فرماندار ویژه لارستان گفت:کشت گیاهان دارویی علاوه بر مزرعه های خانگی و محدود باید به طور وسیعی و در سطح مراتع و دشت ها و کوه های منطقه توسعه یابد.

داریوش دهقان در بازدید از مزرعه گیاهان دارویی و باغ تحقیقاتی شهر خور لارستان گفت: باید سعی شود که از خام فروشی و ریشه کنی و تخریب منابع طبیعی و گیاهان دارویی در منطقه جلوگیری شود.

او گفت: گیاهان دارویی و تولید فرآورده های گواهی شده آن می تواند به عنوان یک ضرورت ملی و در قالب یک برنامه مشخص و جامع، خودکفایی دارویی، اشتغال و توسعه بخش کشاورزی را به دنبال داشته و به عنوان عامل مهمی در ارز آوری برای کشور اثرگذار باشد.

دهقان با اشاره به ضرورت احیا و کاشت بذر گیاهان کمیاب و در معرض انقراض عرصه‌های مرتعی و جنگلی در منطقه لارستان با همکاری جوامع محلی و انجمن های زیست محیطی نیز گفت: با اجرای این طرح ها علاوه بر جلوگیری از فرسایش خاک و هدر رفت آب، بهبود، اصلاح و تقویت مراتع را به دنبال دارد.

همچنین رضا دلیر کارشناس کشاورزی این مزرعه گیاهان دارویی گفت: سالانه ۵۰۰ کیلو آویشن، یک و نیم تن مریم گلی و سه تن مرزنجوش از این مزرعه برداشت شود.

او گفت: سطح زیر کشت مزرعه گیاهان دارویی و باغ تحقیقاتی مرحوم حاج غلامحسین وفایی خوری لارستان افزون بر ۲۰ هکتار است.

دلیر گفت: برای این مزرعه افزون بر ۱۴۰ میلیارد ریال تاکنون هزینه شده که زمینه اشتغال ۱۰ نفر هم به صورت مستقیم فراهم شده است.

 کارشناس کشاورزی این مزرعه گیاهان دارویی گفت: این مزرعه مجهز به سیستم سم پاشی مرکزی، آبیاری قطره ای، باسکول ۶۰ تنی و پنل های خورشیدی برای تامین برق است.

او گفت: در سال های اخیر  کار تحقیقاتی و میدانی و الگوبرداری های علمی حدود ۲۰ گونه گیاه دارویی که سازگاری بیشتر با آب و هوای منطقه داشته اند شناسایی شد که با همکاری انجمن های زیست محیطی و منابع طبیعی اقدام به کاشت و احیای برخی گونه های جایگزین شد.

در این مزرعه انواع نخیلات شامل پیارم(۵۳۴ نفر)، قصب(۴۵۰ نفر)، مجول(۱۴۰ نفر) و دیگر نخل ها(۱۴۰ نفر)، انواع مرکبات شامل لیمو خاکی(۲۳۰ اصله)، لیمو محلی(۳۰۰ اصله)، لیموشیرین(۱۷۰ اصله) انجیر(۶۰ اصله)، توت موزی(۶۰ اصله)، سپستان( ۱۰ اصله)، جفافه ( ۱۰ اصله) و دیگر مرکبات شامل پرتقال، نارنگی، نارنج و غیره(۲۴۹ اصله) و گیاهان دارویی شامل آویشن شیرازی در سطح  ۲.۵ هکتار ، مرز نجوش در سطح یک سوم هکتار و مریم گلی در سطح دو سوم هکتار، گل محمدی(۹۰۰ اصله) و باغ انگور شامل یاقوتی(۲ هزار اصله)، سیدلس(۶۰۰ اصله) و فلیم(۷۰۰ اصله) کشت شده است.

از مجموع بیش از یک میلیون و ۲۵۰ هزار هکتار عرصه جنگلی و مرتعی در شهرستان لارستان حدود ۹۰ درصد آن ها منابع ملی است.

شهرستان لارستان در فاصله ۳۷۸ کیلومتری جنوب شیراز واقع شده  است.

 

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.