اسماعیلی گفت: اکنون نمی توان دقیق گفت چه کسی در این حادثه مقصر است اما مشخص است که قطار با بیل مکانیکی برخورد کرده و با وجود آنکه اعلام کردند که مسیر آزاد بوده و امکان عبور قطار وجود دارد اما بیل مکانیکی برداشته نشده بود که قطار با آن برخورد می کند.
به گفته رئیس کمیسیون عالی سوانح باید بررسی و مشخص شود که آیا راننده می توانست قطار را کنترل کند یا خیر و اینکه آیا می توانست سرعت قطار را کاهش دهد یا خیر.
او می گوید: خط راه آهن مشهد به یزد و مسیر بلاک عباس آباد فرسوده شده بود که کارگران سه ماهی در حال تعمیر آن بودند و دلیل آنکه شب هوا خنک تر بوده اقدام به تعمیر خط می کردند.
تخصص های مختلف از جمله زیر ساخت، بهره برداری ، ایمنی و ناوگان و مسئولیت های هر کدام از آنها باید به صورت کامل بررسی شود.
امداد رسانی در این مسیر انجام شده و از ۸۶ مصدوم تا کنون ۶۷ نفر مرخص شده و مابقی تا فردا مرخص خواهند شد.
قطار راه آهن مشهد یزد صبح امروز واژگون شده و زمینه ساز مصدوم و کشته شدن تعدادی از هم وطنان شد.