گندمزارهای خرمشهر امسال هم با رسیدن موعد کشت خوشه های طلایی شاهد جنب و جوش دوباره کشاورزان شد.

فروردین که به روز‌های پایانی خود می‌رسد کشاورزان برای استخراج خوشه‌های طلایی از معدن مزارع کشاورزیشان به تکاپو می‌افتند. چند ماه برای ثمر دادن خوشه‌های گندم صبر کرده اند و حالا موعد آن رسیده که ثمره‌ آن همه زحمت را برداشت کنند.

کشاورزان گندمکار خرمشهر هم از این قاعده مستثنا نیستند و تجهیزاتشان را آماده‌ درو کردن محصول خود می‌کنند، البته در زندگی ماشینی فعلی و وجود ماشین آلاتی مانند کمباین‌ها کمتر به سراغ شیوه‌های سنتی برداشت گندم می‌روند، اما هستند کشاورزانی که هنوز هم سبکی را برمی گزینند که پدرانشان در پیش می‌گرفتند و با خانواده به دل زمین می‌روند تا با داس مشغول برداشت محصول شوند. آن‌ها سختی و زمان بر بودن را به جان می‌خرند تا در هنگام کار خاطرات سال‌ها قبل خود را برای فرزندانشان بازگو کنند.

پای صحبت کشاورزان که بنشینی فرقی نمی‌کند چه محصولی را کشت می‌کنند خواه صیفی جات باشد، خواه حبوبات و برنج و گندم یا هر چیز دیگر، همه‌ آن‌ها زمین و محصولشان را فرزند خود می‌دانند به گونه‌ای که اگر کیفیت محصول خوب باشد از قد کشیدنش خوشحالند و زمانی هم به به آن ضرری وارد شود حاضر به انجام هرکاری می‌شوند تا از اتلاف محصولشان جلوگیری کرده باشند چراکه درآمد حاصل از آبادی مزارعشان نان شب سفره هایشان می‌شود.

کشت تابستانه امسال در خرمشهر به دلیل خنک بودن هوا نسبت به سال گذشته با رونق مزارع کشت گندم همراه شد تا جایی که کشاورزان می‌گویند این مسئله حتی در بالا رفتن میزان گندم در حال کشت از مزارعشان هم تاثیر مثبت گذاشته است.

وداع با آتش هر ساله

حاج فیصل کشاورز روستای دیم بن نجم خرمشهر که سالهاست در زمین‌های خود گندم می‌کارد می‌گوید: تا سال قبل پس از برداشت گندم استقبالی از کاه‌ها نمی‌شد و محکوم به سوختن در آتش بودند، اما امسال با کمبود آبی که در استان‌های دیگر ایجاد شد، به غیر از درآمد حاصل از فروش گندم درجه یک، فروش کاه نیز سود خوبی برایم به همراه داشته است.

کشت طلا از مزارع خرمشهر

محمدرضا هاشمی از دیگر گندمکاران روستا‌های غرب کارون خرمشهر که زمینی ۴۵ هکتاری دارد از برداشت گندم با تناژ بالا و کیفیت مطلوب از مزرعه ابراز رضایت می کند ، البته گلایه‌هایی نیز از اداره جهاد کشاورزی نیز دارد و می‌گوید: بر اساس سهمیه بندی به هرهکتار پنج کیسه تعلق می‌گیرد که برای پرورش محصولمان کافی نیست و باید بقیه‌ کود مورد نیازمان را به صورت آزاد تامین کنیم که قیمت هر کیسه آن  ۲۲۰ هزار تومان است و هزینه زیادی برای یک کشاورز است.

تکثیر خوشه‌های گندم در زمین خرمشهر

ابراهیم پروین، مدیر امور آب منطقه جنوب خوزستان از کافی بودن آب کشاورزی مناسب کشت گندم خبر می‌دهد و میزان شوری آن را زیر پنج هزار میکروموس اعلام می‌کند که برای رشد محصول مناسب است.

با به پایان رسیدن فرآیند برداشت گندم از مزارع خرمشهر یعقوب دارمی، مدیر جهاد کشاورزی خرمشهر افزایش تناژ گندم برداشت شده امسالی را تا ۳۰ درصد اعلام می‌کند که از سطح ۹ هزار و ۵۰۰ هکتار زمین ۲۴ هزار تن گندم توسط ۶۰ دستگاه کمباین در این شهرستان برداشت شده است.

او در پاسخ به کشاورزی که از میزان سهمیه کود گلایه دارد می‌گوید: این سهمیه‌ها از سوی دولت و برای پوشش سطح متوسطی از نیاز جامعه با توجه به آزمایشات عناصر موجود در خاک منطقه تامین و توزیع می شود و بقیه ماجرا به مدیریت خود کشاورز در چگونگی مدیریت موضوعات موثر در افزایش کیفیت محصول زیر کشت بر می گردد.

کشت طلا از مزارع خرمشهر

نجم عبیدزاده که رئیس صنف کشاورزان خرمشهر است، اما در جمع بندی بررسی‌ها و گزارشاتی که از کشاورزان این شهر دریافت کرده از خسارتی می‌گوید که به دلیل کمبود آب و کیفیت نامناسب آن گریبان گیر برخی کشاورزانی شده که از رودخانه دور بودند.

دولت خریدار دسترنج کشاورزان

عباس دریساوی، مدیر تعاون روستایی خرمشهر می‌گوید: دولت به منظور حمایت از گندمکاران محصول آن‌ها را در صورتی که به سیلو‌های آن تحویل دهند به صورت تضمینی و با قیمت ۱۱ هزار و ۵۰۰ به ازای هر کیلو خریداری می‌کند.

او به تشریح چگونگی ارزیابی گندم‌ها از نظر کیفیت می‌پردازد و می‌گوید: گندم‌ها در آزمایشگاه‌های مخصوص با حضور کارشناسان درجه بندی می‌شود و بر اساس آن شاخص‌ها نرخ گذاری می‌شوند.

شمار زیادی از جوانان روستا‌های خرمشهر بخاطر از رونق افتادن زمین هایشان مجبور به مهاجرت شدند و با توجه به اینکه بیش از ۸۵ درصد نیاز کشور به محصولات زارعی از جمله گندم از درون کشور تامین می‌شود و می‌توان به اهمیت موضوع و لزوم توجه بیشتر به این قشر که ریشه در این خاک دارند، رسید.

گزارش از لیلا احمدی

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.