ادامه دار شدن بروز اختلال در سامانه «من کارت» طاقت شهروندان مشهدی را کم کرده و همچنان روی اعصاب آن هاست، حدود دو هفته پیش بود که اختلالی در سامانه اینترانت (داخلی) شهرداری تهران، برای دقایقی این سامانه را با انتشار تصویری موهن از دسترس خارج کرد و پس از آن سامانههای خدمترسانی شهرداری تهران برای بررسیهای فنی بیشتر توسط سازمان فاوا، به طور موقت از دسترس خارج شد.
این موضوع منجر به ایجاد اختلال در سامانه شارژ من کارت در مشهد نیز شد و دستگاههای شارژ من کارت از دسترس خارج شد، با ایجاد اختلال در سامانه من کارت شهرداری مشهد، هم اکنون بیشتر شهروندان امکان شارژ من کارت را ندارند و استفاده از اتوبوس و مترو با چنین شرایطی همانند کلاف سردرگمی برای شهروندان شده که به ظاهر پایانی برای این ماجرا نیست!
هیچ مسئولی پاسخ گو نیست
گزارش میدانی از نقاط مختلف سطح شهر نیز نشان میدهد که شهروندان همچنان در استفاده از من کارت با مشکل مواجه هستند، با حضور در یکی از فروشگاههای شارژ من کارت در بولوار اندیشه که مراجعه کنندگان زیادی دارد، مردم با این جمله که دستگاه خراب است مواجه میشدند، حتی مسئول فروشگاه نیز از شهرداری انتقاد کرد و گفت: از زمان اختلال در دستگاههای شارژ من کارت هیچ مسئولی در این مدت جواب گو نبوده و هر بار که شهروندان مراجعه میکنند دست خالی برمی گردند و مجبورند از ما پول نقد دریافت کنند که ما شرمنده مردم میشویم.
بیشتر بخوانید
پای اختلال در سامانه من کارت و مشکلات و مصائب مردم در استفاده از حمل و نقل شهری به صحن علنی شورا هم باز شد و روز دوشنبه، حل نشدن مشکل من کارت تذکر جدی برای شهردار مشهد داشت، به نحوی که سخنگوی شورا در تذکری جدی به شهردار گفت که متاسفانه این موضوع مشکلات بسیاری را برای زائران و مجاوران بارگاه منور رضوی ایجاد کرده که شهرداری باید در سریعترین زمان ممکن، تدبیر و چارهاندیشی مناسبی در این خصوص داشته باشد.
دست خالی شهرداری؛ مشکل در اختیار ما نیست!
گلایههای مردم و سامان دهی وضعیت من کارت را از مدیر عامل سازمان فناوری اطلاعات و ارتباطات شهرداری مشهد به عنوان متولی در این زمینه پیگیری کردیم، اما آن چه از گفته وی پیدا بود این که به ظاهر زمانی برای پایان اختلال در سامانه من کارت مشخص نشده است.
مهدی بدیعفرخد گفت: به طور پیوسته حل اختلال شبکه من کارت پیگیری میشود، اما مشکل در درگاه و فیشهای بانکی است، برخی از دستگاههای شارژ من کارت کار میکنند، برخی هم از کار افتاده و تعدادی نیز با قطع و وصلی مواجه میشود، مشکل در اختیار ما نیست بلکه درگاه بانکی اختلال دارد.
او به حملات سایبری هفته گذشته به شهرداری تهران اشاره کرد و گفت: تجهیز برخی از شرکتهای طرف قرارداد شبکه شارژ من کارت در مشهد از سوی فاوای تهران است، درخصوص این که دیتای مشهد وابسته به تهران است مطالبی منتشر شده بود، اما قصه این طور نیست.
او گفت: دستگاههای پوز که در سطح شهر در فروشگاهها و دکهها وجود دارد و مردم من کارت خود را از آن طریق شارژ میکنند باید به روزرسانی شود، خیلی از دستگاههای پوز من کارت از تهران به روزرسانی شده است و برخی از دستگاهها را همکاران ما در فاوا به صورت دستی به روز رسانی کرده اند.
۸۰۰ تا ۹۰۰ دستگاه شارژ من کارت جمع آوری میشود
بدیعفرخد می گوید: این دستگاهها باید جمع آوری شود و تعداد آنها نیز بین ۸۰۰ تا ۹۰۰ دستگاه است، این دستگاهها قدیمی است یا مشکل فنی دارد و با هیچ روشی مشکل آن رفع نمیشود، این دستگاهها باید جمع آوری شود و حل مشکل سخت افزاری آن نیز در تهران امکان پذیر است که مجدد قابل نصب میشود، این قبیل موارد باعث شده مشکلات همچنان باقی بماند.
او گفت: هدف ما این است که همین فردا مشکل من کارت حل شود و واقعیت این است که بابت همین قضیه از سمت شورا هم تحت فشار هستیم و پیوسته کار میکنیم.
مدیر عامل سازمان فاوای شهرداری مشهد گفت: شبکه شارژ فروش من کارت با این که برخی از نقاط غیر فعال است، پایدار است، ازدحام و شلوغی هم نداریم، ضمن این که با اتوبوسرانی هم هماهنگ کردیم. وی همچنین در پاسخ به این موضوع که دستگاههای من کارت در داخل اتوبوسها نیز با قطع و وصلی مواجه است این موضوع را به اتوبوسرانی اعلام کنید، ممکن است این دستگاهها خراب شده باشد، گفت: به محض این که این دستگاهها به دست ما برسد مشکل آن را در سریعترین زمان رفع میکنیم.