فداحسین مالکی گفت: بازگشایی سفارتخانه های ایران و عربستان قطعاً در دستور کار مذاکرات دو کشور قرار می‌گیرد.

عضو کمیسیون امنیت ملی مجلس گفت: برقراری مجدد روابط ایران و عربستان جدی است.

پس از پنجمین دور گفتگوی جمهوری اسلامی ایران و عربستان سعودی، ابتدای اردیبهشت ماه فؤاد حسین وزیر خارجه عراق از برگزاری دور ششم این مذاکرات در بغداد خبر داد.

رسانه‌ها گزارش دادند در دور پنجم این گفت‌وگوها میان نمایندگان عالی ایران و عربستان در پایتخت عراق، چشم‌انداز از سرگیری روابط میان دو کشور روشن‌تر شده است.

همچنین رسانه‌ها به نقل از سخنگوی وزارت امور خارجه عراق گفته‌اند فضای این دور از مذاکرات آرام، مثبت و تفاهم‌آمیز بوده؛ به گفته آقای احمد الصحاف در این مذاکرات، بسیاری از پرونده‌ها از جمله پرونده امنیتی بررسی شده است.

گزارش‌ها نشان می‌دهد مسئولان عراقی اعلام کرده‌اند در این دور از مذاکرات که از روزهای گذشته آغاز شده، «پیشرفت‌هایی در موضوعات اساسی حاصل شده که می‌تواند موجب از سرگیری فعالیت نمایندگی‌های دیپلماتیک ایران و عربستان شود.»

۳۰ ارديبهشت ماه معاون اسبق وزارت امور خارجه گفت که مذاکرات پنجگانه ایران و عربستان بیشتر «امنیتی» بوده و در دست «شورای امنیت ملی» است.

آقای محمدرضا باقری در برنامه دستخط گفت بر اساس اطلاعاتی که دارد، «قرار گذاشتند دور ششم سیاسی باشد.»

به گفته معاون اسبق وزارت امور خارجه، این مذاکرات که در «آینده نزدیک» برگزار می‌شود، در سطح وزیر خارجه نیست اما در حد مدیران سیاسی دنبال می‌شود. 

این در حالی است که ۱۳ ارديبهشت ماه روزنامه الجریده کویت به نقل از یک منبع آگاه بلندپایه در وزارت خارجه ایران، از دیدار  وزیران خارجه ایران و عربستان پس از پایان تعطیلات عید فطر خبر داده بود.

آقای باقری گفت که «قاعدتاً اولین قدم افتتاح سفارتخانه‌هاست.»

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۲
در انتظار بررسی: ۰
-
قاسم خدایی
۱۰:۱۶ ۱۱ خرداد ۱۴۰۱
ازقدیم گفتند دوستی اتفاق است جدایی اجبار مقامات می ایند و می روند ملتها نیازبه تعامل و روابط دارند کشور و سیاست کشور اسلام محور باشد که همان مردم محور است سیاست کشور انقدر تنزل پیدا کرده که به شعر و سرود و مرثیه و مداح وصل است قهر نبودن دو مسلمان حرام است دو کشور اسلامی هم نباید قهر باشند.ایران با قهر ساختگی و بی مورد با کشورها فقط هزینه را برای مردم زیاد می کند .
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۶:۲۱ ۱۱ خرداد ۱۴۰۱
همین مونده قضیه خاشقچی برای ما هم اتفاق بیوفته عربستان وهابی تروریست پرور
آخرین اخبار