رئیس‌جمهور:

سازمان محیط زیست چالش‌ها و دوگانه‌های محیط زیستی را برطرف کند

حجت‌الاسلام رئیسی سازمان حفاظت محیط زیست را مکلف کرد تا با پشتوانه کارشناسی اجازه ندهد چالش‌های زیست محیطی به حال خود رها شود.

رئیس جمهور ظهر امروز دوشنبه در اولین جلسه شورای‌عالی محیط زیست در دولت سیزدهم نقش این شورا را در زمینه اجرای موثر سیاست‌های محیط‌زیستی بسیار مهم ارزیابی کرد و گفت: این شورای‌عالی به اعتبار جایگاه و اعضای حقوقی و حقیقی که دارد، پشتوانه حقوقی محکمی برای سازمان حفاظت محیط زیست است و می‌تواند به رفع موانع و مشکلات پیش‌روی پیشبرد سیاست‌ها و برنامه‌های این سازمان کمک شایانی کند.

حجت‌الاسلام رئیسی با بیان اینکه آمادگی دارد هر زمان که نیاز بود جلسات شورای‌عالی محیط زیست را برگزار کند، افزود: با تکیه بر اسناد بالادستی، از جمله قانون اساسی که اجرای هر گونه سیاست توسعه‌ای را فرع بر حفاظت از محیط زیست قرار داده، سیاست‌های ابلاغی مقام معظم رهبری و سایر قوانین موضوعه راهکارهای تسهیل و تسریع در اجرای موثرتر وظایف و تکالیف سازمان حفاظت محیط زیست را تدوین و به جلسات این شورا ارائه کنید تا بررسی و تصویب شود. 

سازمان محیط زیست بر اساس قانون حفاظت و بهسازی محیط زیست به ریاست جمهوری وابسته است و شورای عالی حفاظت محیط زیست بر امور آن ها نظارت می کند.

طبق قوانین و مقررات زیست محیطی در مناطق پارک ملی، پناهگاه حیات وحش و منطقه حفاظت شده، صدور هرگونه پروانه اکتشاف و بهره برداری از مواد معدنی به شرط موافقت شورای عالی حفاظت محیط زیست امکان پذیر است.

گفتنی است در صورت موافقت شورای عالی حفاظت محیط زیست ، تأییدیه وزیر صنعت و معدن برای طرح های اکتشافی و بهره برداری از مواد معدنی صادر می شود.

از اعضای شورای عالی محیط زیست می توان به وزرای صنایع و معادن، جهادكشاورزی، بهداشت و درمان، اقتصاد و دارایی، كشور، سازمان مدیریت و برنامه ریزی، مؤسسه استاندارد و تحقیقات صنعتی، سازمان حفاظت محیط زیست و ۴ نفر از اشخاص یا مقامات ذیصلاح اشاره کرد كه انتخاب این اعضا به پیشنهاد رئیس سازمان و تصویب رییس جمهور برای مدت ۳سال است.

از اهداف این شورا می توان به حفاظت از تنوع زیستی کشور، وسعت بخشیدن به منابع طبیعی، تحقق اصل پنجاهم قانون اساسی جمهوری اسلامی ایران به منظور حفاظت از محیط زیست و تضمین بهره مندی درست و مستمر از محیط زیست و همسو با توسعه پایدار و پیشگیری و ممانعت از تخریب و الودگی محیط زیسو اشاره کرد.

رئیس جمهور همچنین پیشنهاد کرد برای پیگیری موضوع ریزگردها یک شورای منطقه‌ای حفاظت از محیط زیست تشکیل و این مشکل با محوریت کشورمان و با مشارکت کشورهای منطقه پیگیری و حل و فصل شود.

حجت‌الاسلام رئیسی درباره همکاری‌های محیط زیستی با سازمان‌های بین‌المللی نیز تصریح کرد: در استفاده از تجارب دیگران هیچ محدودیتی نداریم، اما در عین حال در نظر داشته باشید که اسناد و نسخه‌های تدوین شده از سوی دیگران باید پیش از اجرا مورد بررسی و تطبیق دقیق با الزامات و اقتضائات زیست بوم کشور قرار گیرند.

رئیس‌جمهور با بیان اینکه از همکاری با سازمان‌های بین‌المللی استقبال می‌کنیم، خاطرنشان کرد: در مورد مسائل مختلف محیط زیستی و چالش‌های زیستی برنامه‌های توسعه ای، نظرات کشورمان را کاملا کارشناسانه و بر اساس مبانی و اصول مورد قبول جمهوری اسلامی ایران در مجامع بین المللی مطرح کنید .

حجت‌الاسلام رئیسی همچنین سازمان حفاظت محیط زیست را مکلف کرد تا در دوگانه‌ها و چالش‌های محیط زیستی کشور و اجرای طرح های اقتصادی با پشتوانه کارشناسی دقیق و قوی وارد میدان شده و آنها را رفع کند و گفت: امروز درباره مسائل مختلفی از جمله صید ترال در کشور، مساله تولید خودرو، موضوع میانکاله و مسائل مشابه دیگر ابهاماتی در اذهان و افکار عمومی وجود دارد که باید به آن پاسخ متقن داد.

رئیس جمهور از دبیرخانه شورای‌عالی حفاظت محیط زیست نیز خواست که مسائل و چالش‌های این عرصه را در همکاری با سایر دستگاه‌های ذیربط مورد بررسی دقیق قرار داده و نتیجه این بررسی‌ها را برای تصمیم‌گیری نهایی در اختیار شورای‌عالی قرار دهد.

در اولین جلسه شورای‌عالی محیط زیست محورهای اساسی سیاست‌های کلان محیط زیستی کشور،‌ از جمله هماهنگی و هم‌افزایی دستگاه‌ها برای رفع چالش‌های آب، ریزگردها، حفاظت از جنگل‌ها و تالاب‌ها و نیز رفع چالش‌های سیاست‌های توسعه‌ای و محیط زیستی مورد بررسی قرار گرفت.

ایجاد شورای منطقه‌ای محیط‌زیستی برای پیگیری مشترک معضل ریزگردها و بررسی چارچوب ارزیابی راهبردی محیطی برای ارزیابی اثرات محیط زیستی طرح‌های توسعه‌ای از مصوبات جلسه امروز بود.

همچنین اصلاح تعرفه‌های آزمایشگاه‌های مرجع با هماهنگی دستگاه‌های ذیربط، اصلاح قانون ناظر به شکار و صید مبتنی بر جابجایی گونه‌ها در رتبه‌بندی علمی و تعیین بها و مطالبه ضرر و زیان تلف شدن جانوران وحشی از جمله دیگر مصوبات این جلسه بودند.

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۲۳
در انتظار بررسی: ۰
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۱:۰۶ ۱۷ خرداد ۱۴۰۱
تواین سه ماهه همهدچیز سه برابر شده پفک ده تومنی شده سی تومن
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۰:۰۳ ۱۷ خرداد ۱۴۰۱
سازمان حفاظت محیط زیست ایران پر شده از جاسوس اسرائیل و آمریکائی که در بیابان ها وکویر کوهستان به بهانه حفاظت از محیط زیست دنبال شناسائی شهر ها وسایت های موشکی وپهبادی زیر زمینی ایران و همچنین محل های احتمالا غنی سازی و مخوی اورانیوم هستند وبه طور کلی تمام فعالیتهای های ایران را به بهانه محیط زیست زیر نظر دارن وبه اسرائیل و آمریکا گذارش می دهند
Iran (Islamic Republic of)
علی
۰۹:۴۳ ۱۷ خرداد ۱۴۰۱
چشم دستور دیگه ای نیست....؟
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۹:۴۱ ۱۷ خرداد ۱۴۰۱
می فهمید که ایران از داخل در حال فروپاشیه؟
مثل متروپل
تا کی این وضعیت فجیع رو میخاید ادامه بدید.
اونموقع که همه چی بریزه، خودتون فرار میکنید و ایران خرابه رو برای مردم بدبخت میگذارید.
بالاخره تموم میشید. دیر و زود داره ولی سوخت و سوز نداره. گواه تاریخه.
حیف که دیکتاتورها تاریخ نمیخونند.
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۹:۳۵ ۱۷ خرداد ۱۴۰۱
ابطال دادنامه 179 دیوان عدالت اداری
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۸:۰۱ ۱۷ خرداد ۱۴۰۱
بخواب بابا
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۴:۳۰ ۱۷ خرداد ۱۴۰۱
جادددده ایران نیاز به جاددده داره جادهای ایران کشتارگاهه اگه مدارس امریکا به گفته بایدن کشتارگاهه بچه کشته میشه جاده های ایران ازشیرخوار تا پیرمرد کشتارگاهه ترمیم اسفالتها وعریض ویطرفه کردن جادها نیازمندربودجه کلان ونبود تحریم وبود تدبیر انجام
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۰:۵۴ ۱۷ خرداد ۱۴۰۱
شما محیط زیست نمیخواد درست کنی فکر به حال این تورم که با دادن یارانه درست گردی بکن لبنیات ۴ مرتبه افزایش قیمت داشت شما کفتید که قیمت کالاهای یارانه ای ثابت میشه هر روز یه قیمت میزنن
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۳:۵۸ ۱۶ خرداد ۱۴۰۱
چشم
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۲:۵۴ ۱۶ خرداد ۱۴۰۱
فشار آب تو منطقه ۲۲ تهران به طبقه اول هم نمیرسه اونوقت آب تهران رو کشیدن برای قم .
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۲:۲۸ ۱۶ خرداد ۱۴۰۱
تیشه برداشتن افتادن بجون نظامی که مردم بخاطرش شهید دادن نظام جمهوری اسلامی کامل ترین نظام برای مردم ایران هست مردم مسلمان
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۱:۰۰ ۱۶ خرداد ۱۴۰۱
آقای رئیسی از گرانی ها خبر داری ۴۰۰۰۰۰۰۰۰۰۰ قلم گران شده نه ۴ قلم
India
ناشناس
۲۰:۵۸ ۱۶ خرداد ۱۴۰۱
اینم فقط دستور میده بشود بکند ارزان شود پیگیری شود فقط شعار
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۰:۴۸ ۱۶ خرداد ۱۴۰۱
چشم برطرف میکند
Iran (Islamic Republic of)
.
۲۰:۴۲ ۱۶ خرداد ۱۴۰۱
چی گفت؟چی گفت؟چی گفت؟
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۰:۴۱ ۱۶ خرداد ۱۴۰۱
فعلا انسان که اشرف مخلوقات است زیر بارگرانی ها کمر. خم کرده
Iran (Islamic Republic of)
غلامرضا
۲۰:۰۰ ۱۶ خرداد ۱۴۰۱
آقای رییسی معلول شدید جسمی حرکتی که جز مادرش پرستاری نداره حقوق بگیر نجومی نیست که مستمری اش را از برج ١١ پارسال قطع کردی همیشه می ترسیدم بگم صد رحمت روحانی که عمر دولتش که پدرم مرحوم شد و چندر حقوقش به من رسید اما مستمری بهزیستی ام رو قطع نکرد؛
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۹:۵۵ ۱۶ خرداد ۱۴۰۱
برای اشتغال فارغ التحصیلای محیط زیست هم یه کاری بکنین
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۹:۴۲ ۱۶ خرداد ۱۴۰۱
اشتباه کردم به رییسی رای دادم
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۹:۴۱ ۱۶ خرداد ۱۴۰۱
پنیر 40هزار تومن .گرانی را مهار کن
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۹:۲۹ ۱۶ خرداد ۱۴۰۱
اقای رئیسی مردم چطور باید به دولت اعتماد کنند دولت چرا بازنشسته ها رو چرا سرکار گذاشت حقوق بازنشسته ها قرار بود۳۸ درصد افزایش پیدا کنه
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۹:۰۹ ۱۶ خرداد ۱۴۰۱
مدیران مسئول اینقدر ضعیف هستند که حتی با یه ناهار مشترک نظر شون رو تغییر میدن و امضا رو ازشون میگیرن
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۸:۴۲ ۱۶ خرداد ۱۴۰۱
بهش میگم تا بهش بگه.میانکاله رو داری نابود میکنی بعد صحبت محیط زیست میکنی.فقط میگیم یک جا خداوند نسلتونو رو زمین و هوا کلا نیست و نابود کنه.خیر نبینین که اینجوری دلقک بازی در میارین میدین دست ملت.خیر نبینین
آخرین اخبار