مرکز پژوهش‌های مجلس گزارش داد سیاست ممنوعیت استخراج رمزارز در کشور در تابستان سال ۱۴۰۰ عملاً شکست خورده است.

بر اساس آماری که مرکز پژوهش‌های مجلس داده، یک ماه و ۱۰ روز پس از دستور قطع برق مزارع استخراج رمزارز، تراهَش(از واحدهای اندازه گیری قدرت پردازش ماینر در شبکه) مطلق ماهانه ایران در شبکه بیت کوین از ۹۴/۶ میلیون تراهَش در تاریخ دهم اردیبهشت ۱۴۰۰ تنها به ۷۵/۳ میلیون تراهَش در دهم مرداد ۱۴۰۰ رسید.

با وجود کاهش ایجاد شده اما، این به معنای بی‌توجهی نیمی از استخراج کنندگان رمزارز به دستور دولت و قطعی برق آنها بوده؛ توان مصرف برق این استخراج کنندگان در بدبینانه‌ترین حالت کمتر از ۸۰۰ مگاوات ساعت اعلام شده درحالیکه کسری تراز شبکه برق ایران بیشتر از ۱۰ هزار مگاوات ساعت بوده است.

این مرکز در گزارش خود گفته در بدبینانه‌ترین حالت، کمتر از ۱۰ درصد از کسری برق کشور را می‌توان به استخراج رمزارز نسبت داد.

بررسی‌های مرکز پژوهش‌های مجلس نشان می‌دهد، اعمال ممنوعیت کامل استخراج رمزارز در ایران با توان فنی و مقرراتی کنونی «غیرممکن» است و اقدام دیرهنگام در ساماندهی استخراج رمزارز‌ها می‌تواند مقررات‌گذاری و سیاست‌گذاری این حوزه را با موانع عمده‌ای مواجه کند.

این مرکز  از «ضعف کشور در اعمال سیاست‌های سلبی و ایجابی در حوزه استخراج رمزارز» به عنوان خطر جدی یاد کرده؛ به گفته آنها به نظر می‌رسد خطر اصلی، ناشی از گسترش استخراج رمزارز‌هایی مانند اتریوم در منازل شخصی باشد.

استخراج رمزارز بیت کوین در مزارع بزرگ و با تجهیزاتی دارای مصرف محسوس و با قابلیت ردیابی و کشف بالاتر انجام می‌شود، با این حال پژوهش مرکز پژوهش‌ها احتمال داده «مجموع مصرف برق در منازل شخصی برای استخراج اتریوم کمتر از ۱۲ مگاوات باشد.» چراکه استخراج رمزارز‌هایی شبیه اتریوم مصرف برق کمتر می‌خواهد، به تجهیزات گران قیمت‌تر و با ارزبری بالاتری نیاز دارد و ردیابی آن سخت‌تر است که می‌تواند مصرف برق خانگی را «غیر قابل کنترل» افزایش دهد.

در این گزارش آمده تاکنون استخراج رمزارز‌های انرژی‌بَر در کشورمان مطرح بوده است، اما همه انواع استخراج رمزارز‌ها انرژی را به هدر نمی‌دهند.

انواع جدیدی از استخراج رمزارز‌ها در حال گسترش هستند که یک فعالیت اقتصادی معمولی مانند ارائه فضای ذخیره سازی محتوا یا ارائه توان رایانشی برای فعالیت‌های مفید مانند واقعیت افزوده و اداره محیط‌های مجازی یا متاورس را به میدان رقابت استخراج وارد می‌کنند.

دولت ایران با هدف مقابله با آسیب به پایداری شبکه برق کشور، مصرف کنندگان غیرمجاز برق برای استخراج رمزارز را تهدید به برخورد قضایی کرد.

آمارها نشان می‌دهد بیشتر کشفیات در حوزه رمزارز بیت کوین بوده؛ به گزارش مرکز پژوهش‌ها، از ابتدای شروع طرح برخورد با استخراج کنندگان بدون مجوز از سال ۱۳۹۸ تا سال ۱۴۰۰، مجموع کشف و شناسایی دستگاه‌های غیرمجاز استخراج رمزارز به ۲۲۱ هزار و ۱۶۳ دستگاه رسیده که توان مصرفیشان معادل ۶۲۱ مگاوات بوده است.

اگرچه این دستگاه‌های غیرمجاز استخراج رمزارز در زمان‌های مختلف کشف شده و همه آنها هم‌زمان در شبکه برق فعال نبوده‌اند.

۵ خرداد پارسال رئیس جمهور دولت دوازدهم گفت که بر اساس آمارهای اعلام شده، ۳۰۰ مگاوات به صورت مجاز و ۲ هزار مگاوات به صورت غیرمجاز برای استخراج رمزارز مصرف می‌شود.

آقای روحانی در نشست هیئت دولت از وزارت نیرو و وزارت ارتباطات خواست از استخراج رمزارز جلوگیری شود.

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۱۶
در انتظار بررسی: ۰
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۸:۳۲ ۱۷ خرداد ۱۴۰۱
وقتی در زیز زمین سازمان بورس، ماینر کشف میشه دیگه چه انتظاری از مردم هست؟ بنظر شما سهم مردم عادی در استخراج ارز دیجیتال چقدره؟
Iran (Islamic Republic of)
مردم
۱۸:۳۸ ۱۵ خرداد ۱۴۰۱
لطفا نمایندگان مجلس موارد زیر راپیگیری کنند چون سازمان بورس فقط وعده هاشون را داده اما عملی نکرده:
1-قرار بوده سودهای رسوب کرده سهامداران در 700 شرکت بورسی را اردیبهشت واریز کنند.اولا این سودها در حساب شرکتها موجود بوده چون متعلق به سالهای قبل است.دوما قرار نیست سودهای سالهای قبل را تا آخر سال 1401 در کش و قوس اداری بندازند.اینها سودهای سالهای قبل است باید فوری واریز کنند.حق الناس است.حداقل اون شرکتهایی که سابقه پرداخت سود از سجام در سال قبل داشتن اونا که دیگه مشکلی نباید داشته باشند و باید فوری سودهای سالهای قبل هم واریز کنند.چرا سازمان بورس و نمایندگان مجلس پیگیری و نظارت نمیکنند؟
2- یکساله سازمان بورس و مسئولان دولت وعده می دهند ضرر و زیان سهامداران صندوق پالایش و دارایکم را جبران میکنیم یا از رسیدن قیمت سهام این دو صندوق به قیمت ناو میگویند. پس کی به وعده هاتون عمل میکنید؟چرا نمایندگان مجلس نظارتی بر این موضوع ندارند؟
3-سازمان بورس وعده داده بودند وام با وثیقه سهام را از فروردین ماه در همه بانکها عملی کنند می رویم بانک میگویند هنوز عملیاتی نشده.لطفا موضوع را سازمان بورس و نمایندگان مجلس پیگیری کنند.
مردم بر اساس وعده ها تصمیماتی برای زندگی و سرمایه شون میکشند.لطفا رسانه ها پیگیر باشند.
Iran (Islamic Republic of)
مصطفی
۰۲:۴۹ ۱۵ خرداد ۱۴۰۱
تولید ان اسراف و خرید و غفروشش قمار است
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۰:۱۴ ۱۶ خرداد ۱۴۰۱
اصراف یعنی برق را در سرور های بانکی و چراغ ها و لامپها و کولر های گازی شرکتهای دولتی مصرف کنی برای کلاه برداری از مردم و عدم ارائه خدمات به آنها و طراحی بهانه هایی که کم کاری و اهمال کاری مسولین را پوشش بدهد و درحالی که حقوق از بیت المال میگیرند به فکر اخذ پذیرش و روادید از اروپا و کانادا و نهایتا رسیدن به سرزمین آرزوها در آن سوی آتلانتیک باشند
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۷:۵۳ ۱۲ خرداد ۱۴۰۱
تصور کن این رمز ارزها به نقطه ای میرسن که استخراج هر کدوم با سختی زیادی روبرو میشه که دیگه نمی ارزه تولید کرد و به سراغ بعدی میرن. در این زمان یکدفعه تمام اونهایی که در قیمت های خیلی پایین تر خریدند شروع به فروش میکنن تا به این نحو قیمت برسه به هیچ چون دیگه قابل اعتماد نیست. این سرنوشت چیزی شبیه بلایی است که گلدکوئیست سر مردم آورد. این سقوط قیمت قطعیه و تحلیل نیست.
اون زمان مسلماً عده بسیار زیادی ضرر میکنن. ارز یا پول باید پشتوانه داشته باشه و پشتوانش یک ارزشه کمیابه که به راحتی قابل دست آوری نیست مثل طلا، فرآورده های معدنی، نفت و ... این پول در صورتیکه به مبدا برگرده باید ارزش مورد نظر قابل حصول باشه ولی در رمز ارزهای مرسوم بازار مثل بیت کوین و اتریوم نیست. دقت کنید که برق مصرف شده هدر رفته و این ارزشی نیست که قابل انتقال باشه. اما رمز ارز با پشتوانه طلا، دلار و ... همون تکنولوژی هستند ولی الگوریتم تولیدشون طوری نیست که برای تولید یک واحد دیگه نیاز به پردازش و مصرف برق بیشتر باشه که باعث بشه خود بخود و ذاتی متناسب با افزایش هزینه تولید، واحد های قبلی خود به خود قیمتشون افزایش پیدا کنه ولی چون افرادی که این رمز ارزهای بی پشتوانه رو دارند در قیمت های پایین تر از هزینه تولید روز فعلی خریداری کردند، بنابراین انگیزه فروش زیر قیمت هزینه تولید روز فعلی بسیار زیادتره. یعنی کافیه به اون سختی تولید برسیم یا اراده ای برای پایین آوردن قیمت بشه. اون وقت بدونید که قدرت فروش ذاتاً بالاتر از قدرت خریده و این باعث سقوط عجیب و نابودی اون ارز میشه. حالا یک عده بیان ارزش واقعی یک ملت رو یعنی برق و انرژی ارزشمند رو بصورت یارانه ای یا غیرمجاز (مجانی) صرف این موضوع کنن واقعا ظلم به ملته. اینکه آمریکا و بقیه کشورهای ثروتمند تلاشی برای توقف این روال نمیکنن به خاطر همین مسأله است که کشورهایی مثل ایران انرژی رو مفت بسوزونن و خرج رونقش بشه و عده ای از همین کشورها دلار بدن و ارز بی پشتوانه بگیرن. این شاید بزرگترین کلاهبرداری قرن حاضر باشه که توسط ابرسرمایه دارها مثل ایلان ماسک داره مدیریت میشه. آخرش دارایی های مشهود و واقعی ملت رو می گیرن و باهاش جزیره و ملک و کارخونه و طلا میخرن بعد به شما یک قایق مجزای توی متاورس میفروشن. خدا به انسانهای این دوره از تاریخ رحم کنه.
Iran (Islamic Republic of)
ایرانی
۱۵:۰۹ ۱۵ خرداد ۱۴۰۱
استخراج رمز ارز خیانت به مملکت و ملته.
ولی الباقی مطالب صحیح نیست. چون کسی نمیره قایق مجازی بخره، همه از ترس تحریم ها به محض رسیدن به کمترین میزان رمز ارزها، سریع میرن تبدیل به ریال یا تومان میکنند. چون هم ممکنه هر لحظه حساب طرف بسته بشه یا اینکه هکرها خالی ش کنند.
Poland
ناشناس
۱۷:۲۱ ۱۲ خرداد ۱۴۰۱
برق توی ایران بسیار ارزانه و استخراج رمزارزها می‌تونه نسبت به کشورهای دیگه پرسودتر باشه! این مهم نیست که الآن میزان برق مصرفی استخراج رمزارزها کمه، مهم اینه که به شکل تصاعدی داره زیاد میشه و ممکنه ایران را دچار کمبود برق، فروپاشی شبکه توزیع برق و متعاقباً کاهش تولید و یا تعطیلی واحدهای تولیدی و در نهایت فروپاشی اقتصادی ایران بشود.
استخراج رمزارزها=ورشکستگی و نابودی اقتصاد ایران.
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۳:۰۸ ۱۱ خرداد ۱۴۰۱
رمز ارز پولیه که مردم را بدبخت می کند .چون اساس پول حواله معادل طلاست و این پول سریع جابجا می شود .می توان بطور انی یک کشور را فقیر یا پولدار کرد که این شک های سریع مثل بمب اتم اقتصاد را بهم خواهد ریخت
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۰:۴۸ ۱۱ خرداد ۱۴۰۱
رمزارز هیچ ربطی به طلا نداره اصلا فلسفه ایجاد این ارز مستقل بودنشه
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۱:۱۲ ۱۱ خرداد ۱۴۰۱
شمایی که میگید ممنوعه اول ارز وارد کشور میکنه دوم یکی از محدود راهایی برای درامدزایی واسه جوان های مثل منه که این ممکلت اسلامیتون هیچ شغلی براش تولید نکرده
Poland
ناشناس
۱۷:۲۸ ۱۲ خرداد ۱۴۰۱
لطفاً مغالطه نکنید. اگر استخراج رمزارزها، ارزی وارد کشور کنه، به دست یک عده مفت‌خور و سودجو می‌رسه. این افراد پول‌ها را برای خودشان برمی‌دارند و فایده خاصی برای ایران و مردم ایران نداره. از طرف دیگه کلّی هم ضرر به کشور وارد میشه. چون برق در ایران بسیار ارزان است و عملاً دولت به آن یارانه می‌دهد. در واقع استخراج رمزارز در ایران به نوعی دزدی از بیت‌المال است.
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۷:۵۲ ۱۲ خرداد ۱۴۰۱
حالا خوبه این روزها در سراشیبیه و خیلی ها رو بدبخت کرده. از چی دفاع میکنی از یک چیز بی پشتوانه که هر وفت بخوان باهاش بازی کنن و یه عده رو آخرش بدبخت کنن.
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۱:۰۰ ۱۱ خرداد ۱۴۰۱
بزارین استخراج رمزارز آزاد باشه ولی مالیات سنگین بگیرین ازشون. به همین راحتی !
Poland
ناشناس
۱۷:۳۸ ۱۲ خرداد ۱۴۰۱
بحث مالیات گرفتن یا نگرفتن یا برق استخراج رمزارزها را آزاد حساب کردن نیست. بحث اصلی در هزینه‌فرصت هست. ما در ایران یا هر کشوری یک تولید محدود برق داریم. سؤال اصلی اینه که در یک زمان معین و مشخص باید از این برق تولیدی چه‌جوری استفاده کنیم؟ آیا برق را بدهیم و رمزارز استخراج کنیم یا آن را صرف صنایع و واحدهای تولیدی کنیم؟ چه کسی تضمین می‌کنه افرادی که استخراج رمزارز انجام می‌دهند تمام هزینه‌ها را بپردازند و مثلاً اتفاقی در بازار رمزارزها نیفتد و قیمت‌ها به شدت کاهش پیدا نکند و استخراج‌کنندگان ورشکست نشوند و پول برق را برگردانند؟
برق باید صرف کارهای تضمین‌شده و تولیدی بشه که درنهایت به پیشرفت کشور کمک کنه.
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۰:۰۷ ۱۱ خرداد ۱۴۰۱
برقش را کاملا ازاد حساب کنید .
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۹:۵۸ ۱۱ خرداد ۱۴۰۱
رمزارز یا موارد مشابه این، برای کشور ایران سم مهلک اقتصادی است/ این استخراجها برق کشور میبلعد برای اقلیتی که رویای یک شبه پولداری دارند/
رمزارز همان طمع قارونی است/
باید جلوی این اهریمن ناشناخته و سم مهلم اقتصادی گرفت/
در واقع هنور معلوم نیست چند هزار مگاوات برق (ان هم یارنه ای!) کشور به کام هیولای سطان استخراج رمز ارز میرود/ برقی باید صرف تولید و رفاه عمومی شود به کام شیطانی اتلاف و اسراف قارون صفتانه اقلیتی میرود تا اساباب مبادلات مجرمانه شود
بدانید بزودی حتی کشورهای پیشرفته هم این اهریمن رمزها ممنوع میشود/ فعلا نمیه رسمی است چون میخواهند مجرمان گیر بیندازند/
استکبار ضد ایرانی قطعا بعد از اینکه میلیونها ایرانی مثل شرکتهای هرمی گرتار رمزارز کرد با یک تحریم و بلوکه کردن اموال رمزارزی ورشکست و بحران جدیدی برای کشور درست میکند
آخرین اخبار