رئیس سازمان آتشنشانی و خدمات ایمنی شهرداری کرمانشاه گفت : تمام پاساژ‌ها و واحد‌های صنفی‌ای که تا پیش از ابلاغ آیین نامه ۲۸۰۰ احداث شده اند با توجه به نبود مراجعه مالکین آن‌ها جهت بررسی ایمنی ساختمان، از دید ما ناایمنند.

فرهاد فرهودی با اشاره به حادثه اخیر "متروپل" آبادان، گفت : این حادثه در کنار تلخی‌های بسیاری که داشته موجب شده بسیاری افراد و کسبه نسبت به مسئله ایمنی ساختمان حساس شوند.

به گفته رئیس سازمان آتشنشانی و خدمات ایمنی شهرداری کرمانشاه بسیاری پاساژ‌ها و واحد‌های صنفی در سطح کرمانشاه ناایمن هستند، تمام واحد‌های صنفی که تا پیش از ابلاغ آیین نامه ۲۸۰۰ احداث شده اند با توجه به اینکه ضروریاتی برای ایمنی آن‌ها وجود نداشته و از طرفی مالکین آن‌ها هم اکنون برای بررسی ایمنی ساختمان مراجعه نکرده اند از دید ما ناایمن هستد.

با ابلاغ آیین نامه ۲۸۰۰ بسیاری موارد ایمنی در ساختمان‌ها اجباری شده، هرچند برخی بند‌های آن از جمله نصب "درب‌های ضدحریق" بعدا اضافه شد، اما در مجموع ساختمان‌های احداث شده بعد از ابلاغ این آیین نامه از ایمنی نسبتا خوبی برخوردار هستند.

در بررسی‌های صورت گرفته مواردی مانند وضعیت خروجی‌های اضطراری، وضعیت آسانسورها، وجود خاموش کننده‌های دستی، نصب درب‌های ضدحریق، سیستم‌تر و خشک و ... لحاظ می‌شود.

 نصب درب‌های ضدحریق در ساختمان‌ها لازم است این مورد بیش از همه برای ما اهمیت دارد، چرا که ۸۵ درصد فوتی‌ها و مصدومین آتش سوزی به دلیل استنشاق دود دچار حادثه شده اند، نه حرارت و وجود چنین درب‌های ضدحریقی از سرایت دود به سایر محدوده ساختمان جلوگیری می‌کند.

 "سیستم تر" در ساختمان هم مربوط به منبع آبی است که متناسب با طبقات و متراژ در ساختمان تعبیه می‌شود که در همان لحظات اولیه آتش سوزی بتوان از آن جهت خاموش کردن آتش استفاده کرد و "سیستم خشک" هم لوله‌ای است که از ورودی ساختمان آغاز شده و در تمام طبقات ساختمان کشیده می‌شود و زمانی که آتشنشانی در محل حادثه حاضر شود شلنگ را به این لوله وصل کرده و آب در تمام طبقات منتشر شده و آتش به سرعت خاموش می‌شود.

 به هرحال با توجه به اینکه مالکین پاساژ‌ها و واحد‌های صنفی قدیمی مراجعه‌ای برای بررسی ایمنی ساختمان آن‌ها نداشته اند، تمامی آن‌ها از دید ما ناایمن هستند.

 طی دو سال اخیر به ۸۱ مورد از این اماکن ناایمن اخطار داده ایم و اگر مالکان آن‌ها اقدامی در جهت ایمن سازی انجام ندهند، تخلف آن‌ها به دادستانی ارجاع خواهد شد .

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.