وزیر خارجه روسیه ضمن محکوم کردن اقدام کشور‌های اروپایی برای لغو سفر وی، اقدام آن‌ها را محروم کردن یک کشور مستقل از حق اجرای سیاست خارجی خود دانست.

سرگئی لاوروف، وزیر خارجه روسیه اقدام سه کشور اروپایی در راستای ممنوعیت پرواز هواپیمای وی بر فراز حریم هوایی این کشور‌ها را محکوم کرده و تاکید کرد: «غربی‌ها می‌خواهند طبق اصول و معیار‌های خود بر جهان حکمرانی کنند. آنچه که امروز اتفاق افتاد غیر قابل قبول و غیرعاقلانه است».

به گزارش مسکو تایمز، لاوروف این اقدام را در راستای محروم کردن روسیه از اعمال سیاست خارجی خود دانست. همچنین به گفته وی این حرکت تلاشی برای قطع روابط خارجی صربستان با روسیه بوده و پذیرفتنی نیست.

وزیر خارجه روسیه گفت: «این یک نمونه آشکار دیگر است که ناتو و اتحادیه اروپا چگونه بر کشور‌هایی که به دنبال برآورده کردن منافع ملی خویش هستند، فشار وارد می‌کنند و می‌خواهند قواعد خاص خود را بر اصول مورد نظر کشور‌ها در روابط بین الملل تحمیل کنند. اینگونه اقدامات غربی‌ها برای ما تعجب آور نیست، زیرا آن‌ها به صراحت گفته اند تمامی ابزار‌ها را علیه کشور‌هایی (که با روسیه ارتباط دارند) به کار می‌گیریم».

گفتنی است لاوروف قرار بود امروز به صربستان سفر کرده و با الکساندر ووچیچ، رئیس جمهور صربستان گفتگو کند. اما این سفر لغو شد. چون سه کشور همسایه صربستان یعنی بلغارستان، مقدونیه و مونته‌نگرو اجازه عبور هواپیمای روسیه از حریم هوایی خود را ندادند. صربستان روابط خوبی با روسیه دارد و تنها کشور اروپایی است که از اعمال تحریم‌ها علیه روسیه خودداری می‌کند.

الکساندر وولین، وزیر کشور صربستان گفت که عمیقاً از «ممانعت» سفر لاوروف که او را «دوست بزرگ و ثابت شده صربستان» توصیف کرده، متاسف است. وولین در بیانیه‌ای گفت: «کسانی که از ورود سرگئی لاوروف جلوگیری کردند، صلح نمی‌خواهند، آن‌ها رویای شکست روسیه را دارند».

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۱
در انتظار بررسی: ۰
United Kingdom of Great Britain and Northern Ireland
7891
۱۷:۵۰ ۱۷ خرداد ۱۴۰۱
نمی پذیریم.
آخرین اخبار