رئیس کمیسیون هوشمندسازی، فناوری‌های نوین و اطلاعات شورای شهر شیراز گفت: انتظار می رود با توافقات انجام شده پوشش فیبر نوری در شیراز دو برابرافزایش یابد.

مهدی نصیری قرقانی در  خصوص  فراهم کردن زیرساخت‌های هوشمندسازی در شیراز گفت: طی سال‌های گذشته ۲۰۰ کیلومتر فیبر نوری در شیراز اجرا شده است 

 عضو شورای اسلامی شهر شیراز گفت: هدف ما در این کمیسیون اجرایی کردن برنامه‌هایی است که بتوانیم از طریق آن ها بروکراسی اداری و مراجعه حضوری مردم به شهرداری و دیگر سازمان‌ها را به حداقل برسانیم.

نصیری قرقانی  گفت: اگر بتوانیم مرکز داده و زیرساخت فیبر نوری را راه‌اندازی کنیم رویداد خوبی در حوزه هوشمندسازی شهر رقم می‌خورد و اگر این امر امسال محقق شود، می‌توانیم در این زمینه رتبه‌های برتر کشور را به خود اختصاص دهیم و آورده بسیار خوبی برای شهر شیراز ایجاد کنیم که برای تحقق این امر باید از ظرفیت‌های موجود در شیراز به ویژه شرکت‌های دانش‌بنیان استفاده کنیم.

او گفت: با وجود اقدامات خوبی که در حوزه شهرداری الکترونیک انجام شد و سامانه‌ای که برای پیشبرد امور در این حوزه راه‌اندازی شده اما هنوز هم شاهد مراجعات گسترده مردم به شهرداری هستیم که لازم است تدابیر کافی برای کاهش مراجعات حضوری مردم اندیشیده شود.

رئیس کمیسیون هوشمندسازی، فناوری‌های نوین و اطلاعات شورای شهر شیراز گفت: مراجعات بیش از حد مردم باعث شده فرآیند مجوز گرفتن‌ها و انجام کارها زمان‌بر شود.

او گفت: ارائه راهکارها با بهره‌گیری از فناوری اطلاعات برای پیشبرد اهداف شهرداری و  کمیسیون‌های مختلف در مجموعه مدیریت شهری از دیگر رویکردهای این کمیسیون به شمار می‌رود.‌

نصیری فرقانی گفت: مهمترین استعلام‌ها مربوط به قوه قضاییه و اداره ثبت اسناد و املاک استان است که بسیاری از این کارها در حال حاضر به صورت دستی انجام می‌شود که درصد هستیم این ارتباط‌ها به صورت استعلام‌های الکترونیکی ایجاد شود.

 عضو شورای اسلامی شهر شیراز گفت: در حوزه خدمات شهری و به منظور نظارت بیشتر برای جلوگیری از تخلفات در ساخت و سازها هم راهکارهایی در حوزه هوشمندسازی داده شده تا بتوانیم به صورت مستقیم و برخط، بدون دخالت انسانی و با کمک پهپادها به حل مشکلات در این زمینه بپردازیم.

او با اشاره به اینکه سامانه الکترونیکی جایگزین اسناد کاغذی در شهرداری شیراز می‌شود، گفت: مدیریت یکپارچه اسناد شهرداری از اهمیت بسیاری برخوردار است زیرا در شهرداری بیش از یکصد میلیون سند کاغذی در حوزه‌های مختلف وجود دارد که اسناد حقوقی و املاک مهمترین اسناد به شمار می‌روند.

نصیری فرقانی گفت: برای نگهداری از اسناد کاغذی که هزینه‌بر هستند و فضای زیادی را اشغال می‌کنند با مشکلات بسیاری رو به رو هستیم که با جایگزین کردن سامانه الکترونیکی به جای اسناد کاغذی این مشکلات تا حدود زیادی برطرف می شود.

عضو شورای ششم شهر شیراز گفت: اجرای طرح کیف پول الکترونیک که به‌عنوان یکی از زیرساخت‌های هوشمندسازی شهر مطرح است از دیگر اولویت‌های این کمیسیون بشمار می رود که با تحقق این امر مشکلات شهروندان و ادارات در پرداخت‌ها به ویژه پرداخت‌های خُرد برطرف می شود.

او گفت: قصد داریم رصدخانه شهری را به صورت جامع راه‌اندازی کنیم. هرچند مطالعاتی در زمینه رصدخانه حوزه شهرسازی یا رصدخانه حوزه خدمات شهری به صورت خاص انجام شده اما هدف ما راه‌اندازی رصدخانه شهری است.

نصیری قرقانی گفت: راه‌اندازی مرکز نوآوری و رشد شهرداری در حوزه مدیریت شهری نیز از جمله برنامه‌هایی است که از سال گذشته آغاز شده و در بودجه امسال نیز مورد توجه قرار گرفته است. 

عضو شورای ششم شهر شیراز گفت: این اتفاق خوبی است که شهرداری بتواند از ظرفیت شرکت‌های نوپا و استارتاپ‌ها، شرکت‌های دانش‌بنیان و شتاب‌دهنده‌ها استفاده کند. بودجه قابل توجهی هم برای دستیابی به این هدف و اجرای طرح های فناورانه در نظر گرفته شده است 

او گفت: بودجه حوزه هوشمندسازی برای سال ۱۴۰۱، دو و نیم برابر شد و به همین اندازه هم بودجه‌ای برای حوزه سرمایه‌گذاری در نظر گرفته شد.

نصیری فرقانی گفت: حدود ۳۱۰ میلیارد تومان بودجه به هر حوزه اختصاص یافت  و این بودجه ۳۱۰ میلیارد تومانی در سال جدید دو و نیم برابر شد که ۲۰میلیارد تومان از این مجموع نیز به صورت مستقیم و انحصاری در اختیار حوزه‌های فناورانه و نوآوری قرار می‌گیرد.

عضو شورای ششم شهر شیراز گفت: هم اکنون شاهد هستیم که در این شهرها ساخت مجتمع‌های تجاری متوقف شده و مردم برای سرمایه‌گذاری به نرم‌افزارهای الکترونیکی و دیجیتالی روی آورده‌اند و ما نیز قصد داریم در آینده‌ای نزدیک از فناوری اطلاعات ‌و ارتباطات یا از هوشمندسازی در حوزه دیجیتالی شدن سرمایه‌گذاری‌ها و مدل‌های درآمدی در شهر بهره ببریم.

او گفت: با توجه به رویکردی که هم‌اکنون در جهان وجود دارد، اگر شورای اسلامی شهر شیراز بتواند طرح های جدی در زمینه هوشمندسازی را به سرانجام برساند این طرح ها به عنوان بزرگترین برنامه‌های شورای ششم نقش مهمی در توسعه شهر شیراز ایفا می کنند.

منبع: ایرنا

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.