رئیس موسسه تحقیقاتی دیم کشور از معرفی ۱۰ رقم زراعی جدید توسط محققان این موسسه خبر داد.

آقای علیزاده گفت: گندم نان، گندم دوروم، جو و نخود به عنوان دستاورد‌های ارزشمند موسسه دیم در راستای بهبود پتانسیل عملکرد، ارتقای کیفیت، مقاومت و تحمل تنش‌های زنده و غیر زنده و تنوع بخشی ژنتیکی و محصولی است.

 ارقام جدید موسسه در مقایسه با ارقامی بومی در مقابل آفات، بیماری‌ها، خشکی و سرما مقاومت بالایی دارند.

 افزایش تولید هسته‌های بذری دیم به ۶ هزار تن طی پارسال برای توسعه نفوذ ارقام جدید در عرصه‌ها، علیرغم وجود خشکسالی شدید از مهمترین دستاورد‌های این موسسه در کنار معرفی ارقام است.

وی از تدوین برنامه ۵ ساله تولید بذر طی نشست‌های مشترک با بخش اجرا با رویکرد زنجیره کامل در تولید هسته‌های بذری خبر داد.

 ایجاد شبکه تحقیقات دیم با مرجعیت موسسه و توسعه طرح‌های مشترک و افزایش فعالیت‌های ترویجی با مشارکت بخش اجرا در استان‌ها و استفاده از ظرفیت بخش خصوصی در امر تکثیر هسته‌های بذری از فعالیت‌های مهم موسسه دیم طی پارسال و پیش رو است.

افزایش بهره وری تولید در نظام‌های کشت دیم کشور با شناسایی خلاء عملکرد دیم و تعیین سناریو‌های موثر در پایداری و جهش تولید در اراضی دیم کشور در شرایط تغییر اقلیم در الویت‌های تحقیقاتی این موسسه است.

نبود ثبات و پایداری تولید دیم به علت محدودیت گزینه‌های کشت در شرایط دیم، عدم بهره برداری اصولی از خاک، پایین بودن ماده آلی خاک و بالا بودن فرسایش خاک و تغییر اقلیم همراه با افزایش دما، کاهش بارش، افزایش تبخیر ، تعرق و افزایش فراوانی خشکسالی‌ها به عنوان چالش‌های ملی در زراعت دیم کشور است.

در موسسه تحقیقات کشاورزی دیم کشور تاکنون ۹۷ رقم بذر دیم شامل گندم، جو، نخود، عدس، کلزا، گلرنگ، علوفه معرفی شده است.

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.