مشاور رئیس سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی معتقد است که باید برای گفتمان کاربران در فضای مجازی یک الگوی صحیح طراحی شود.

رضا ملکی مشاور رئیس سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی گفت: زبان گفتگوی کاربران فضای مجازی گونه سوم در زبان است، زیرا هیچ شباهتی به زبان معیار و گفتار ندارد.

به گفته او زبان معیار، ویژگی‌ها و شاخص‌های خود را دارد، تغییر شکل این زبان در گفتمان‌های فضای مجازی هم تا حدی قابل پذیرش است، اما زبانی که الان کاربران ایرانی در شبکه‌های اجتماعی با آن تکلم می‌کنند، نه زبان معیار است و نه زبان گفتار عامیانه فارسی؛ بلکه شکل سومی از زبان است که هیچ نام و قواعد درستی هم ندارد و برای جلوگیری از نفوذ آن در زبان فارسی باید چاره اندیشی کرد.

ملکی راه حل پیشگیری از ترویج زبان فضای مجازی در بدنه زبان فارسی را الگوسازی می‌داند.

او معتقد است که باید الگو‌های درست گفتمان در فضای مجازی برای نسل جوان ارائه کنیم تا گفتگو‌های آنان از قواعد زبان خارج نشود. زبان فارسی تاریخ و هویت ماست، بنابراین باید این میراث را ارج نهاد و به درستی صیانت کرد.

دنیای نوظهور که می تواند مروج زبان فارسی باشد

به گفته سرپرست مرکز مطالعات راهبردی و روابط فرهنگی سازمان ارتباطات اسلامی در صورت استفاده صحیح از فضای مجازی، این دنیای نوظهور می‌تواند دریچه‌ای برای ترویج زبان فارسی در عرصه بین الملل باشد. موضوعی که در این چند سال کمتر مورد توجه قرار گرفته است.

او با اشاره به یکی از سیاست‌ها و اهداف جمهوری اسلامی که گسترش زبان فارسی در عرصه بین الملل است، بیان کرد: امروزه گویشگران فارسی زبان و البته علاقه‌مند به ادبیات فارسی بسیاری در سراسر جهان وجود دارد که ظرفیت‌ها و قابلیت‌های فضای مجازی می‌تواند به نشر آثار فارسی متناسب با بازار و نیاز خارج از کشور کمک کند.

ملکی می‌گوید نشر الکترونیک، کتاب الکترونیک، نشر کتاب گویا و ایجاد کتابخانه‌های مجازی به عنوان منابع ادبیات فارسی نقش بسیار مهمی در گسترش زبان فارسی در خارج از کشور دارد.

او تاکید کرد بحث آموزش زبان فارسی در فضای مجازی و به صورت شبکه‌های آموزشی از راه دور هم یکی دیگر از ابزار‌های ترویج زبان است. در حال حاضر مشتاقان بسیاری در خارج از کشور علاقه‌مند آموزش زبان و ادبیات فارسی هستند.

براساس اظهارات مشاور رئیس سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی، قابلیت‌های مجازی و زیست بوم‌های نوین فرهنگی که مبتنی بر فضای مجازی است، می‌تواند مروج زبان فارسی در دنیا باشد.

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار