آیین تجلیل از برگزیدگان پانزدهمین دوره جشنواره قرآن مدهامتان و کانون‌های فرهنگی هنری رابط برتر فهما برگزار شد.

 مدیر ستاد هماهنگی کانون‌های فرهنگی هنری مساجد استان کرمانشاه گفت : خوشبختانه در حال حاضر ۵۸۰ کانون در سطح استان داریم که بیش از ۳۳ هزار نفر در آن‌ها فعالیت دارند.

افشین کلات پور گفت : این کانون‌ها و اعضای آن‌ها توانستند در رویداد فهما ۱۴۰۰ ورود کرده و بیش از ۴۰ برنامه این رویداد را اجرایی کنند و توانستیم در این رویداد رتبه چهارم کشور را کسب کنیم.

در آن ایام تصمیم براین گرفته شد که فعالیت‌ها در فضای مجازی پیگیری شود و زیرساختی به اسم سایت "بچه‌های مسجد" راه اندازی شد و از طریق آن ۳۶ هزار کانون فرهنگی و هنری مساجد در سراسر کشور با بیش از سه میلیون عضو به یکدیگر متصل شدند.

در این سامانه اعضا توانستند به تبادل افکار و ایده‌ها و برنامه‌های خود بپردازند که همین امر موجب رونق فعالیت کانون‌های مساجد کشور شد.

در همین راستا به دنبال این هستیم که همین سالن جلسات ستاد هماهنگی کانون‌های مساجد را به سینما تبدیل کنیم تا کودکان و نوجوانان بتوانند در این محیط فیلم‌های خوب دیده و هزینه‌های سنگین سینما رفتن را متحمل نشوند.

موافقت اصولی این کار گرفته شده و پیگیر کار‌های مقدماتی آن هستیم.

جشنواره مساجد یکی از برنامه‌های مستمر ستاد کانون‌های فرهنگی

مدیر دفتر فرهنگی و تولید محتوا ستاد هماهنگی کانون‌های فرهنگی هنری مساجد کشور با بیان اینکه این جشنواره یکی از برنامه‌های مستمر ستاد کانون‌های فرهنگی هنری مساجد کشور است، گفت: خوشخبتانه هرساله این جشنواره با استقبال خوبی همراه می‌شود و امسال توانستیم پانزدهمین دوره آن را در سطح استان برگزار کنیم.

میرزایی نسب گفت: مرحله کشوری این جشنواره هم ظرف دو تا سه ماه آینده برگزار می‌شود و افراد برگزیده استانی در آن به رقابت خواهند پرداخت.

مقام معظم رهبری تاکید ویژه‌ای دارند که مساجد به پایگاه‌های قرآنی تبدیل شوند و به دنبال این موضوع طرح ویژه‌ای در دستور کار داریم.

جزییات این طرح در حال تدوین است و همزمان با چهارمین دوره رویداد "فهما" به کانون‌های فرهنگی هنری سراسر کشور ابلاغ می‌شود.

در این طرح در تلاشیم تا شبکه فعال پایگاه‌های قرآنی را در سراسر کشور تشکیل دهیم و بتوانیم جلسات قرآنی را هم در کانون بصورت ویژه فعال کنیم.

در مجموع هدف از این طرح این است که جریان فرهنگ و هنر کشور را با محوریت مساجد به پیش ببریم.

مساجد محور تمام امور در جوامع اسلامی

 مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان با بیان اینکه مساجد محور تمام امور در جوامع اسلامی هستند، گفت: در گذشته محور اصلی تمام برنامه‌های فرهنگی، اجتماعی، سیاسی و حتی نظامی کشور مساجد بودند، اما متاسفانه این مراکز نورانی امروزه از کارکرد اصلی خود فاصله گرفته اند.

علی صفدری گفت: تمام اتفاقات مهم کشور از جمله انقلاب اسلامی همه از مسجد ریشه گرفته اند و از مسجد شروع شده اند، اما امروزه می‌بینیم مساجد کارکردی که باید را ندارند.

مساجد سکوی پرتاب به سمت قله‌های معرفت، اخلاق، انسانیت هستند و اگر قرار باشد اتفاق ماندگاری در حوزه اجتماعی، فرهنگی و سیاسی جامعه رخ دهد، باید محور آن مساجد باشد.

در همین راستا همه باید تلاش کنیم تا مساجد به کارکرد اصلی خود بازگردند و متولیان مساجد در این زمینه بیش از همه مسئولیت دارند.

 امام جماعت، هیات امنا، کانون‌های فرهنگی هنری مساجد و بعضا پایگاه‌های بسیج از جمله محور‌ها و متولیان اصلی امورات مساجد است دراین میان این کانون‌های مساجد هستند که می‌توانند با توجه به وظایفی که برعهده دارند، روح و انرژی را به مساجد برگردانند.

جمعیتی که امروز درکانون‌های مساجد فعال هستند در کنار هم می‌توانند دوباره مساجد را فعال کرده و این مراکز را به محور اصلی امورات جامعه تبدیل کنند .

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.