مدیر امور دام سازمان جهاد کشاورزی خراسان رضوی از کسب رتبه نخست کشوری در پلاک‌گذاری و هویت بخشی به بیش از هشت میلیون دام سنگین و سبک در استان خبرداد.

احمد داوطلب گفت: این استان با پلاک‌گذاری و هویت بخشی هشت میلیون و ۵۶۱ هزار و ۷۲۵ راس دام سبک و سنگین، رتبه نخست کشور در این زمینه را داراست.

او گفت: از مجموع جمعیت دام پلاک‌گذاری شده، هفت میلیون و ۵۰۴ هزار و ۷۶۵ راس گوسفند و ۵۶۶ هزار و ۵۳۶ راس بز مجموع دام سبک هستند.

مدیر امور دام سازمان جهاد کشاورزی خراسان رضوی گفت: هچنین ۴۸۵هزار و ۵۳۰ راس گاو، چهار هزار و ۷۹۲ نفر شتر، ۶۲ راس اسب و ۴۰ راس گاومیش جمعیت دام سنگین پلاک‌گذاری شده استان را تشکیل می‌دهند.

داوطلب گفت: این میزان هویت بخشی دام در استان از زمان آغاز اجرای طرح در نیمه دوم سال ۹۸ تا نیمه خرداد جاری انجام شده است.

او گفت: تعداد کل دام سبک و سنگین خراسان رضوی هشت میلیون و ۶۱۶ هزار و ۳۴۱ راس است که با احتساب پلاک‌گذاری انجام شده، معادل حدود ۹۹ درصد جمعیت دامی استان هویت بخشی شده است.

مدیر امور دام سازمان جهاد کشاورزی خراسان رضوی گفت:این رقم چندان دقیق نیست، زیرا جمعیت دام مدام در گردش (ورود و خروج) است، اما هویت‌گذاری ثابت است و در این محاسبه صرفا ورودی محاسبه شده و آمار خروجی از آن کم نمی‌شود و علت این نقص هم ثبت نشدن کشتار، حذف و انتقال دام از استان در سامانه دامپزشکی است.

داوطلب گفت: اطلاعات ثبت شده در این قالب در صورت انتقال به سامانه هویت‌گذاری جهاد کشاورزی، امکان روشن شدن آمار واقعی دام زنده و دارای پلاک استان را فراهم می‌کند.

او گفت: توزیع نهاده بر اساس شماره پلاک هر دام انجام می‌شود و به هیچ وجه بر اساس شماره‌های ثبتی در سامانه نیست بنابراین در توزیع نهاده مشکلی نداریم، اما دقیق بودن آمار سامانه از حیث آمار دام زنده هویت‌گذاری شده دارای اهمیت و نشان از به روز بودن سامانه دارد.

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.