معاون فنی اداره کل منابع طبیعی و آبخیزداری کهگیلویه و بویراحمد گفت: براساس برآوردهای کارشناسی شده ۳۰ تن آنغوزه در مراتع استان برداشت می شود.

گودرز باقری فرد گفت: امسال برداشت شیرابه گیاه دارویی آنغوزه در ۳۰۰ هکتار از مراتع کهگیلویه  و بویراحمد انجام می شود.

او می گوید: منطقه تنگ سرخ، کوه سیاه و کوه سفید از مهمترین مناطق برداشت گیاه دارویی آنغوزه در استان است.

به گفته معاون فنی اداره کل منابع طبیعی و آبخیزداری استان، هر کیلوگرم آنغوزه یک میلیون تومان خرید و فروش می شود که کشت این محصول درآمد چشمگیری عاید بهره برداران می کند.

باقری فرد می گوید: طرح توسعه کشت گیاهان دارویی به عنوان یکی از راهکارهای اقتصادی کردن مراتع برای جوامع محلی با توزیع بذر رایگان از سوی دولت حمایت می شود.

او با اشاره به اینکه شیرابه گیاه دارویی آنغوزه از سوی دلالان خریداری به صورت خام به خارج از کشور صادر می شود می گوید: برای افزایش درآمد بهره برداران بومی نیاز است تا یک سرمایه گذار با حمایت دولت واحد فرآوری گیاهان دارویی در استان ایجاد کند که در صورت تحقق این امر زمینه ۱۰ برابر شدن ثروت آفرینی از راه فروش گیاهان دارویی در کهگیلویه و بویراحمد فراهم می شود.

باقری فرد گفت:گیاهان دارویی در سطح ۲۰۰ هزار هکتار از مراتع کهگیلویه و بویراحمد قابل کشت است.

گیاه آنغوزه به نام های فارسی خوراکما، آنگوزاکما و کورن کما، بوته ای بزرگ، علفی و چند ساله است که ارتفاع آن گاهی به ۲.۵ متر می رسد، ساقه آن نسبتاً محکم و ضخیم با سطحی خشن است، برگ های بزرگ و ضخیم دارد به طوری که طول آنها تا ۶۰ سانتی متر می رسد.

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.