رئیس‌جمهور ترکیه اعلام کرد هفته آینده با روسای جمهوری اوکراین و روسیه بر سر کریدورهای صادرات غلات صحبت خواهد کرد.

«رجب طیب اردوغان» رئیس‌جمهور ترکیه، از قصد خود برای رایزنی درباره تشکیل کریدور صادرات غلات با «ولادیمیر پوتین» و «ولودیمیر زلنسکی» همتایان روس و اوکراینی، خود خبر داد.

به گزارش ترند به نقل از رسانه‌های ترکیه، رجب طیب اردوغان امروز (یکشنبه) گفت که قصد دارد هفته آینده با ولادیمیر پوتین، رئیس جمهور روسیه و ولودیمیر زلنسکی، رئیس جمهور اوکراین برای بحث درباره صادرات ایمن غلات از اوکراین رایزنی کند.

اردوغان در بخشی از سخنان خود در این باره گفت: «جنگ بین اوکراین و روسیه در جریان است و ما می‌دانیم که محصولات کشاورزی تا حد زیادی از این کشور‌ها می‌آید. در حال حاضر هیچ مشکلی نداریم، ۵ میلیون تن گندم در انبار‌های خود داریم، اما دوست داریم این حجم‌ها را افزایش دهیم. ما نه تنها برای خود بلکه برای کشور‌های ثالث نیز در این کار شرکت خواهیم کرد. مذاکرات در حال انجام است، هفته آینده با زلنسکی و پوتین درباره اقداماتی که می‌توان انجام داد بحث خواهیم کرد.»

شب گذشته زلنسکی در یک سخنرانی ویدئویی در نشست امنیتی «شانگری لا» در سنگاپور، از جامعه بین‌المللی خواست تا برای پایان دادن به محاصره دریایی روسیه در بنادر دریای سیاه اقدامی انجام دهند. او گفت: «محاصره دریایی روسیه در بنادر دریای سیاه، صادرات غلات را مختل کرده و باعث بحران غذایی شده است. کمبود مواد غذایی به طور اجتناب‌ناپذیری به هرج‌ومرج سیاسی منجر می‌شود که می‌تواند منجر به فروپاشی بسیاری از دولت‌ها و برکناری بسیاری از سیاستمداران شود.».

اما پیش از آن، کاخ کرملین در سخنانی اعلام کرد برای صادرات غلات این کشور باید همه تحریم‌های علیه مسکو برداشته شود تا امکان صادرات غلات فراهم شود.

از سوی دیگر، با وجود اینکه کشور‌های اروپایی تاکید دارند روسیه مانع از صدور غلات اوکراین به کشور‌های دیگر است، پوتین تایید کرد اوکراین می‌تواند غلات را از بنادر تحت کنترل خود مانند اودسا صادر کند و هر وقت که روسیه عملیات خنثی‌سازی مین‌ها در بنادر اوکراین را به پایان رساند، غلات می‌تواند از طریق آن‌ها صادر شود.

پس از شروع جنگ میان روسیه و اوکراین، امنیت غذایی در جهان با تهدید روبرو شده است، زیرا روسیه و اوکراین دستکم ۳۰ درصد نیاز‌های غذایی جهان را تأمین می‌کنند. به گفته کارشناسان، این مسئله ای بسیار مهم و خطرناک است و بیم آن می‌رود که جهان بخصوص کشور‌های فقیر دچار گرسنگی شوند.

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۱
در انتظار بررسی: ۰
Iran (Islamic Republic of)
7891
۲۰:۲۰ ۲۳ خرداد ۱۴۰۱
اقای رجب طیب راننده تریلی تو دو غلط زیادی کردی که باید هر دو را قبل از رایزنی در مورد گندم و غلات اصلاح کنی. اول با رژیم کودک کش صهیونیستی رابطه برقرار کردی و دوم به سوریه لشکر کشی کردی. این دو غلط زیادی را جبران کن بعد رایزنی ات را کلید بزن. ضمنا تکلیف روستای سوریه را که قبل از حمله داعش از کشورت به سوریه باید پس میدادی و ندادی پس بده. بعد برو بین اکراین و روسیه میانجی شو. تو مثل زلنسکی با کودتا به ترکیه حکومت میکنی. تو و زلنسکی هر دو کودتاچی هستید. راننده تریلی تو باعث و بانی داعش هستی.
آخرین اخبار