انجام موفق نخستین عمل تحریک واگ در مشهد

نخستین عمل تحریک واگ در بیمارستان قائم (عج) مشهد با موفقیت انجام شد.

فوق تخصص مغز و اعصاب و عضو هیأت علمی دانشگاه علوم پزشکی مشهدگفت: به همّت جراحان مغز و اعصاب و تیم تخصصی اعصاب کودکان این دانشگاه عمل تحریک واگ (VNS) برای نخستین بار روی نوجوان سیزده ساله‌ای که از بدو تولد از بیماری صرع مقاوم رنج می‌برد با موفقیت در مرکز آموزشی، پژوهشی و درمانی قائم (عج) انجام شد.

 محمد فرجی راد گفت: این نوجوان سیزده ساله که از بدو تولد از بیماری صرع مقاوم رنج می‌برد و درمان‌های دارویی نتیجه بخش روی این بیمار نبود با موفقیت در این مرکز انجام شد.

او گفت: هم اکنون عمل تحریک واگ، مورد تایید FDA و در بیشتر کشور‌های دنیا برای درمان انواع صرع‌ها و افسردگی‌های مقاوم به درمان استفاده می‌شود.

عضو هیأت علمی دانشگاه علوم پزشکی مشهدگفت: تکنیک تحریک عصب دستگاهی است که به کمک عمل جراحی زیر پوست قفسه سینه قرار داده می‌شود و یک سیم از زیر پوست، این دستگاه را به عصب واگ در سمت چپ بدن متصل و هنگامی که این دستگاه فعال می‌شود سیگنال‌های الکتریکی را به نقاط خاصی از مغز ارسال می‌کند.

 فرجی راد گفت: دستگاه غیر تهاجمی تحریک عصب واگ، یک محرک قابل کاشت است که در بیشتر کشور‌های دنیا در درمان بالقوه بیماری‌های آرتریت روماتوئید، التهاب روده، اختلال دوقطبی، آلزایمر، افسردگی و حتی چاقی مزمن که مقاوم به درمان‌های دارویی است استفاده می‌شود.

او گفت: به علت محدودیت‌ها و مشکلات تهیه دستگاه غیر تهاجمی تحریک عصب واگ، برای نخستین بار این تکنیک درمانی در مشهد انجام شده است. امیدواریم با ارتقاء و همگام بودن با تجهیزات به روز دنیا بتوانیم در آینده گامی موثر برای درمان مناسب بیماران برداریم.

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.