مدیر پروژه مخاطرات مین و نماینده کمیته بین المللی صلیب سرخ در ایران گفت: آگاهی رسانی خطرات مین و مهمات منفجر نشده به جا مانده از دوران جنگ و رفتار ایمن‌تر در برابر آن، در پنج استان غربی کشور در حال برگزاری است.

دکتر فرهاد عرب  پور امروز در بازدید از روستاهای آلوده و دارای مخاطرات مین در شهرستان‌های کردستان گفت: هدف از برگزاری  پروژه پاسخ به بعضی آثار به جا مانده از جنگ در کشور است که در ۵ استان غربی کشور، در حوزه بحث مین و بحث آگاهی رسانی از این خطرات، توسط مربیان و رابطین مین، براساس سرفصل‌های تدوین شده، آموزش ها به همراه وسایل کمک آموزشی، پوستر، بسته‌های بهداشتی و لوازم التحریر به جوامع هدف ارائه می شود.

مدیر پروژه مخاطرات مین و نماینده کمیته بین المللی صلیب سرخ در ایران گفت: در این پروژه آموزش های لازم در گروه های سنی و با بیانی رسا ارائه می شود که ارتباط مربیان با جامعه هدف نیز موثر است و امید است با برنامه ریزی و هماهنگی های بیشتری بتوانیم این طرح را در سالهای آتی برگزار کنیم.

نماینده سازمان امداد و نجات جمعیت هلال احمر نیز در ادامه گفت: در هفت شهرستان استان کردستان که آلوده به مین و مهمات منفجر نشده است تاکنون این طرح بخوبی برگزار شده و با توجه به بحث کرونا، همچنان آموزش ها ارائه شده و آموزش های لازم در خصوص پیشگیری از ویروس کرونا انجام و پک های بهداشتی و آموزشی توزیع شده است.

دکتر دانیال طباطبایی  گفت: با همکاری مدیرعامل جمعیت هلال احمر کردستان و کمیته بین‌المللی صلیب سرخ، توانبخشی و حمایت از مصدومین مدنظر است که بتوانیم به این عزیزان کمک نماییم.

برگزاری پروژه آگاهی رسانی مخاطرات مین در پنج استان غربی کشور

 آموزش و آگاه‌سازی مردم در استان‌های مرزی گامی موثر در پیشگیری از انفجار مهمات منفجر نشده

مدیرعامل جمعیت هلال احمر کردستان نیز در این بازدید گفت: آموزش و آگاهی رسانی مردم در استان‌های مرزی گامی موثر در پیشگیری از انفجار مین بوده که این امر مهم توسط مربیان آموزش دیده و توانمند جمعیت هلال احمر کردستان در سطح شهر و روستا در حال برگزاری است.

 دکتر پیام جلالی گفت: با توجه به گذشت چندین سال از جنگ تحمیلی، همچنان عوارض ناشی از مین و مهمات منفجر نشده برای خانواده شهدا و جانبازان ادامه دارد.

او می گوید: استان کردستان به واسطه‌ی موقعیت جغرافیایی و مرزی بودن استان، سال‌های سال است که عوارض و تبعات جنگ را به همراه دارد و هر ساله به دلیل انفجار‌های ناشی از مهمات منفجر نشده به گونه‌ای شاهد داغدار شدن خانواده‌ها بوده که این عارضه تا ابد همراه خانواده شهدا و یا جانبازان ماندگار است.

جلالی در ادامه گفت: کردستان با توجه به اینکه از استان‌های مرزی کشور و جز استان‌های آلوده به مین است، بدلیل همجواری با کشور عراق، همچنان بعد از جنگ نیز با این عارضه بیشتر درگیر بوده و اکنون با گذشت چندین سال از جنگ، به واسطه عوامل طبیعی و جابجا شدن مهمات منفجر نشده عوارض ناخوشایندی را همچنان به همراه دارد چرا که مدل دشمنی که در ذات مین است را نمیتوان پیش بینی نمود.

مدیرعامل جمعیت هلال احمر کردستان در ادامه سخنان خود به حادثه انفجار مین در روستای نشکاش مریوان اشاره کرد و گفت: در این حادثه که سال ۹۲ رخ داد، کودکانی درگیر این عوارض شدند که عارضه آن تا ابد برای کودکان روستای نشکاش و خانواده آن‌ها باقی مانده و صدای نابهنجار انفجار مین و این حادثه در ذهن این عزیزان ماندگار است.

گفتنی است؛در ادامه جلسات و برگزاری آموزش‌ها در کردستان و بازدید نمایندگان کمیته صلیب سرخ و سازمان امداد و نجات، با حضور مدیرعامل جمعیت هلال احمر کردستان و معاونین، توسط رابطین آموزش مین و مربیان نظرات و پیشنهادات لازم جهت اجرای بهتر طرح ارائه شد و از رابطین و مربیان این طرح تقدیر و تجلیل شد.

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.