رئیس سازمان جهاد خودکفایی نیروی دریایی سپاه:

هر نوع شناوری نیاز داشته باشیم، می‌سازیم

سردار نظری گفت: امروز ندسا نوین‌ترین آزمایشگاه‌های غرب آسیا را دارد که محصول یکی از کارگاه‌های این نیرو، ساخت شناور‌های موشک‌انداز است.

رئیس سازمان جهاد خودکفایی نیروی دریایی سپاه پاسداران در خصوص فعالیت‌های این نیرو در تحقق شعار سال، گفت:  سال‌های اول یعنی در اوایل دهه هفتاد که ساخت شناور‌های تندرو را شروع کردیم، یک بدنه خارجی را کپی کردیم و این در حالی بود که نه‌تن‌ها توان جوش دادن و ساختن قطعات را نداشتیم، بلکه از دانش کپی کردن هم برخوردار نبودیم تا بتوانیم قطعات را خوب کپی کنیم و به هم بچسبانیم.

وی افزود:  اما امروز نیروی دریایی سپاه مدرن‌ترین شناور‌های تندروی جهان را می‌سازد و این هم مطلبی است که دشمنان ما به آن معترف هستند؛ هر نوع شناوری را که فرماندهان ارشد درخواست کنند، قادر به ساخت آن هستیم؛ یعنی هم دانش و هم زیرساخت و امکانات لازم را داریم.

سردار نظری همچنین گفت: زمانی که کار طراحی را شروع کردیم، فقط دو دستگاه رایانه عادی داشتیم، اما اکنون شاید بتوان گفت نوین‌ترین آزمایشگاه‌های غرب آسیا را داریم که محصول خروجی یکی از کارگاه‌های نیروی دریایی سپاه، ساخت شناور‌های موشک‌انداز با سرعت ۹۰ نات دریایی است؛ اینکه یک شناور ۱۴ متری با سرعت ۹۰ نات قابلیت پرتاب موشک داشته باشد، در دنیا چنین فناوری‌ای وجود نداشته است.

گفتنی است، ریشه استفاده از این شناور‌ها به دوران دفاع مقدس و جنگ تحمیلی بر می‌گردد و رزمندگان اسلام از همین طریق توانستند راهبرد آمریکایی‌ها را در خلیج فارس ناکام بگذارد.

این تجهیزات در حوزه‌های گشت دریایی، حفاظت از مرز‌های آبی و دفاع از حملات و تهاجم‌های احتمالی متجاوزان مانند دزدان دریایی و کشور‌های متخاصم به مرز‌های آبی و دریا‌های یک کشور کاربرد‌های فراوانی دارند.

نخستین فروند از این شناور‌ها آذرخش نام داشت و تا امروز صنایع دفاعی و نظامی نیرو‌های مسلح ایران توانسته از شناور‌های ساده عاشورا به پیشرفته‌ترین انواع آن دست پیداکنند.

شناور‌های تندروی عاشورا قابلیت نصب انواع سلاح مانند مین‌های دریایی، پرتابگر‌های راکت‌های کوتاه برد و تیربار‌های ۷/۱۲ میلیمتری را دارند.  

به گفته سردار تنگسیری فرمانده نیروی دریایی سپاه پاسداران، ماندگاری و تاب‌آوری، افزایش سرعت تا ۹۵ نات و همچنین قابلیت حمل و شلیک موشک از ویژگی‌های منحصر به فرد شناور‌های جدید راکت‌انداز، موشک‌انداز و شناسایی این نیرو است.

سردار نظری در پایان با بیان اینکه الان در حوزه پهپاد در قله این فناوری هستیم، خاطرنشان کرد: دو سال و اندی پیش، فرمانده نیروی دریایی سپاه به من گفتند که پهپاد عمودپرواز می‌خواهیم؛ یعنی پهپادی مبتنی بر مأموریت‌های دریایی و بدون اینکه به باند پرواز و فرود نیاز داشته باشد که طی یک سال و نیم، عزیزان همکار ما در جهاد خودکفایی نیروی دریایی سپاه این پهپاد را ساختند و عملیاتی هم شد؛ این نشان می‌دهد که فاصله بین ایده تا محصول در سپاه این‌چنین کوتاه شده است.

سال ۹۹ بود که از سه پهباد و الحاق آن‌ها به نیروی دریایی سپاه رونمایی شد؛ این پهپاد‌ها، شامل پهپاد عمود پرواز سپهر، شهاب ۲ و عمود پرواز هدهد چهار بود.

فیلم‌برداری و عکاسی در حوزه رزمی برای انهدام اهداف ثابت و متحرک دریایی، از قابلیت‌های این پهپاد‌ها است.

ویژگی دیگر این پهپاد‌های عمود پرواز این است که قابلیت انجام ماموریت از روی شناور برای اهداف مورد نظر دارند.

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار