مدیرکل غله و خدمات بازرگانی استان اصفهان گفت:حدود چهار هزار تُن گندم مازاد بر نیاز کشاورزان از ابتدای خرید تضمینی این محصول تاکنون از کشاورزان استان اصفهان خریداری شده‌ است.

محسن ضیایی گفت: حدود چهار هزار تُن گندم مازاد بر نیاز کشاورزان به ارزش بیش از ۴۰۷ میلیارد و ۷۰۶ میلیون ریال از ابتدای خرید تضمینی این محصول تاکنون از کشاورزان استان اصفهان خریداری شده‌است.

او می‌گوید: از ابتدای سال تاکنون ۸۲۰ محموله گندم از ۴۲۰ کشاورز خریداری شده است، ابراز امیدواری کرد که با تامین اعتبارات، وجوه گندم خریداری شده در کوتاهترین زمان ممکن به حساب گندمکاران واریز شود.

به گفته ضیایی ۵۶ مرکز برای خرید گندم مازاد بر مصرف کشاورزان از جمله ۴۴ تعاونی روستایی، ۱۰ کارخانه آرد و ۲ سیلوی ملکی استان سازماندهی شده است، همچنین خرید تضمینی گندم در راستای آیین نامه ابلاغی در مراکز خرید استان انجام می‌شود و به ازای هر کیلوگرم محصول ۱۱ هزار و ۵۰۰ تومان با توجه به درجه پاکی گندم به کشاورزان پرداخت می‌شود.

او خرید تضمینی در استان از شهر مهاباد اردستان بعنوان نخستین مرکز از اوایل خرداد شروع شده است و تا آخر شهریور ادامه خواهد داشت، گفت: خرید تضمینی گندم مانند سال‌های گذشته با توجه به شرایط آب و هوایی از شهرستان‌های شمالی استان از جمله مهاباد اردستان، آران و بیدگل و کاشان شروع شده است و به‌تدریج به شهرستان‌های سردسیر استان خواهد رسید.

تولید گندم امسال در استان با توجه به شرایط خشکسالی که بر مزارع کشت آبی و دیم این خطه حاکم شده است، کاهش چشمگیری پیدا خواهد کرد.

به گفته او ظرفیت ۸۰۰ هزار تُن ذخیره‌سازی گندم به مدت ۱۵ ماه در استان وجود دارد که از این مقدار ۵۰۰ هزار تُن جزو سیلو‌های مِلکی و ۳۰۰ هزار تُن فضای ایجاد شده توسط بخش خصوصی است.

هیچ مشکلی برای ذخیره‌سازی گندم در استان وجود ندارد و اصفهان می‌تواند در این زمینه مُعین چند استان باشد.

مدیرکل غله و خدمات بازرگانی استان اصفهان گفت: اداره کل غله و خدمات بازرگانی که تا چندی پیش تحت نظارت وزارت صنعت، معدن و تجارت قرار داشت در زمان حاضر جزو اداره‌های زیر مجموعه وزارت جهاد کشاورزی است و تامین، نگهداری و توزیع کالا‌های اساسی را بر عهده دارد.

زمین‌های کشاورزی اصفهان حدود ۵۶۳ هزار هکتار معادل ۳.۵ درصد از مساحت استان است که با توجه به محدودیت منابع آبی سال‌های گذشته، تنها حدود ۲۹۰ هزار هکتار از آن زیر کشت رفت.

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.