معاون بهبود تولیدات دامی سازمان جهاد کشاورزی قم از اجرای برنامه های متنوع برای حفظ و اصلاح نژاد شتر‌های دوکوهانه خبر داد.

منصور دیان اردستانی گفت: در جریان همکاری این معاونت با سازمان فائو (سازمان خواربار و کشاورزی ملل متحد)، برنامه‌های متنوعی در راستای حفظ و اصلاح نژاد شتر‌های دوکوهانه در استان اجرا خواهد شد.

معاون بهبود تولیدات دامی سازمان جهاد کشاورزی قم گفت: با توجه به تصویب پروژه حفظ و صیانت از شتر‌های دوکوهانه باختری در سازمان فائو و اجرایی شدن آن و همچنین ابلاغ وزارت جهاد کشاورزی در سال‌جاری، معاونت بهبود تولیدات دامی سازمان جهاد کشاورزی قم با همکاری مرکز تحقیقات و آموزش و همچنین نماینده فائو در ایران، شناسایی شتر‌های دوکوهانه موجود در استان را در دستور کار قرار داد.

او گفت: علاوه بر این، این معاونت نسبت به اخذ نمونه بافت و نمونه ژنتیکی، از توده‌های مختلف شتر دوکوهانه و ارسال آن برای آزمایش‌های تخصصی، تعیین میزان خویشاوندی همخونی، اجرای برنامه‌های رده‌بندی نژادی و سایر برنامه‌های کارشناسی برای حفظ و اصلاح نژاد جمعیت شتر دوکوهانه استان، اقدام خواهد نمود.

اردستانی گفت: امیدواریم با اجرای این طرح علاوه بر کمک به حفظ و اصلاح نژاد شتر‌های دوکوهانه استان، از جایگاه استان قم در زمینه تثبیت حاکمیت و مالکیت بر توده ژنتیکی شتر دوکوهانه در سازمان فائو حفاظت و حمایت شود.

او گفت: در همین رابطه کارگروه فنی شتر در استان قم نیز با تلاش سازمان جهاد کشاورزی تشکیل شده‌است و از این رو روند اجرای اقدام‌های مورد نظر برای حفظ و اصلاح نژاد شتر‌های دوکوهانه در قم به صورت مستمر رصد و ارزیابی می‌شود.

بیش از هفت هزار نفر شتر در قم وجود دارد که در این میان یکهزار و ۴۰۰ نفر شتر دوکوهانه و آمیخته و پنج‌هزار و ۶۰۰ نفر شتر یک‌کوهانه است، همچنین حدود ۲۰۰ خانوار قمی در امر پرورش شتر در سطح مناطق مختلف استان، فعالیت دارند، بخش مرکزی قم با داشتن بیابان‌های بسیار و موقعیت گرمسیری، چراگاه اصلی شتر در این استان است.

شتر بدون وابستگی به نهاده‌ها قادر به تولید پروتئین بوده و گوشت، شیر، پوست، پشم و کرک ازجمله محصولات قابل‌استفاده این دام است که باقیمت مناسب در بازار عرضه می‌شود و مشتریان زیادی دارد، به همین دلیل توسعه صنعت شترداری در قم می‌تواند درآمدزایی خوبی برای استان درپی داشته باشد.

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار