معاون صنایع دستی استان کرمانشاه گفت : چهار رشته در معرض فراموشی صنایع دستی کرمانشاه طی دو سال گذشته احیاء شده اند.

حسین ویسی با اشاره به فعالیت ۶۵ رشته صنایع دستی در کرمانشاه، گفت : خوشبختانه باتوجه به پیشینه باستانی و تمدنی استان، یکی از غنی‌ترین استان‌ها در حوزه صنایع دستی هستیم.

به گفته معاون صنایع دستی استان کرمانشاه هرچند که امروزه تکنولوژی‌های جدید برخی از رشته‌های صنایع دستی را که در گذشته بسیار کاربرد داشته اند روبه فراموشی برده، اما تلاش دادیم تا با بروز رسانی و کاربردی کردنشان آن‌ها را حفظ کنیم.

مرس‌بافی، نمدمالی، ارغوان بافی و موج بافی از جمله رشته‌های در معرض منسوخ شدن است از حدود دو سال پیش برنامه‌ای را برای احیاء و بروز رسانی آن انجام دادیم، بگونه‌ای که سابقا هنر ارغوان بافی در داریان پاوه تنها بوسیله چند هنرمند انجام می‌شد، اما با اقداماتی که انجام دادیم اکنون تعداد قابل توجهی کارگاه ارغوان بافی را در این روستا راه اندازی کرده ایم و حتی پرونده ثبت ملی این روستا در این رشته تدوین شده است.

در رشته نمدمالی هم آقای نجفیان یکی از آخرین بازماندگان فعال در این رشته است که تلاش شد تعدادی از علاقمندان به نمدمالی را آموزش دهیم که اکنون هم فعال هستند. در رشته‌های موج بافی و مرس بافی هم با انجام آموزش‌ها و راه اندازی کارگاه‌ها آن‌ها را از خطر فراموشی نجات دادیم.

در این مدت هنرمندان صنایع دستی ما بسیار متضرر شدند، اما خوشبختانه از اواخر پارسال با بهبود اوضاع کرونایی و رونق گردشگری، صنایع دستی هم جان دوباره‌ای گرفت و تعدادی نمایشگاه در سطح استان برگزار و در تعدادی نمایشگاه در خارج از استان مانند اقلیم کردستان عراق حضور پیدا کردیم.

کرونا، افزایش قیمت مواد اولیه و مشکلات اقتصادی و کاهش قدرت خرید مردم دست به دست هم داده تا شرایط بدی بر این حوزه حاکم باشد که برای برون رفت از آن به حمایت‌های سایر دستگاه‌ها نیاز است.

برای کمک به هنرمندان صنایع دستی از ابتدای امسال تسهیلات خوبی به آن‌ها اعطا شده، امسال حدود ۴۵ میلیارد تومان اعتبار جهت پرداخت تسهیلات به هنرمندان صنایع دستی ما اختصاص یافته که تاکنون بی سابقه بوده و از این محل توانستیم به حدود هزار هنرمند صنعتگر که از سال ۱۳۹۵ درخواست تسهیلات داده بودند و به علت کمبود اعتبارات موفق به اخذ آن نشده بودند، تسهیلات اعطا کنیم.

دیگر انباشت تقاضا برای اخذ تسهیلات صنایع دستی در کرمانشاه وجود ندارد، به هنرمندانی که درخواست تسهیلات داشته باشند به روز پرداخت داریم.

هفته صنایع دستی آغاز شده بنا داریم تا در این هفته از ۱۹ هنرمندی که پارساله آثارشان موفق به کسب نشان ملی شد و از این نظر کرمانشاه بالاترین آمار کسب نشان ملی را در کشور به خود اختصاص داد، تقدیر کنیم.

برپایی نمایشگاه صنایع دستی در تاق بستان، برگزاری نشست تخصصی با پیشکسوتان و افتتاح چندکارگاه صنایع دستی از برنامه‌های دیگری است که در این هفته خواهیم داشت .

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.