در اقدامی امیدبخش برای از بین بردن دیابت، دانشمندان مولکولی را برای تولید سلول‌های تولید کننده انسولین شناسایی کرده اند.

دیابت در نتیجه سطح پایین انسولین درون زا، هورمونی که برای جذب گلوکز از خون لازم است، یا ناتوانی فیزیولوژیکی در استفاده از انسولین ترشح شده یا هر دو، باعث افزایش سطح قند خون می‌شود.

تزریق انسولین و دارو‌های کاهنده گلوکز می‌تواند بیماری را کنترل کند، اما قابل درمان نیست.

در این زمینه، محققان موسسه کارولینسکا سوئد مولکول جدیدی را برای تنظیم تشکیل پروتئینی که تشکیل سلول‌های جدید تولید کننده انسولین در بافت پستانداران را تحریک می‌کند، توسعه داده اند و نتایج مطالعه خود را در مجله علمی Nature Chemical Biology منتشر کرده اند.

اولوف اندرسن، محقق بخش زیست شناسی سلولی و مولکولی این موسسه گفت: نتایج مطالعه ما به یک هدف جدید و بالقوه برای درمان دیابت اشاره می‌کند، از طریق مکانیسم جدیدی که تشکیل سلول‌های جدید تولید کننده انسولین را تحریک می‌کند.

محققان با تجزیه و تحلیل تعداد زیادی از مواد در بافت پستانداران و بررسی مکانیسم مولکولی فرآیند تحریک، مولکول کوچکی را شناسایی کردند که قادر به تحریک بازسازی سلول‌های تولیدکننده انسولین است.

محققان توضیح دادند که مولکول جدید به پروتئینی به نام (MNK۲) متصل می‌شود و به گونه‌ای عمل می‌کند که ترجمه RNA پیام رسان را تنظیم می‌کند و باعث تشکیل پروتئین‌ها می‌شود که به تشکیل سلول‌های جدید کمک می‌کند. هنگامی که پستانداران با این مولکول تغذیه شدند، نتایج آزمایش نشان داد که سطح گلوکز خون کمتر از گروه کنترل است.

این مطالعه توانایی این مولکول را برای تشکیل سلول‌های پانکراس جدید و تحریک انسولین در اندامک‌های انسانی (تشکیل سلولی اندام مانند) نشان می‌دهد.

کریستوس کاراملیاس، یکی از نویسندگان این مطالعه، گفت: مولکول توسعه‌یافته می‌تواند با افزایش تعداد سلول‌های پانکراس تولیدکننده انسولین، جایگزینی برای درمان تنظیم‌کننده قند خون باشد.

محققان این مولکول جدید را از مطالعات انجام شده بر روی گورخرماهی دریافتند که به ارائه مدلی ارزشمند برای آزمایش چندین داروی بالقوه برای درمان دیابت کمک کرده است.

لارو‌های گورخرماهی حاوی یک گروه سلولی به نام جزیره لانگرهانس هستند که به مطالعه چگونگی شکل گیری سلول‌های جدید به روشی شبیه به شروع دیابت کمک می‌کند.

در آینده، محققان امیدوارند به مطالعه در مورد اثر مولکول جدید و آنالوگ‌های آن در بافت انسانی ادامه دهند و پروتئین هدف مولکول (MNK۲) را در بافت‌های اهداکنندگان سالم و دیابتی تجزیه و تحلیل کنند.

منبع: ارم نیوز