کارشناس دفتر فنی اداره‌کل میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی چهارمحال و بختیاری گفت: پنج میلیارد ریال برای مرمت چهار قلعه در استان اختصاص یافت.

علی مولوی گفت: این اعتبار از محل اعتبارات ملی، به‌منظور مرمت قلعه‌های فرخشهر و سورک در شهرستان شهرکرد و قلعه‌های دزک و شلمزار در شهرستان کیار اختصاص داده شد.

هم‌اکنون عملیات اجرایی مرمت این قلعه‌ها شامل عملیات مرمتی استحفاظی و اضطراری آغاز شده است و در مدت اجرای عملیات مرمتی قلعه‌های چهارمحال و بختیاری زمینه اشتغال موقت ۱۰ نفر به‌مدت سه ماه فراهم شد.

قلعه‌های چالشتر، فرخشهر، سورک، شمس‌آباد، دزک، شملزار، جونقان، بارده، اردل و دهناش از مهم‌ترین قلعه‌های تاریخی در چهارمحال و بختیاری است.

۱۹۸ بنای تاریخی در این استان در فهرست آثار ملی ایران ثبت شده است که این بنا‌های تاریخی شامل مسجد، قلعه، آرامگاه، گرمابه، پُل، کاروانسرا، بیمارستان، خانه، مدرسه، سیلو، عصارخانه، آسیاب، باغ، حسینیه، آب‌انبار، قنات و غسالخانه است.

قدمت این آثار تاریخی متعلق به دوران اسلامی، اتابکان، تیموریان، ایلخانیان، افشاریه، صفویه، قاجاریه و پهلوی تعلق دارد.


بیشتر بخوانید


بیش از ۲۰ قلعه تاریخی در چهارمحال و بختیاری وجود دارد که از این تعداد هم‌اکنون وضعیت ۹ قلعه چالشتر، فرخشهر و شمس‌آباد، در شهرستان شهرکرد، بارده در شهرستان بن، جونقان در شهرستان فارسان، دزک، سورک و شلمزار در شهرستان کیار و و فرادنبه در شهرستان بروجن نسبت به بقیه بنا‌های تاریخی استان بهتر است.

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.