بانوی قصه گو و عروسک ساز، از جمله هنرمندانی بود که با تکیه بر فرهنگ فولکلور مناطق جنوب غربی فارس، به صورت خود آموخته و تجربی به بافندگی و آفرینش صنایع دستی مشغول بود.

بی بی حاضر امیدواری بانوی قصه گو و عروسک ساز  سال ۱۳۰۵ در کازرون به دنیا آمد.

او از وقتی به توصیه‌ پزشکان به دلیل سن بالا مجبور شد بافندگی را کنار بگذارد، کم کم به ساخت عروسک روی آورد.

از  او آرشیوی از عروسک‌های بدیع، جذاب و گاه منحصربه فردی به یادگارمانده که ریشه‌ عروسک هایش را می‌توان در تنیدن فرهنگ عامیانه‌ ایران و قصه‌هایی که تعریف می‌کرد با تخیلات فعال، بکر و سنتی این بانوی هنرمند جستجو کرد.

یکی دیگراز ویژگی‌های آثار بانو امیدواری این بود که تمامی مواد و متریال مورداستفاده وی یا از پارچه‌های دور ریختنی تهیه شده و یا پدید آمده از کاموا‌هایی که توسط او با شکافتن بافت‌های دور ریختنی به دست آمده بود.

بی بی حاضر امیدواری طی چند سال با برپایی نمایشگاه قصه دوزی هایش به یک چهره هنری و فرهنگی ملی تبدیل شده بود و همراه با لهجه شیرین خود در بازگو کردن این قصه‌ها و صحبت پیرامون زادگاهش، غنای فرهنگی کازرون رادرسطح کشور بازگو کرده بود.

آخرین نمایشگاه عروسک‌های بی بی حاضر با عنوان قصه دوزی‌های بی بی حاضر،  پاییز ۱۳۹۶ درخانه هنرمندان ایران برگزار و با استقبال بی نظیری از سوی مخاطبان مواجه شد.

بانوحاضرامیدواری سال ۱۳۹۸ در بیمارستان نمازی شیراز و به دلیل عارضه مغزی و کهولت سن به دیار باقی شتافت.

او در سال ۱۳۹۲ به عضویت انجمن هنرمندان خودآموخته ایران در آمد و  از سوی علی عزتی بنیانگذار انجمن نخستین نمایشگاه آثارشان را با دیگر هنرمندان خودآموخته ایران در خانه هنرمندان ایران برگزار کرد که با استقبال خوبی روبرو شد و برانگیختگی تاریخ مندی را بوجود آورد.

 

برچسب ها: قصه گو ، عروسک سازی
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.