رئیس مرکز پزشکی هلال احمر گفت: فردا اولین تیم ۴۵ نفره پیش‌پرواز راهی عربستان می‎شود و اولین پرواز حجاج هم ۲۳ خرداد انجام می‌شود.

مرعشی گفت: ایران امسال جزو ۲۵ کشوری است که در لیست تزریق فلج اطفال قرار گرفته اند و همه زائرین واکسن فلج اطفال را تزریق کرده اند؛ امسال حدود ۴۰ هزار زائر داریم که همین میزان واکسن تهیه شده و پلیس‌های فرودگاه نیز آموزش دیده‌اند و هر ساله مقداری داروی مخدر با اطلاع عربستان منتقل می‌کنیم که در صورت نیاز تمهیدات اندیشیده شده باشد.

اکثر زائران دو دز واکسن کرونا را تزریق کرده‌اند

به گفته رئیس مرکز پزشکی هلال احمر، تمهیداتی برای افرادی که سه دز واکسن کرونا را نزده‌اند صورت گرفته است البته دو دز برای اکثر زائرین تزریق شده است.

تمهیدات هلال احمر برای جلوگیری از آبله میمون

او گفت: تیم پزشکی هلال احمر متخصصین وزارت بهداشت هستند و در تمام مکان اسکان زائرین درمانگاه و پزشک داریم، آبله از مواردی است که در کشورما ریشه کن شده، اما چون زائرین از کشور‌های مختلف مشرف می‌شوند امکان انتقال وجود دارد.

واکسن مننژیت ۵۰۰ هزار تومان است

مرعشی گفت: واکسن مننژیت ۲ ظرفیتی و ۴ ظرفیتی دارد که ۴ ظرفیتی توسط هلال احمر تزریق می‌شود و تا سه سال ایمنی ایجاد می‌کند، اما ملاک برای تزریق این واکسن کارت زرد مهر شده است، افرادی که کارت زرد ندارند باید این واکسن را تزریق کنند.

قیمت تمام شده واکسن مننژیت برای هلال احمر ۴۲۰ تومان  است

به گفته رئیس مرکز پزشکی هلال احمر،  قیمت این واکسن ۸ و ۳ دهم یورو است که حدود ۴۲۰ تومان قیمت تمام شده آن برای هلال احمر است و بدون دریافت هیچ‌گونه سودی با مبلغ ۵۰۰ هزار تومان برای زائران است، هر ساله تمام مشکلات و بیماری‌ها توسط فرم‌های مخصوص به سعودی و وزارت بهداشت اعلام می‌شود.

زائران از چتر استفاده کنند

او گفت: توصیه‌های عمومی به زائران ذکر شده که توصیه می‌شود در زمانی که از نظر شرعی مانعی ندارد از چتر استفاده شود، مایعات زیادی نوشیده شود و دارو‌های خاص خود را همراه خود داشته باشند.

دیابت بیماری شایع در بین زائران

مرعشی گفت: با توجه به پرونده الکترونیک زائران بیشترین بیماری در بین زوار فشار خون و دیابت در سنین ۵۰ تا ۶۵ سال است همچنین در حج امسال بالغ بر ۵۰ زائر زیر ۱۸ سال داریم که کوچکترین آن‌ها حدود ۶ سال سن دارد.

برخی اقلام دارویی از عربستان خریداری می‌شود

به گفته رئیس مرکز پزشکی هلال احمر،  اقلام دارویی مانند سرم و شربت به ازای هر کیلو ۲ و ۴ دهم دلار دریافت می‌شود که تا کنون تصمیم داریم این اقلام را از عربستان خریداری کنیم، به ازای هر ۴۰۰ زائر به استثنی پزشکان حاضر در بیمارستان مکه ۱ پزشک در نظر گرفته شده که دارو‌های شخصی برای تحمیل نشدن هزینه به بیت المال با چمدان حمل می‌شود.

افرادی که بیماری خاص دارند نمی‌توانند به حج اعزام شوند

او گفت: چنانچه زائری در زمان حج فوت کند تصمیم دفن بستگی به نظر اولیای دم دارد و مراکز پزشکی مسئولیتی در این زمینه ندارد و تامین هزینه بر عهده بیمه است، افرادی که بیماری‌های سرطان فعال، بیماری قلبی پیشرفته و بیماری‌های اعصاب و روان فعال دارند نمی‌توانند به حج اعزام شوند؛ همچنین خانم‌های باردار و افراد دارای اعتیاد نیز پذیرفته نمی‌شوند.

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار