دانشمندان انگلیسی در حال حاضر در حال کار برای ایجاد تحولی در مهندسی بافت هستند.

دانش مهندسی بافت و یا همان رشد سلول‌های انسانی برای استفاده در پزشکی، هنور در مراحل اولیه خود است و امروزه از ساده‌ترین سلول‌های رشد یافته در آزمایشگاه می‌توان در درمان‌های تجربی استفاده کرد.

اکنون محققان می‌گویند یک روش جدید در مهندسی بافت می‌تواند به شکلی بالقوه، کیفیت کار را در این زمینه بهبود بخشد. این روش جدید، رشد دادن سلول‌ها بر روی یک «اسکلت ربات متحرک» است.

به شکل معمول، سلول‌های مورد استفاده در این نوع از پزشکی ترمیمی، در محیط‌های ساکن رشد می‌کنند. شماری از آزمایش‌ها در گذشته نشان داده اند که سلول‌ها را می‌توان بر روی ساختار‌های متحرک به مانند لولا‌ها رشد داد؛ اما آن‌ها نیز با این مشکل که تنها بافت را در یک جهت کشیده یا خم کرده اند، روبه‌رو بوده اند.

اکنون محققان دانشگاه آکسفورد در انگلیس به همراه شرکت رباتیک «Devanthro» بر این باورند در صورتی که می‌خواهید موادی را رشد دهید که به مانند تاندون‌ها و یا ماهیچه‌ها برای حرکت و یا انعطاف پذیری طراحی شده اند، بهتر است محیط رشد طبیعی آن‌ها را تا جای ممکن بازطراحی کنید؛ بنابراین این محققان تصمیم گرفتند تا محیط رشد این سلول‌ها را به بدن انسان متحرک نزدیک‌تر کنند.

رشد سلول‌ها بر روی بدن یک انسان واقعی انواعی از مشکلات را ایجاد می‌کند؛ بنابراین تیمی از متخصصان میان رشته‌ای تصمیم گرفتند تا سیستم اسکلتی ماهیچه‌ای بدن انسان را با استفاده از یک ربات طراحی کنند. آن‌ها یک اسکلت رباتی منبع باز را به وسیله مهندسان شرکت «Devanthro» طراحی کردند و یک محیط سفارشی را برای رشد سلول‌ها ایجاد کردند؛ به طوری که این سلول‌ها می‌توانند بر روی اسکلتی قرار داده شوند که قابلیت انعطاف پذیری را در صورت لزوم دارد.

پیر الکسیس موتوی (Pierre-Alexis Mouthuy) سرپرست این تحقیقات از دانشگاه آکسفورد در این باره گفت: تفاوت‌هایی را من و همکارانم در رشد سلول‌ها بدین شکل مشاهده کردبم که بر اساس اندازه گیری فعالیت و رشد ژن‌های خاصی است.

او البته اعلام کرد هنوز مشخص نیست این تفاوت سبب بهتر شدن سلول‌های رشد یافته می‌شود؛ اما با این حال، این تیم تحقیقاتی توانست نشان دهد می‌توان سلول‌ها را بر روی اسکلت یک ربات رشد داد. حال این محققان در پژوهش‌های بعدی خود نیاز به آن دارند تا تحقیق کنند آیا رشد سلول‌ها بدین شیوه، مفید است یا خیر.

منبع: پایگاه آمریکایی ورج (The Verge)

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار