معاون پیشگیری سازمان آموزش و پرورش استثنایی گفت:طرح ریزی شغلی برای آینده دانش آموزان استثنایی مهمترین دغدغه آموزش و پرورش استثنایی است .

محمد مصطفوی، گفت: طبق غربالگی‌های اخیر سازمان آموزش و پرورش استثنایی دانش آموزان ما در هر زمینه ای نیاز‌های ویژه‌ و متفاوتی به عنوان مثال بعضی از نیازها مرتبط به اختلالات یادگیری هستند و بعضی دیگر نیز به دانش آموزان مرزی یا دیر آموز مرتبط می شود، دانش آموزان استثنایی که در مدارس عادی در حال تحصیل هستند، اما ما نیز به آن‌ها خدمات ویژه‌ می‌دهیم.

او گفت: تعدادی از این دانش آموزان نیز از مشکلات شدید روانشناسی وهوشی برخوردار هستند و در مجموع تعداد دانش آموزانی که در مدارس استثنایی ما در حال تحصیل هستند به ۱۰۰ هزار نفر می رسد.

مصطفوی گفت: زمانی که سنجش را انجام می‌دهیم برخی دانش آموزان دارای اختلالات یادگیری هستند و یا شرایط هوشی ۸۰ تا ۹۰ را دارند و با اندک مداخله و کمک ما کار خود را انجام می‌دهند و خارج از این افراد در مدارس ویژه استثنایی‌ها درس می‌خوانند.

مصطفوی درباره برنامه‌های تابستانی سازمان آموزش و پرورش استثنایی گفت: اکنون در استان‌های مازندران، فارس، اصفهان و مشهد برنامه‌های متنوعی را  پیش بینی کردیم و مسابقات چندگانه فرهنگی و ورزشی ویژه دانش آموزان استثنایی را نیز در تیر و مرداد ماه انجام خواهیم داد.

معاون پیشگیری سازمان آموزش و پرورش استثنایی گفت: نگاه ما در تابستان آن است برنامه‌های پرورشی و تربیت بدنی که اجرا کنیم تا برای دانش آموزان بعد توانبخشی داشته باشد. به طورکلی توانبخشی به این معنا است که دانش آموز بتواند موقعیتی را تجربه کند که در آن احساس عزت نفس و اعتماد به نفس بگیرد و از نوع فعالیت خود لذت ببرد.

او افزود: بعد دیگر کار ما آن است که در آموزش و پرورش استثنایی باید به آن توجه ویژه‌ای کرد طرح ریزی شغلی برای آینده این دانش آموزان است. ما معتقدیم هر دانش اموزی از مدارس استثنایی خارج می‌شود حتما باید به بازار کار خوب وصل شود و وظیفه ما نیز همین است و خانواده‌ها نیز باید در این را کمک کنند و همراه باشد. این موضوع برای ما به عنوان کاری ویژه شروع شده و امیدواریم هر چه سریعتر برنامه طرح ریزی شغلی این دانش آموزان را در همه مدارس بسط دهیم و دانش اموزان را به بازار‌های شغلی متناسب با خود هدایت کنیم.

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.