معاونت آمار و اطلاعات سازمان مدیریت و برنامه ریزی استان یزد گفت: استان یزد دارای بالاترین نرخ مشارکت اقتصادی و جزء استان‌های برتر در ایجاد اشتغال نسبت به جمعیت در کشور است.

جعفر رحمانی گفت: نسبت اشتغال استان در سال ۱۴۰۰، ۴۲.۱ درصد بوده که ۵ درصد بیشتر از متوسط کشوری است.

او می گوید: نرخ بیکاری استان در ۶ ماهه دوم سال ۱۴۰۰ روند کاهشی داشته به گونه‌ای که در زمستان سال ۱۴۰۰ به ۹ درصد رسیده است.
به گفته او نرخ مشارکت اقتصادی استان یزد در سال ۱۴۰۰ به ۴۷.۸ درصد رسیده است و این نرخ ۷ درصد از متوسط کشور بالاتر است.

رحمانی گفت:  بالا بودن نرخ مشارکت اقتصادی استان یزد نسبت به سایر استان‌ها نشان دهنده روحیه کار و تلاش در استان و از سوی دیگر ورود جمعیت فعال مهاجر به آن در پی امید آفرینی برای دستیابی به شغل صنعتی که ممکن است با وقفه زمانی محقق شود.

او می گوید: نکته بسیار مهم این است که نسبت اشتغال استان در سال ۱۴۰۰ نسبت به سال ۱۳۹۹ به میزان ۲ درصد افزایش یافته و این نسبت حاکی از آن است که نسبت به جمعیت استان به چه میزان اشتغال وجود دارد و رشد آن نیز نشان دهنده ایجاد اشتغال جدید و افزایش سهم جمعیت شاغل استان است.

به گفته او، نسبت اشتغال استان در سال ۱۴۰۰، ۴۲.۱ بوده که پنج درصد بیشتر از متوسط کشوری است و استان یزد در میان دو استان برتر کشور در آمار بالای نسبت اشتغال قرار گرفته است.

 رحمانی گفت:  نرخ بیکاری مردان ۵.۶ درصد (جزء چهار استان دارای کمترین نرخ بیکاری مردان در کشور) و نرخ بیکاری زنان نیز ۳۱.۲ درصد ( دومین استان دارای بالاترین نرخ بیکاری زنان در کشور ) بوده است.

او می گوید: ساختار صنعتی و معدنی اقتصاد استان که حاصل سرمایه گذاری‌های بی شمار در طی سال‌های گذشته است باعث شده بیشترین اشتغال ایجاد شده در این سال‌ها مربوط به مردان باشد و فرصت‌های شغلی کمتری متناسب با زنان ایجاد شود.

معاونت آمار و اطلاعات سازمان مدیریت و برنامه ریزی استان یزد  گفت:  برای کاهش نرخ بیکاری در استان باید از ساختار اقتصادی منبع محور به سمت اقتصاد دانش محور حرکت کنیم.

به گفته او این مهم در سند آمایش استان، برنامه‌های یزد نوین، برنامه‌های رشد اقتصادی استان و سایر برنامه‌های توسعه‌ای لحاظ شده است.

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.