بر اساس قانونی که مجلس دیروز به دولت ابلاغ کرد، خودروهای سواری، وانت، مینی بوس، اتوبوس، کامیون، کامیونت، کشنده تریلر و موتورسیکلت، «خودرو» به شمار میروند.
دولت باید با صرفه جویی و بهبود مدیریت مصرف سوخت، تسهیلات جایگزینی خودروهای فرسوده حمل و نقل عمومی را با خودروهای نو فراهم کند.
قانون ساماندهی صنعت خودرو، تولید کنندگان خودرو و موتورسیکلت داخلی را موظف کرده تا به ازای تولید هر چهار دستگاه خودرو با موتورسیکلت، گواهی اسقاط آنها را از مرکز اسقاط دریافت کنند. این مراکز هم باید گواهی اسقاط مورد تقاضای تولید کنندگان خودرو و موتورسیکلت را ارائه بدهند.
۱۷ اسفند پارسال نایب رئیس کمیسیون اصل ۹۰ مجلس از تردد حدود ۳ میلیون خودروی فرسوده در کشور خبر داد. آقای پژمانفر هشدار داد «اگر اسقاط این خودروها به سرعت انجام نشود، تعداد خودروهای فرسوده تا سال ۱۴۰۴ به ۷ میلیون میرسد.»
آماری که نایب رئیس کمیسیون اصل ۹۰ مجلس داده، نشان میدهد گواهی اسقاط ۳۲۰ هزار خودرو در سال ۹۶ صادر شده اما در سال ۹۹، حدود ۸ هزار گواهی اسقاط برای خودروهای فرسوده صادر شده است.
با این حال یک کارشناس صنعت خودرو ۲۹ اردیبهشت ماه امسال گفت که از ۲۶ میلیون خودروی در حال تردد در ایران، ۶ میلیون دستگاه فرسوده هستند.
آقای کاکایی در نشست خبری اختتامیه دوازدهمین همایش بینالمللی موتورهای درون سوز گفت از میان خودروهای دیگر، ۴ میلیون دستگاه گارانتی دارد که «نو» به شمار میرود و حدود ۱۴ تا ۱۶ میلیون خودرو «معمولی» است.
به گفته آقای کهرم فعال محیط زیست، خودروهای فرسوده عمومی در آلودگی شهرهای بزرگ و پرجمعیت کشور سهمی نزدیک به ۶۵ درصد دارند که آقای پژمانفر، نایب رئیس کمیسیون اصل ۹۰ مجلس درباره آن گفته «مصرف سوخت خودروهای فرسوده ۱۰ تا ۵۰ درصد بالاتر از خودروهای نو است.»
این در حالی است که سرپرست وقت مرکز ملی هوا و تغییر اقلیم سازمان حفاظت محیط زیست در آذر ماه ۹۶، سهم خودروهای فرسوده را در آلودگی هوای کشور ۲۰ درصد اعلام کرده بود.
هنوز هم پیکان در خیابانها هست
تا دیروز چهارپا به شمار میرفتن ؟