مرکز مدیریت راهها که در زیر مجموعه این سازمان فعالیت میکند با نصب و راه اندازی سامانههای هوشمند جادهای و پاسخگویی و ارائه خدمات به کاربران جادهای، نقش مهمی در ایجاد تردد ایمن و روان در جادههای برون شهری دارد.
علیرضا راستیار سرپرست اداره کل راهداری و حمل و نقل جادهای فارس گفت: سازمان راهداری و حمل و نقل جادهای از آذرماه سال ۱۳۸۷ اقدام به راه اندازی سامانه ۱۴۱ با هدف بهینه سازی و بهره برداری از راههای کشور کرد و در حال حاضر نیز بصورت شبانه روزی از طریق تلفن گویا، پیامک، اپلیکشن و سایت اینترنتی WWW.۱۴۱.ir، پل ارتباطی کاربران جادهای با سازمان راهداری و حمل و نقل جادهای است.
او گفت: اپراتورهای سالن عملیات ۱۴۱ بصورت شبانه روزی آماده پاسخگویی کاربران جادهای از طریق سامانه گویا ۱۴۱ هستند که پس از دریافت اطلاعات، اقدام به ثبت و ارسال پیامک به کاربر تماس گیرنده و اطلاع رسانی به مسئولان مربوطه میکنند.
راستیار ضمن تشریح نوع مشکلات مطروحه توسط مخاطبان سامانه هوشمند ۱۴۱ تأکید کرد: بخش عمده اطلاعات دریافتی از کاربران جادهای شامل مشکلات جادهای (چاله، خرابی آسفالت، خاموشی روشنایی و ...)، رسیدگی به شکایات و مطالبات رانندگان در حوزه حمل و نقل کالا و بار (عدم صدور بارنامه، کرایه مازاد، عدم تخلیه بار و ...)، شکایات در حوزه حمل و نقل مسافر (تأخیر در حرکت، توقف بیش از حد، دریافت کرایه خارج از عرف و ...)، اعلام مسافت مبدأ و مقصد درخواستی و ارائه بهترین مسیر برای سفر و شکایات در حوزه حریم راه (تجاوز به حریم راه، ایجاد ترافیک توسط دست فروشان و ...) بوده است.
سرپرست اداره کل راهداری و حمل و نقل جادهای فارس با اشاره به سایر خدمات مرکز مدیریت راهها در سامانه ۱۴۱ گفت: اطلاع رسانی درخصوص کارگاههای جادهای و محدودیتها یا مسیر جایگزین جهت تردد روان، پیش بینی هواشناسی و اطلاع رسانی به تیمهای گشت راهداری مبنی بر آماده باش در محورهای مواصلاتی، گزارش هواشناسی هنگام بارش باران، برف، تگرگ و مه و اطلاع رسانی در بازه زمانی یک ساعته از شرایط جوی محورها جهت خدمت رسانی به هموطنان در حال تردد در محورها، اعلام وضعیت ترافیکی بر اساس تصاویر دریافتی از سامانههای نظارت تصویری و ارائه راهکارهای مناسب جهت بر طرف نمودن مشکل و ایجاد ترافیک روان از جمله خدمات این مرکز است.
راستیار ضمن اشاره به اهمیت تحلیل آماری تماسهای مرکز ۱۴۱ گفت: در هر ماه بصورت تقریبی ۱۰۹۵۰ تماس دریافتی از کاربران جادهای ثبت میگردد که ۴۲۰ تماس مربوط به حوزه حمل و نقل کالا و مسافر، ۶۸۰ تماس مربوط به شکایات از مشکلات جادهای و ۱۱۰ تماس، اطلاع رسانی تصادف فوتی، جرحی و خسارتی است.
او در خصوص نتیجه پیگیری تماسهای وارده در مرکز ۱۴۱ گفت: به تمام تماسهای ورودی مرکز، یک موضوع مهم استنباط و تا حصول نتیجه پیگیری میگردد که بعنوان مثال ۹۰ درصد موارد و مشکلات مشاهده شده جادهای توسط اکیپهای راهداری بصورت شبانه روزی بر طرف شده، ۹۵ درصد شکایات حوزه حمل و نقل کالا و مسافر توسط کارشناسان مربوطه بررسی شده و بصورت متوسط ۲۱۰ مورد وضعیت ترافیکی توسط اپراتورهای سالن عملیات ۱۴۱ بصورت ماهانه به گشتهای راهداری اطلاع رسانی میگردد تا تمهیدات لازم در خصوص ایجاد تردد روان و ایمن فوراً اقدام لازم صورت گیرد.