۴۰ کشور عضو پیمان ناتو تسلیحات جدیدی را برای سوئد فرستادند تا در رزمایش نظامی استکهلم شرکت داده شوند.

«پیتر هالتکویست» وزیر دفاع سوئد به خبرنگاران گفت حدود ۴۰ کشتی جنگی کشور‌های عضو ناتو روز شنبه وارد «استکهلم» پایتخت سوئد شدند تا رزمایش ناتو را فردا در دریای بالتیک آغاز کنند. سوئد و فنلاند نیز به این رزمایش خواهند پیوست.

به نقل از رویترز، وزیر دفاع سوئد با بیان این‌که آنچه در منطقه اتفاق می‌افتد را می‌توان به عنوان جنگ سرد جدید تعریف کرد، گفت: «این درگیری بین کشور‌های مستبد و اروپای دموکراتیک است.»

«ترکیه، بلژیک، بلغارستان، دانمارک، استونی، فنلاند، فرانسه، آلمان، لتونی، لیتوانی، هلند، نروژ، لهستان» در این رزمایش شرکت می‌کنند. فنلاند و سوئد نیز به عنوان کشور‌های شریک ناتو در این رزمایش شرکت خواهند کرد. هر دو کشور اخیراً برای پیوستن به ائتلاف نظامی درخواست داده‌اند.

این در حالی است که ساعاتی پیش در حاشیه برگزاری این رزمایش، «مارک میلی» فرمانده تروریست‌های سنتکام، امروز (شنبه) در جریان بازدید از استکهلم مدعی شد که پیوستن فنلاند و سوئد به پیمان آتلانتیک شمالی (ناتو) روسیه را در موقعیت نظامی دشواری در دریای بالتیک قرار می‌دهد.

همچنین شب گذشته وزارت دفاع روسیه طی بیانیه‌ای اعلام کرد ناوگان اقیانوس آرام نیروی دریایی این کشور مجموعه‌ای از تمرینات نظامی یک هفته‌ای را با شرکت بیش از ۴۰ کشتی جنگی و ۲۰ هواپیمای تهاجمی آغاز کرد.

از طرفی هفته گذشته وزارت دفاع روسیه گفت نیرو‌های هسته‌ای این کشور در حال برگزاری رزمایشی در استان «ایوانوفو» هستند.

سال گذشته، برای اولین‌بار در جهان هزینه‌های نظامی از ۲ هزار میلیارد دلار در سال فراتر رفته و به نظر می‌رسد با تقویت نیرو‌های مسلح کشور‌های اروپایی در پاسخ به حمله روسیه به اوکراین، بیشتر هم بشود. بر اساس گزارشی که مؤسسه تحقیقات صلح بین‌المللی استکهلم منتشر کرده است، کشور‌ها در سال ۲۰۲۱ در مجموع دو هزار و ۱۱۳ میلیارد دلار برای ارتش خود هزینه کرده‌اند که در مقایسه با سال پیش از خود ۰.۷ درصد افزایش داشته است.

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۴
در انتظار بررسی: ۰
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۰:۴۱ ۱۵ خرداد ۱۴۰۱
من نمیدونم وقتی پیمان ورشو منحل شده پیمان ناتو چرا هنوز مونده ؟؟؟
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۲:۳۶ ۱۵ خرداد ۱۴۰۱
ای کاش ماهم جزناتوبودیم. یابخش ازاروپا
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۰:۴۰ ۱۵ خرداد ۱۴۰۱
ناتو = معضل جهانی
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۲:۳۶ ۱۵ خرداد ۱۴۰۱
عالیه ناتو
آخرین اخبار