آقای حسین سلیمی گفت: همسایههای ایران برای افزایش تجارت با افغانستان، تعرفههای ترجیحی در بخش گمرک اعمال میکنند؛ اگر پاکستان برای افزایش تجارت با افغانستان تعرفه ترجیحی قرار دهد، ایران دیگر توان رقابت برای صادرات کالا را ندارد؛ پس ایران هم باید فعالیت مشابهی را جهت رقابت پذیر کردن کالاهای خود انجام دهد.
او گفت: کاهش ۱۸ درصدی عوارض گمرک، به تنهایی نمیتواند بر افزایش صادرات ایران به افغانستان موثر باشد. عوامل اثرگذار در این زمینه، شامل کاهش هزینه تمام شده تولید کالا در کشور، افزایش رقابت پذیری با سایر کشورها برای به دست آوردن بازار افغانستان، امکان انتقال وجوه ارزی حاصل از صادرات، رفع مشکلات بانکی، بهبود وضعیت جادهها، کاهش هزینه بارگیری و کاهش معطلی در گمرکات است؛ به عنوان مثال، در زمان استقرار طالبان در مرز ایران و افغانستان، کامیونها چندین روز در گمرکات معطل میماندند.
رئیس اتاق بازرگانی مشترک ایران و افغانستان میگوید: تحولات اخیر افغانستان سبب افزایش هزینه صادرات به این کشور شده و دولت، باید اقداماتی برای تسهیل انتقال ارز و رفع تعهدات صادرکنندگان به افغانستان انجام دهد و بهبود عوامل موثر بر صادرات، باعث بالاتر رفتن توان رقابتی کالاهای ایرانی در مقابل کالاهای سایر کشورها برای به دست آوردن بازار افغانستان میشود.
بیشتر بخوانید
بر اساس آمار گمرک ایران، میزان صادرات و واردات ایران به افغانستان در سال ۱۴۰۰ به ترتیب به میزان یک میلیارد و ۸۰۰ میلیون دلار و ۲۱٫۱ میلیون دلار بوده است.
سه روز پیش، مدیرعامل شرکت راهآهن جمهوری اسلامی ایران در دیدار با رئیس راهآهن افغانستان، درباره از سرگیری روند بازسازی و تکمیل قطعه سوم خط آهن خواف-هرات و آمادهسازی این مسیر برای تردد قطار گفتوگو کرد. رئیس راهآهن افغانستان هم، خواستار تکمیل هرچه سریعتر این قطعه و آغاز دوباره برنامههای آموزشی و فنی برای پرسنل راه آهن این کشور شد.
احداث قطعه سوم خط آهن خواف - هرات از ایستگاه مرزی شمتیغ تا روزنک به طول ۷۲ کیلومتر، بر عهده کشور ایران بود که پس از افتتاح این خط، در جریان تحولات سیاسی در کشور افغانستان، بخش زیادی از ساختمان و علائم و تجهیزات این مسیر تخریب شده است.