رئیس سازمان صنعت، معدن و تجارت فارس گفت: واحد‌های تولید الکل طبی و صنعتی در استان فارس ۴ واحد تولیدی است.

حمبد رضا ایزدی در گفت و گوی اختصاصی با خبرنگار ما گفت: این ۴ کارخانه تولید الکل  با سرمایه ثابت ۶۵ میلیون ریال موفق شده اند با تولید ۵ هزار و ۴۴۸ تن  الکل برای  ۱۵۰ نفر ایحاد اشتغال کند.

او گفت:، فروش و توزیع الکل تولیدی با نظارت وزات بهداشت بود که در سال ۱۳۹۵ با توجه به دستورالعمل ساماندهی عرضه و تقاضای اتانول در کشور به شماره ۴۰۲۱ وصولی از وزارتخانه متبوع در اختیار سازمان‌ها قرار گرفت و بر اساس این دستور العمل تولید کننده و مصرف کننده باید در سامانه بهین یاب آمار تولید یک ساله و درخواست خود را برای فروش یا خرید ثبت کنند.

ایزدی گفت: در این فرایند میزان تولید و یا مصرف واحد‌ها ثبت شده و بازار هدف یا خریداران آن‌ها نیز مشخص می شود که نظارت کامل بر عرضه و تقاضای الکل  امکان سوء استفاده  را از بین می‌برد،

رئیس سازمان صنعت، معدن و تجارت فارس گفت: عرضه اتانول خارج از این شبکه ممنوع بوده و مطابق ضوابط و مقررات تعزیرات حکومتی برخورد می شود.

او گفت: در حال حاضر واحد‌های تولید کننده و مصرف کننده از طریق حواله‌های صادره از معاونت غذا و داروی دانشگاه علوم پزشکی استان‌ها، اقدام به توزیع الکل می‌ کنند که دستور العمل توزیع الکل در  وزارتخانه اجرایی نشده است.

ایردی گفت: طبق اظهارات تولید کنندگان استان، در صورتی که خرید و فروش و توزیع الکل از طریق سامانه بهین یاب وزارتخانه انجام و موانع آن بر طرف شود روند توزیع و فروش مناسب‌ تر می شود.

رئیس سازمان صنعت، معدن و تجارت فارس گفت: به دنبال شیوع ویروس کرونا از اواخر سال ۹۸ و نیاز چندین برابر به الکل و مواد ضدعفونی کننده بر پایه الکل. با پیگیری همگانی بخش خصوصی و دولتی واحد‌های تعطیل الکل سازی آرا و جنوب اتانول راه اندازی شد که روزانه با تولید  ۴ هزار و  ۲۰۰ لیتر وارد چرخه تولید شدند.

مشکالت فعلی واحدهای تولید کننده الکل در استان فارس 

او گفت: مشکل اصلی واحد‌های تولیدی الکل استان قیمت مواد اولیه،  مالس و شربت دکستروز  بوده که با قیمت مصوب سازمان حمایت مناسب نمی شود و همین امر باعث تعطیلی موقت شرکت زکریا جهرم شده است.

ایزدی گفت:  واحد الکل سازی آرا به دلیل ایرادات بهداشتی که دانشگاه علوم پزشکی استان در وضعیت ساختمان و امکانات واحد گرفته از ادامه فعالیت بازمانده و تعطیل شده است.

رئیس سازمان صنعت، معدن و تجارت فارس گفت:  در حال حاضر از تعداد ۴ واحد صنعتی تولید الکل طبی و صنعتی استان دو واحد پارس الکل و جنوب اتانول با ظرفیت  ۱۷ هزار لیتر در روز فعال و الکل سازی آرا و زکریا جهرم نیز تعطیل هستند.

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.