رئیس مرکز بهداشت خوزستان به تشریح اقدامات انجام شده در مرز‌های استان برای جلوگیری از ورود آبله میمونی پرداخت.

سیدمحمد علوی گفت: به نیرو‌های بهداشتی مستقر در مرز‌ها اعم از زمینی، دریایی و فرودگاه‌ها  هشدار داده شد تا  مسافران ورودی و خروجی را تحت نظر بگیرند.

او می‌گوید: مراقبت سندرمیک از مسافران خارجی یا ایرانیانی انجام می‌شود که از کشور‌های دیگر به کشور باز می‌گردند.

رئیس مرکز بهداشت خوزستان گفت: این مسافران از نظر علائم مشکوک به آبله میمونی تحت نظر قرار می‌گیرند اگر علائمی از این بیماری مانند تماس با افراد یا حیوانات آلوده یا سفر به کشوره آلوده داشتند، نمونه گرفته می‌شود و اگر نمونه‌ها اثبات و جواب نمونه مثبت بود بیماری قطعی است.

این مقام مسئول  ممانعت از ورود حیوانات مشکوک به بیماری به کشور از طریق مرز‌ها  را از اقدامات دیگر بهداشت عنوان کرد و گفت:  با همکاری سازمان دامپزشکی دام‌ها و حیواناتی که وارد کشور می‌شوند از نظر بروز علائم بیماری پایش می‌شوند و اگر موارد مشکوکی باشد از ورود این دام‌ها به کشور جلوگیری می‌شود.

آقای علوی به شهروندانی که حیوانات دست آموز و خانگی  دارند هشدار داد که اگر علائم مشکوک در این حیوانات مشاهده کردند آن‌ها را به دامپزشکی برده تا از نظر بیماری تحت مراقبت قرار دهند.

به گفته رئیس مرکز بهداشت خوزستان،  تاکنون موردی از ابتلا به آبله میمونی در خوزستان گزارش نشده است.

رئیس مرکز بهداشت خوزستان پیش از این در مصاحبه ای گفته بود  آبله میمون در موارد شدید مرگ و میر ۳ تا ۶ درصد دارد و  از طریق تماس پوستی با زخم و ترشحات پوستی بیماران، تنفس و قطر‌های تنفسی، مصرف گوشت نیمه پخته یا خام حیوان آلوده منتقل می‌شود.

او گفت: مرحله اول یا مقدماتی علائم بیماری پس از حدود یک هفته نهفتگی شامل؛ تب، سردرد، درد‌های عضلانی و تورم غدد لنفاوی شروع می‌شوند، سپس مرحله دوم با استقرار ضایعات پوستی تاولی بروز می‌کند که حدود ۹۵ درصد ضایعات در صورت، ۷۵ درصد در دستها، ۷۰ درصد در مخاط دهان و ۳۰ درصد در ناحیه تناسلی قابل مشاهده است.

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.