی که می خواد نظم رو بهم بزنه برخورد کنید
یعنی چی که قیمت مشکن اینقدر بالا رفته؟ واقعاً غیر منطقی است
صاحبخانه هایی که به مردم رحم می کنند رو جایزه بدهید
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۹:۰۶ ۲۶ خرداد ۱۴۰۱
دقیقا پولهای زیاد فقط دست اینهاست و عامل اصلی قیمتهای وحشتناک اینها هستند
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۸:۳۹ ۲۶ خرداد ۱۴۰۱
جدی؟
نرخ پنیر و مرغ و گوشت و روغن و ..... مورد تایید مردم نیست.
Iran (Islamic Republic of)
حسین ره‌اندوز
۱۸:۲۴ ۲۶ خرداد ۱۴۰۱
خب دولت بسیار پررو هست قیمت تمام مصالح ساختمان رفته بالا ارزش ملک رفته بالا اجاره می‌ره بالا دولت قیمت ساخت رو روستاهای دور افتاده فکر می‌کنه قیمت فروش زعفرانیه ساخت و ساز رأس هرم کشور داری هستش لطفاً جلوی گرون شدن مصالح رو بگیرین و الکی نظر بیجا ندین.
Iran (Islamic Republic of)
حرف حساب
۱۸:۱۱ ۲۶ خرداد ۱۴۰۱
رییس جمهور محترم بانک خصوصی نباید درمسکن دخالت کن خودش ازدولت پول وارزمیگیره این دردست دولت هست بانکها حق دخالت ندارن فقط هرچی بهشون ابلاغ میشه بایداجراکنن طبق قانون اساسی والامجوز بانک خصوصی لغوکنید
آخرین اخبار