در هفته‌ای که گذشت شاخص کل بورس با کاهش ۱.۴۲ درصد به تراز یک میلیون و ۵۲۰ هزار و ۲۹۹ واحدی رسید.

 شاخص کل هم وزن نیز با کاهش ۱.۹ درصدی به ارتفاع ۴۲۱ هزار و ۴۰۱ واحد رسید و شاخص کل فرابورس نیز با کاهش ۱.۳ درصد در ارتفاع ۲۰ هزار و ۹۴۶ واحد قرار گرفت.

آقای ایمان رئیسی کارشناس بازار سرمایه گفت: طی هفته گذشته شاخص کل بورس روند نزولی و البته کم حجم و کم رمقی را سپری کرد. همسو با کاهش نرخ کامودیتی‌ها در مبادلات جهانی، سهام این گروه نیز با افزایش عرضه روبه رو شد. خبر قطعی برق نیز که چند هفته‌ای است گروه‌های بازار را درگیر کرده و از سوی دیگر خبر افزایش نرخ سیمان توسط دبیر انجمن سیمان و افزایش صادرات نیز به نوبه خود روی روند بازار سرمایه موثر بودند.

شاهد خروج یک هزار و ۸۰۰ میلیارد تومان از بازار سرمایه بودیم

انتشار اخبار ضد و نقیض به روند خروج پول از بورس دامن زد

این کارشناس بازار سرمایه معتقد است؛ همچنین شایعه افزایش نرخ بهره که در عمل شاهد کاهش آن بودیم و خبر‌های ضد و نقیضی که پیرامون عرضه دو غول خودروساز داخلی و عدم عرضه خودرو در بورس کالا منتشر شد، باعث سردرگمی سهامداران شده است،

آقای فقرایی تحلیلگر بازار سرمایه  گفت: از جمله اخباری که بر روند  بازار سرمایه این هفته تاثیر گذار بوده ، انتشار گزارش مدیر کل آژانس هسته‌ای بود که موجب شد که تروییکای اروپایی علیه ایران بیانیه صادر کرده و امکان ارجاع پرونده ایران به شورای امنیت و صدور قطعنامه را زیاد کرده که باعث افزایش ریسک سیاسی کشور شد.

او می‌گوید: بحث دیگر جایگزینی روسیه به جای ایران در صادرات محصولات صنعتی به برخی از کشورهاست که این مسئله در بلند مدت اثرات نامطلوبی بر شرکت‌های صادرات محور ایران می‌گذارد. در هفته گذشته صنعت تامین آب، برق و بخار یا به اصطلاح یوتیلیتی‌ها که عمده رشد شاخص این صنعت نیز در نتیجه بازگشایی مبین و بفجر بوده است، پیشتاز بودند.

شاهد خروج یک هزار و ۸۰۰ میلیارد تومان از بازار سرمایه بودیم

ورود پول از بورس به صندوق‌های طلا

به گفته این فعال بازار سرمایه،  طی سه روز معاملاتی در هفته ای که گذشت،  از برخی صندوق‌های درآمد ثابت، شاهد خروج منابع بودیم که می تواند نشانه ای از تزریق منابع خارج شده جهت خریداری سهام باشد.

خروج پول حقیقی طی این هفته شیب کاهشی داشته و بخشی از پول‌های خارج شده از بازار سرمایه و صندوق‌های درآمد ثابت در واقع به بازار صندوق‌های طلا وارد شده است.

خروج بیش از هزار و ۸۰۰ میلیارد تومان پول حقیقی در ۳ روز معاملاتی

آقای صادقی کارشناس بازار سرمایه گفت: طی ۳ روز معاملاتی هفته گذشته شاهد خروج هزار و ۸۷۱ میلیارد تومان  پول حقیقی از بازار بودیم. 

او می‌گوید: تا حدودی سرمایه گذاران، نسبت به تاثیرگذاری قطعی برق روی تولید و فروش شرکت‌های سیمانی و فولادی اطمینان لازم را نداشتند.

گفته می شود،‌ افزایش بهای تمام شده مواد اولیه برخی از شرکت‌های پتروشیمی سبب کاهش سودآوری برخی از شرکت‌ها شده و این باعث شده تا حدودی صنعت پتروشیمی با تلاطم مواجه شود. بحث دیگر اختلاف  ۶ هزار تومانی نرخ بازار نیما و فروش دارایی شرکت‌ها با نرخ بازار آزاد  است که باعث شده جلوی رشد مبلغ فروش شرکت‌های صادارت محور همراه با افزایش نرخ ارز گرفته شود.

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۲
در انتظار بررسی: ۰
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۲:۱۰ ۱۸ خرداد ۱۴۰۱
خیلی ظلم شده تو دو سال به سهامدارها
همه بازارها رشد کردن
این از وضع تورم و گرونی ها
بعد بورس 40 درصد هم تو ضرر هستیم
اونم بعد از دو سال خواب پول و سرمایه مون
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۲:۰۸ ۱۸ خرداد ۱۴۰۱
کارشناس هاتون گفته بودن خنثی
بخدا بیچاره شدیم دیگه
آخرین اخبار