البرزشناسی؛

ابوبکر محمد کرجی، فخر ریاضی و آب شناسی

ابوبکر محمد بن الحسن الحساب کرجی ملقب به فخرالدین ریاضیدان بزرگ و آب شناس فرهیخته ایرانی است.

ابوبکر محمد بن الحسن الحساب کرجی ملقب به فخرالدین ریاضیدان بزرگ و آب شناس فرهیخته ایرانی است که در چهل کیلومتری غرب تهران(کرج) زاده شد و سال ها پس از آن در بغداد، بزرگترین گسترش دهنده اصول حساب و جبر در جهان به شمار می رفت و گفتار های تازه و ارزشمندی را بر این دو رشته از ریاضیات افزود.

او هم روزگار با ابوریحان بیرونی، زکریای رازی و پورسینا می زیسته و ۳۲ سال پیش از ابوریحان زندگی را بدرود گفته اما کسی اورا به اندازه آن سه تن نمی شناسد.

کرجی پس از آن که در شهر ری که کانون دانشمندان ایرانی بود، بر بنیان و اساس رشته های ریاضی چیرگی یافت، در آغاز سده پنجم، به پایتخت علمی جهان اسلام، بغداد رفت.

دستاوردهای علمی او تا چندی پیش ناشناخته بود تا این که در سال ۱۸۵۳ میلادی، مستشرق آلمانی، وپکه، بخشی از کتاب الفخری او  را به زبان فرانسه و همراه با تحلیلی منتشر ساخت.

وپکه در کتاب خود ثابت کرد که بخش عظیمی از کارهای فیبوناچی از ریاضیدان‌های مسلمان و به خصوص کرجی اخذ شده‌است.

کرجی در علم حساب و جبر دارای تحقیقات و نوشته‌های مهمی است، او در پایه‌گذاری اصولی در جبر، ریشه‌یابی اعداد و حل معادلات نقش مهمی را در تاریخ علم ایران و جهان دارا است.

در زمینه علوم کاربردی و مهندسی نیز کرجی صاحب نظریات نو و نوشته‌های ارزنده‌ای است.

مهمترین دستاورد های کرجی را می توان در جبر، آب شناسی، کشف نیروی جاذبه و کرویت زمین، فنون نقشه برداری، نوآوری های ریاضی، حل معادلات درجه دو و بالاتر نام برد.

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۱
در انتظار بررسی: ۰
Iran (Islamic Republic of)
محسن خدری
۰۸:۲۳ ۲۵ خرداد ۱۴۰۱
با سلام خواهشمندم در خصوص شخصیت های مهم کرج مطلب زیا بزارین تا بدونن این شهر دارای هویت علمی و فرهنگی هستش واصالت داره در این زمینه کوتاهی کردن خیانت به نسل های بعد ما هستش
آخرین اخبار