همایش سلامت جشنواره ملی فرهنگی هنری آه و آهو در دبیرستان ماندگار امام خمینی (ره) کاشان برگزار شد.

 متخصص سرطان، رادیو تراپی و آنکولوژی (شاخه‌ای از پزشکی برای تشخیص و درمان نئوپلاسم ها، و به ویژه سرطان ها) در همایش سلامت جشنواره ملی فرهنگی هنری آه و آهو با محوریت سلامت معنوی و پیشگیری مقدم بر درمان گفت: آگاهی بخشی نسبت به سلامتی، افزایش اطلاع رسانی، رعایت و کنترل رژیم غذایی، رعایت آداب غذایی، مصرف نکردن دخانیات و زندگی همراه با تحرک و فعالیت عامل ارتقای سطح سلامت افراد، جامعه و پیشگیری از بیماری‌ها می‌شود.

سیده نصیر طباطبایی گفت: تعریف سلامتی از نظر سازمان بهداشت جهانی تعریفی وسیع و ایده‌آلیستی است و فقط به معنای فقدان بیماری نیست.
او می‌گوید: تعریف سلامتی با مطالعات تازه‌ای که انجام شده دارای جنبه‌های دیگری به جز سلامت جسمی شامل یک احساس آسایش کامل جسمی، روانی و اجتماعی است.

به گفته او، البته در جامعه ما کمتر کسی در همه جنبه‌های سلامتی به آسایش رسیده است.

طباطبایی گفت: بر پایه مطالعات اخیر سلامتی عاطفی، سلامتی محیط زندگی و سلامتی معنوی را به عنوان شاخصه‌های دیگری از سلامتی تعریف کردند.

سلامت و باور معنوی در نتایج درمانی نقش موثری دارد

او می‌گوید: سلامت معنوی شامل باور‌های ایمانی و احساس تعاون، حسن ظن، نوعدوستی، اخلاق مداری و اعتقاد به زندگی هدفمند و باور به نتیجه اعمال و رفتار در زندگی است.

به گفته او، کسی که دارای سلامت معنوی است یک حفاظت و حمایتی در مقابل اختلالات روانی با منشا اختلالات جسمی یا اجتماعی دارد.

مسئول بخش رادیو تراپی بیمارستان آیت‌الله یثربی کاشان گفت: حکیم نظامی در تعریف کوتاه سلامتی با جنبه آسایش گفته «سلامت به اقلیم آسودگی است.»

طباطبایی بدون مقابل قراردادن علم و اعتقادات گفت: حتی اساتید مجرب و پیشرفته‌ترین مراکز درمانی در هر کجای دنیا می‌دانند که آن‌ها وسیله هستند و شفا دست خداست.

او می‌گوید: پزشک وظیفه درمان با تمام توان و تجهیز خود به علم مفید و قابل قبول را به صورت متعهدانه و دلسوزانه علاوه بر توصیه به پیشگیری زود هنگام و اهتمام بیمار بر درمان دارد.

به گفته او، با توجه به قول بقراط «برانگیختن نیروی درونی در هر بیمار منجر به شفا است».

این دانش آموخته دانشگاه شهید بهشتی گفت: سلامت معنوی و باور معنوی در بهبودی نتایج درمانی نقش دارد بطوریکه افراد دارای باور‌های اعتقادی و البته باور به مصالح و مقدرات الهی با قدرت تسلیم و رضا در بیماری نتایج بهتری در درمان می‌گیرند و حتی گاهی با مقام رضا و تسلیم به مقامات عرفانی می‌رسند.

ایمان و باور‌های اعتقادی درمان را بر درمانگر و بیمار بهتر می‌کند

طباطبایی گفت: ایمان و باور‌های اعتقادی درمان را بر درمانگر و بیمار بهتر می‌کند.

او می‌گوید: اهل بیت (ع) نیز گوهر‌های ناب شفا بخش و ملجا و پناه ما هستند که مجرای فیض الهی و خیر رسانی در بیماری‌ها و سختی‌ها به ما هستند.

به گفته او، توسل به ائمه، دعا و ارتباط با منابع نور و خیر الهی علاوه براینکه مایه امیدواری و قدرت تحمل و‌صبوری می‌شود درمان را نیز آسان‌تر می‌کند.

به گفته طباطبایی، مطالعات اخیر نیز در حال بررسی مقوله شفا و ایمان در بیماری‌ها است.

دانش آموخته دانشگاه شهید بهشتی در مورد سرطان نیز گفت: سرطان پایان زندگی نیست به شرطی که زود تشخیص داده و درمان شود.

طباطبایی گفت: حتی با یک بررسی (چکاپ) ساده و آزمایش‌های غربالگری می‌توان خیلی از بیماری‌ها به ویژه بعضی از سرطان‌ها از جمله پروستات، روده بزرگ، پستان و دهانه رحم را در مرحله اول و بسیار زود تشخیص داد و درمان را به موقع آغاز کرد.

او می‌گوید: پیشگیری از درمان مهم‌تر، عامل صرفه جویی در هزینه‌ها و کسب آرامش بدون درگیری با مراحل درمان بیماری است.

به گفته او، سرطان یک بیماری چند فاکتور است که مجموعه‌ای از علل را در تمام انواع آن دارد.

این پزشک آنکولوژی گفت: یکی از علل سرطان‌ها جهش‌های ژنتیکی و فاکتور‌های ژنتیکی به صورت اکتسابی یا ارثی نهفته در خانواده است.

طباطبایی گفت: چاقی  مصرف غذا‌های چرب، مصرف غذا‌های فوری (فست فود ها) عامل سرطان‌های سینه، رحم و روده می‌شود.

او می‌گوید: پیگیری منظم و غربالگری (انجام کار‌های تشخیصی) نیز برای سرطان‌های ثابت شده با تشخیص زودرس عامل طول عمر، درمان بهتر و نجات بیمار از فاجعه می‌شود.

به گفته او، پیشگیری می‌تواند با ایجاد سبک زندگی سالم، افزایش آگاهی، تحرک، ورزش مستمر، افزایش قدرت ایمنی بدن، رعایت عادات غذایی خوب از کودکی، اهمیت به سلامتی، اما بدون پیگیری وسواس گونه و با اضطراب ایجاد شود.

همایش سلامت در پنجمین شب جشنواره ملی فرهنگی هنری آه و آهو با تکریم توان یاب کاشانی و اهدای قطعه فرش متبرک حرم رضوی به وی برگزار شد.

رویداد فرهنگی هنری جشنواره ملی آه و آهو کاشان از سری برنامه‌های جشنواره بین‌المللی امام رضا علیه السلام است که هر سال در دهه کرامت (روز اول ذی‌القعده میلاد حضرت فاطمه معصومه (س) تا ۱۱ ذی‌القعده روز میلاد موفور السرور امام رضاعلیه‌السلام) در راستای ترویج فرهنگ و سبک و سیره رضوی با اجتماع هزاران نفری شهروندان ولایت مدار کاشانی و به همت موسسه خادمان حضرت رضا (ع) در کاشان که اعضای آن از خادمیاران رضوی هستند از ۱۱ تا ۲۲ خرداد در دبیرستان ماندگار امام خمینی (ره) کاشان در حال برگزاری است.

چهاردهمین جشنواره ملی فرهنگی هنری آه و آهو با هدف ایجاد روحیه نشاط معنوی و شادابی اجتماعی، عرض ارادت و توسل به فرزندان موسی بن جعفر (ع)، ترویج سبک زندگی اسلامی با محوریت فرهنگ علوی و سیره رضوی در قالب هشت همایش تخصصی، آیین افتتاحیه، مراسم اختتامیه، جشن ملی زیر سایه خورشید، اجرای ۱۰۰ برنامه متنوع و هشت غرفه محتوایی ویژه کودک و نوجوان برگزار می‌شود.

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.