آقای سعید موتمنی گفت: پژو ۲۰۶ تیپ ۲ که ۳۰۵ میلیون تومان بود، با ۵ میلیون تومان افزایش نسبت به دو هفته گذشته، به ۳۱۰ میلیون تومان رسیده؛ همچنین سمند با ۳۰۰ میلیون، پژو ۲۰۷ اتوماتیک با ۶۰۰ میلیون، پراید ۱۱۱ با ۲۰۳ میلیون، پراید ۱۳۱ با ۱۷۹ میلیون تومان معامله شده است.
آنطور که رئیس اتحادیه نمایشگاهداران خودرو گفته، برگزاری یکپارچه قرعه کشی خودرو از سوی وزارت صمت هم هنوز نتوانسته آرامش را به بازار برگرداند.
آقای فربد زاوه کارشناس صنعت خودرو میگوید: با وعده وزیر صمت قرار بود خودروهای مانده در کف پارکینگ خودروسازان برای رفع نیاز بازار، کم شود، اما تعداد این خودروها از ۱۰ به ۱۷۰ هزار خودرو رسیده است.
آقای رعنایی عضو هیئت مدیره انجمن صنایع همگن نیرومحرکه هم میگوید: وعده وزیر صمت در خصوص کاهش قیمت تمام شده خودرو نیز بینتیجه مانده؛ حالا هم مصرف کننده ناراضی است، هم تولید کننده!
بیشتر بخوانید:
اولین قرعه کشی از طریق سامانه در سامانه جدید فروش یکپارچه خودرو میان حدود ۴ میلیون نفر در نهم خرداد برگزار شد، اما برخی افراد که در زمان استعلام نتیجه قرعه کشی وارد سایت شده و پیامی مبنی بر برنده شدن دریافت کرده اند، پس از اینکه قصد داشتند اقدام به واریز وجه کنند، پیامی مبنی بر حضور در لیست منتخبین رزرو را مشاهده کردند.
آقای صدیف بیک زاده معاون وزیر صمت و رییس سازمان حمایت مصرفکنندگان و تولیدکنندگان در این باره توضیح داد: حدود ۱۲ هزار نفر به عنوان منتخبان ذخیره مشخص شدند که اگر به هر علتی منتخبان اصلی، فرآیند خرید خودرو را در زمان تعیین شده تکمیل نکرده یا وجه را واریز نکنند، این افراد جایگزین شوند، اما در سامانه یکپارچه، نفر اصلی یا ذخیره بودن مشخص نشد و متأسفانه اطلاعرسانی نادرست از سوی برخی خودروسازان نیز بر این ابهامات دامن زد و نگرانیها را دوچندان ساخت.
کارشناسان بورس کالا مانند آقای مهدی بیات منش میگویند: به جای عرضه قطره چکانی خودروهای پرتیراژ از طریق قرعه کشی، میتوان از پتانسیل بورس کالا استفاده کرد تا حداقل برخی از آمارها و اتفاقات شفاف شود. حتی برای واردات خودرو نیز میتوان از بورس کالا بهره برد زیرا در واردات، مسئله سودهای باد آورده مطرح میشود که بورس کالا با آمارهای خود میتواند این موضوع را حل کند.