رییس اداره محیط زیست اسدآباد از ثبت رسمی گونه خارپشت سینه سفید این شهرستان خبر داد.

مجید اسکندری گفت: ماه گذشته یکی از عکاسان حیات وحش به نام علی ثقفی، موفق به ثبت این گونه جانوری  نخستین بار برای استان همدان در شهرستان اسدآباد شده است.

او گفت: این عکاس دوستدار طبیعت تعداد بسیاری از گونه‌ها را تاکنون ثبت کرده و سال گذشته نیز این عکاس حرفه‌ای حیات وحش موفق شد نخستین بار گربه جنگلی را در منطقه پیرسلمان اسدآباد برای استان همدان ثبت رسمی کند.

رییس اداره محیط زیست اسدآباد در ادامه گفت: این خار پشت سینه سفید جنوبی (خارپشت اروپای شرقی) یا همان جوجه تیغی، جثه‌ای گرد و توپی شکل دارد و بر خلاف جوجه تیغی گوش دراز، گوش‌هایش گرد و کوچک بوده و از خار‌های پشت سر بلندتر نیست.

اسکندری گفت: پشت و پهلو‌های این خارپشت پوشیده از خار‌های تیز و یکنواخت به طول تقریبی ۳۰ میلی متر است و خار‌ها به تناوب دارای رنگ‌های روشن و تیره با نوک سیاه هستند.

او گفت: قسمت صورت و زیر بدن این جانور را مو‌های نرم و معمولاً به رنگ شکلاتی پوشانده است.

رییس اداره محیط زیست اسدآباد گفت: در بیشتر این خارپشت‌ها مو‌های ناحیه سینه سفید رنگ است و تضاد مشخصی با مو‌های زیر شکم دارد که وجه تمایز آن با خارپشت اروپایی غربی است؛ ولی تفاوت اصلی مربوط به مشخصات جمجمه بوده، واین گونه برخلاف جوجه تیغی اروپایی برای ساختن لانه زمین را نمی‌کند بلکه با علوفه در نقاط دنج خانه می‌سازد.

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.