مدیر حفظ نباتات گیاهی جهاد کشاورزی گلستان از مشاهده آفت تریپس در مزارع پنبه استان خبر داد.

کیانوش حق نما گفت: این آفت در مزارع پنبه شمال تا جنوب استان مشاهده شده است.

او گفت: تریپس پنبه حشره‌ای کوچک به طول حدود ۱ میلی متر است و به رنگ زرد دیده می‌شود، این حشره با گرم شدن هوا فعالیت آن بیشتر می‌شود.

او می‌گوید: زمان اوج حمله این حشره، اوایل سبز شدن و ۱۰ روز پس از سبز شدن بوته پنبه است وحداکثر در یک ماه اول رشد به پنبه آسیب میزند.

حق نما گفت: این حشره از شیره برگ تغذیه می‌کند و سبب کندی رشد برگ‌های جوان، تغییر شکل، قطع رگبرگ ها، ایجاد لکه‌های نقره‌ای در پشت برگ ها، از بین رفتن جوانه‌های مرکزی و کندی رشد بوته می‌شود.

او گفت: خسارت تریپس در مرحله جوانه زنی و گیاهچه‌ای خیلی مهم است و اگر در این مرحله کنترل نشود موجب نابودی کل گیاه می‌شود.

حق نما می‌گوید: برای پیشگیری از ترپس پنبه توصیه می‌شود کشاورزان قبل از اقدام به کشت پنبه، بذر‌های این گیاه را با سموم توصیه شده ضدعفونی شود.

او گفت: زمانی که کشاورزان با این آفت در مزارع پنبه خود رو به رو شدند از سم «اکسی دیمتون متیل» به مقدار نیم تا یک لیتر در هر هکتار و سم «دیمتوات» به مقدار یک لیتر سم در هزار لیتر آب که برای سمپاشی سه تا چهار هکتار مزرعه پنبه مناسب است، استفاده کنند.

حق نما گفت: برای شناسایی این آفت در مزارع پنبه کارشناسان دولتی و خصوصی در قالب کلینیک‌های گیاهپزشکی تحت قرارداد با جهاد کشاورزی مزارع پنبه را بررسی  و به کشاورزان اطلاع رسانی می کنند. 

او گفت: اما مهم است که خود کشاورز از محصولش حفاظت کند و با چک کردن مزرعه اش و مشاهده آفت یا بیماری به کلینیک گیاه پزشکی مراجعه وضمن اطلاع برای دریافت نسخه گیاهپزشکی اقدام کند.

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.