مقام قطری: رقیب صادرکنندگان انرژی نیستیم

معاون نخست وزیر قطر در کنفرانسی بین‌المللی تاکید کرد این کشور تنها یک مکمل برای صادرکنندگان حوزه انرژی است.

به گزارش شبکه تلویزیونی الجزیره مباشر، «خالد بن محمد العطیه» معاون نخست وزیر قطر در امور دفاعی در کنفرانس بین المللی امنیت در آسیا و اقیانوس آرام که در سنگاپور برگزار شد، گفت: ما امیدوایم که متجاوزان در هر جایی هزینه و بهای تجاوزات خود را پرداخت کنند، زیرا این صلح است که در هرحال به خیر و خوشی برای کشور‌ها و ملت‌ها منجر می‌شود.

او در ادامه اعلام کرد باید به صورت جمعی اقدام شده و از دور زدن قوانین بین المللی جلوگیری شود.

این مقام ارشد قطری افزود: قطر صادقانه رفتار می‌کند و به اصولی که برای برقراری صلح تعریف کرده است، احترام می‌گذارد و ما به هیچ عنوان در گفتن حقیقت تردید نمی‌کنیم. باید یک سیستم همکاری عادلانه برای تقویت امنیت و صلح جهانی تدوین و اجرا شود.

العطیه تأکید کرد قطربرای هیچ کشور صادر کننده انرژی رقیب نیست بلکه به عنوان مکمل برای صادر کنندگان دیگر فعالیت می‌کند.

پیش از این فاش شد دولت آلمان در مذاکرات خود با مقامات قطر به دنبال راهی برای تعدیل بحران انرژی در اروپا و کاهش وابستگی این اتحادیه به گاز روسیه بوده است؛ اهدافی که قطر با آن مخالفت کرده و مانع به نتیجه رسیدن آن شده است. آلمان سالانه بیش از ۱۰۰ میلیارد متر مکعب گاز طبیعی مصرف می‌کند که حدود ۵۵ درصد آن از روسیه و حجم کمتری از آن از هلند و نروژ وارد می‌شود.

 منابع آگاه نیز اعلام کرده بودند آمریکا قطر را تحت فشار گذاشته است تا میزان استخراج گاز خود را افزایش داده و گاز مورد نیاز اروپا را تامین کند. قطر که بعد از روسیه دومین کشور صادرکننده گاز مایع در جهان است درخصوص صادرات گاز به اروپا اعلام کرد هیچ کشوری نمی‌تواند جای روسیه را بگیرد و درحال حاضر قطر با کشور‌های آسیای شرقی قرارداد دارد و امکان صادر کردن گاز به اروپا را ندارد.

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار